یک عصرانه با مردم

گفت‌وگو با تهیه‌كننده برنامه «عصرانه» شبكه افق

یک عصرانه با مردم

برنامه «عصرانه» را می‌توان مجله خبری شبكه افق دانست كه هر روز عصر از این شبكه پخش می‌شود و با توجه به سری جدید برنامه كه همزمان با گران شدن بنزین بود، می‌توان گفت شروع جنجالی داشت و از این رو مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفت. این برنامه در فصل جدید با رویكرد خاص‌تری نسبت به دغدغه‌های روز جامعه و مسائل مردم می‌پردازد و از این رو توانسته در همین مدت كوتاه مورد توجه قرار بگیرد. این برنامه عصرگاهی كه هر روز روی آنتن شبكه افق می‌رود، در قالب كارشناسی و نگاه تحلیلی به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روز می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌كنندگی مهدی خانعلی‌زاده و اجرای امیرحسین طهماسبی و مهدی آقا موسی‌تهرانی هر روز عصر از شبكه افق پخش می‌شود. از این رو جام‌جم با مهدی خانعلی‌زاده تهیه‌كننده این برنامه گفت‌وگویی درباره این برنامه داشته كه در ادامه می‌خوانید:

روز برف و بنزین!
سری جدید برنامه عصرانه از اوایل آذر همزمان با روز معروف برف و بنزین روی آنتن رفت كه همین مسأله كار را برای ما هم سخت و هم آسان كرد.
سخت از این جهت كه بچه‌ها به خاطر ترافیك دیر به شبكه رسیدند و سوژه دیگری هم نبود كه كار كنیم و به دلیل عدم دسترسی به اینترنت كار مختل شده بود. اما آسان از این نظر كه سوژه اصلی و دغدغه مهم كشور این مسأله بود و از این رو بازخورد خیلی خوبی از مخاطبان داشتیم و تعداد بسیاری پیامك دریافت كردیم و به نظرم یكی از برنامه‌های ماندگار این برنامه را رقم زدیم و از این نظر شروع خوبی داشتیم.
به دنبال مطالبات مردم هستیم
وی در پاسخ به این پرسش كه سعی می‌كنند در برنامه روی چه موضوعاتی بیشتر متمركز شوند هم توضیح داد: برای ما دغدغه‌های اجتماعی مردم خیلی مهم است. به همین علت در قضیه بنزین بیشتر از این كه به ابعاد اقتصادی اش بپردازیم، به ابعادی كه مردم با آن درگیرند پرداختیم.  
به عنوان مثال درباره كمك هزینه دولت و این كه برای عده‌ای این كمك هزینه‌ها واریز نشده پرداختیم. هفته گذشته ما برنامه‌ای داشتیم كه 700 پیامك به برنامه ارسال شد كه به نوعی ركورد زدیم. چون مردم از ما خواسته بودند پیگیری كنیم و از این رو یك كارشناس اقتصاد مهمان برنامه بود كه حرف دل مردم
 را زد.
 امیدواریم بتوانیم واسط بین خواسته‌های مردم و پاسخگویی مسؤولان باشیم. یعنی صد در صد دنبال مطالبات مردم هستیم. ما در برنامه بخشی داریم كه از آنها خواستیم به ما سوژه بدهند و ما گزارشگرانمان را بفرستیم تا برنامه تولید كنند و به نام همان فردی كه در خواست سوژه كرده، پخش كنیم.
خبرنگاران و سیاستمداران، مخاطب خاص برنامه هستند
فصل جدید «عصرانه» در صد قسمت طراحی شده كه احتمالا تا پایان سال روی آنتن است و برای سری جدید هم طراحی‌هایی داریم كه باید توسط دوستان و مدیران شبكه ارزیابی شود تا ببینند آیا كیفیت برنامه مدنظرشان هست.
 از این رو فكر می‌كنم در سال آینده هم برنامه ادامه داشته باشد.  
وی در ادامه به دلیل نگاه جدی برنامه درباره مخاطبان آن هم گفت: مخاطبان برنامه ما دو قشر هستند. ما یك سری مخاطب خاص در برنامه داریم كه خبرنگاران و سیاستمداران هستند.
به این دلیل كه نگاه جدی به موضوعات داریم. حتی در انتخاب مهمان برنامه هم نگاه جدی و رویكرد خاصی داریم. به عنوان مثال آقای قوچانی برای نخستین بار بود كه در یك برنامه زنده حضور داشتند یا این كه در صددیم كه آقای آذری جهرمی را به برنامه دعوت كنیم.
  از طرفی مخاطبان دیگر ما افرادی هستند كه اخبار را دنبال نمی‌كنند و در جریان اخبار نیستند.
ما برای آنها هم كه بدانند چه اتفاقاتی در جامعه و در نهایت كشور در حال وقوع است، برنامه داریم. فكر می‌كنم بازخورد خوبی هم تاكنون در این مورد داشته ایم. این تهیه كننده در پایان نیز درباره دكور ساده برنامه عنوان كرد: واقعیت این است كه برنامه ما الان دكور ندارد.  
به این دلیل كه ما دكوری را طراحی كرده بودیم كه ابزار و یك سری كارهای فنی اش نرسید و اگر منتظر دكور می‌ماندیم ماه‌ها باید این انتظار به طول می‌انجامید، بنابراین برای این كه زمان را از دست ندهیم، بدون دكور و با یك ویدئو وال ساده برنامه را شروع كردیم. اما در یكی دو هفته آینده دكور برنامه آماده می‌شود كه به زودی رونمایی خواهیم كرد.
فكر می‌كنم دكور بی نظیری خواهد بود. چون سعی كردیم مدل چند برنامه بین المللی را ایجاد كنیم.