خوزستان در «وضعیت قرمز» آبی

گزارش جام‌جم از اوضاع و احوال مردم خوزستان که این روزها با بحران آب‌گرفتگی معابر و خانه‌ها مواجه هستند

خوزستان در «وضعیت قرمز» آبی

سه ساعت بارندگی در خوزستان كافی بود تا خیابان‌ها و خانه‌ها زیر آب برود. همزمان با شروع بارندگی بر اثر نوسانات برق در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز چهار بیمار زن جان خود را ازدست دادند. با گذشت یك روز از بارندگی هنوز سیلاب فروكش نكرده و 30 خانوار مجبور به ترك خانه‌هایشان شده و برخی به خاطر حجم آب در خیابان‌ها خانه‌نشین شده‌اند.

ساعتی می‌شد كه بارش باران در شهر آغاز شده بود و خیال قطع شدن نداشت. سیلاب در سطح شهر جاری شد و بعد به داخل خانه‌ها راه باز كرد. بچه‌ها بالای مبل رفتند اما سطح آب همین طور بالا می‌آمد و وحشت و دلهره آنها بیشتر می‌شد. پدر خود را به ساختمان نیمه‌كاره رو‌به‌رویی رساند و چهار تكه بزرگ یونولیت برداشت و آنها را با طناب بهم بست. مدارك را داخل كیفی گذاشت و بچه‌ها را سوار كلكی كرد كه ساخته بود و به خیابان زد. امید داشت امدادگری آنها را در سیاهی شب ببیند و نجاتشان دهد.  بعد از چند دقیقه توانستند به جایی برسند كه سطح آب پایین آمده بود. به خانه یكی از بستگانشان در شهرك نفت رفتند. آنجا خبری از سیلاب نبود و شهر اهواز در آن منطقه رنگ دیگری به خود گرفته بود.بعد از سیل فروردین امسال، وقتی باران شروع به باریدن در استان خوزستان می‌كند، وحشت سیل و مرگ به دل اهالی راه می‌یابد. مسؤولان استانی هم دلخوش به هشدارهای هواشناسی، لغو مرخصی مدیران و... به استقبال روزهای بارانی می‌روند. هربار هم خیابان‌ها و خانه‌ها زیر آب می‌روند، مسؤولان شهر اهواز با تاكید بر این‌كه این كلانشهر فاقد سیستم دفع آب‌های سطحی است، وضعیت شهر را تشریح می‌كنند.
مقصران سیلاب
این بار هم با وجود هشدارهای هواشناسی باز هم بارش باران در این استان وضعیت بحرانی به وجود آورد تا جایی كه رئیس جمهور در تماس با استاندار خوزستان از وضعیت استان با خبر شد و به دستگاه‌های ملی برای امدادرسانی به مردم دستورات لازم را صادر كرد. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان دیروز در تشریح وضعیت استان و وضعیت امدادرسانی به خبرنگار ما  گفت: سامانه بارشی قوی که روز دوشنبه از جنوب استان وارد شد بارندگی‌های زیادی را به دنبال داشت. مقدار این بارش‌ها در آبادان 112.5، اهواز حدود 75 و در هندیجان رامهرمز، ماهشهر بین 50 تا 65 میلی‌متر بوده است.این بارش‌ها سه ساعت طول کشید که درپی آن مشکلاتی برای مردم به وجود آمد. بر اساس گزارش ها، نقاط زیادی از اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر و... دچار آبگرفتگی شده اند و آب وارد منازل شده است. در صورتی که نیاز به اسکان خانوار‌های دچار آبگرفتگی باشد، تهمیدات لازم پیش بینی شده است و آمادگی‌های لازم در این خصوص وجود دارد. سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز وجود ندارد و بخشی از سیستم فاضلاب فرسوده است و بخشی دیگر ظرفیت مهار این حجم از آب را ندارد. وی خاطر نشان کرد: برای شهرستان کارون، ستاد دیگری با فرماندهی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و عضویت مدیریت راه و شهرسازی، مدیرعامل توسعه نیشکر و برخی دیگر از دستگاه‌ها تشکیل شده و اعلام کردیم به دلیل اینکه وضعیت نرمال نیست، سریعا امکانات مورد نیاز را تهیه کنند و وضعیت را به حالت عادی برگرداند . مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان نیز عصر دیروزبه ایرنا گفت: جمع بندی بازدیدها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که شهرداری‌های اهواز و کوت عبدا... و شرکت آبفا در آبگرفتگی‌ها مقصر هستند و کوتاهی و ناهماهنگی بین آنها باعث آبگرفتگی وسیع شده است.


نوسان برق قاتل 4 بیمار زن!
بارش باران در اهواز جان چهار بیمار زن را گرفت. این چهار زن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بستری بودند كه گفته می‌شود نوسانات برق باعث اختلال در دستگاه‌های این بخش و مرگ بیماران شده است. ساسان موگهی، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز در این باره گفت: در پی بارش‌های بی‌سابقه روز دوشنبه اهواز شاهد نوسانات شدید برق شهری بودیم كه همزمان با این مساله در یكی از بخش‌های مراقبت‌ ویژه این بیمارستان چهار بیمار دچار مشكل شدند.
وی افزود: همیشه تیم پزشكی در آی‌سی‌یو مستقر هستند و به‌رغم این‌كه عملیات احیا برای این بیماران انجام ‌شد، اما متاسفانه این چهار بیمار فوت كردند.
سعید آقایی، معاون بهره‌برداری شركت توزیع نیروی برق اهواز در واكنش به مصاحبه رئیس بیمارستان اظهار كرد: شب گذشته شبكه برق فشار متوسط تغذیه‌كننده پست اختصاصی بیمارستان امام خمینی‌(ره) اهواز عادی بوده و پس از اعلام بالاترین مقام قضایی استان جهت كمك به رفع مشكل برق داخلی بیمارستان، گروه فنی در محل حاضر و نسبت به رفع اشكال و عادی سازی تجهیزات داخلی پست اختصاصی همكاری لازم به عمل آمد.
وی افزود: هیچ‌گونه اشكالی روی شبكه برق فشار متوسط از طرف ما وجود نداشته و هر آنچه رخ داده در تجهیزات پست اختصاصی بیمارستان رخ داده است.
استاندار خوزستان هم در این باره گفت: بیمارستان امام خمینی(ره) هم برق اضطراری و هم سیستم UPS داشته اما برای برخی از بخش‌ها به خصوص بخش ICU وارد مدار نشده است و این مشکل ایجاد شد و سیستم بعد از پنج دقیقه وارد مدار شده است. علت وقوع حادثه، یکی از فیوزهای بیمارستان امام خمینی(ره) بود که  قطع شد. در حالی که برق این منطقه قطع نبود، تنها یکی از فیوزهای این بیمارستان دچار مشکل شد. در این شرایط باید دستگاه برق اضطراری و UPSهایی که از قبل تهیه شده، وارد مدار شود اما این دستگاه‌ها وارد مدار نشدند و در بخش مراقبتهای ویژه  این بیمارستان دچار مشکلاتی شدیم.



مرگ مشكوك 2 دانشجو
در كنار اخبار باران و سیلاب، مرگ مشكوك دو دانشجو در اهواز هم در شبكه‌های اجتماعی خبرساز شد. علت مرگ این دو دانشجو هنوز مشخص نشده است. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز در خصوص فوت دو دانشجوی این دانشگاه گفت: متاسفانه دو دانشجوی رشته‌های پزشكی و داروسازی، در روزهای ۲۳ و ۲۴ آذر فوت شده‌اند كه علت مرگ این دو، در دست بررسی است.
دكتر فرهاد حمزه‌لویی افزود: یك دانشجوی پزشكی ورودی ۹۱، 23 آذر با كاهش سطح هوشیاری مواجه شده بود كه توسط خانواده‌اش به بیمارستان منتقل شد اما با وجود انجام عملیات احیا، این دانشجو فوت شد. یك دانشجوی رشته داروسازی ورودی ۹۵ نیز ۲۴ آذر در یكی از كلاس‌های دانشگاه بیهوش شده بود كه توسط مسؤولان دانشكده به بیمارستان منتقل شد، اما با وجود انجام عملیات احیا، این دانشجو هم فوت شد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: علت مرگ این دو دانشجو توسط پزشكی قانونی در حال بررسی است و در صورت مشخص شدن نتایج، دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد كرد.



باران خانه نشینمان کرد
 یوسف تركی یكی از ساكنان كوی علوی شهر اهواز است. اهالی این محله از شامگاه دوشنبه كه باران شروع به بارش كرده، نتوانسته‌اند از خانه‌هایشان بیرون بروند. وی به خبرنگار جام‌جم گفت: عصر دوشنبه كه در حال بازگشتن به خانه بودم گرفتار باران‌های سیلابی شدم. وقتی وارد محله‌مان در كوی علوی اهواز شدم، سیلاب همه جا را فراگرفته بود و به‌سختی توانستم به سمت خانه‌ام ادامه مسیر بدهم. حتی مردی را دیدم كه حدود نیم ساعت در میان سیلاب گرفتار شده بود. دلم برایش سوخت و او را ترك موتورم سوار كردم. شرایط خیلی خطرناك بود و كم مانده بود خودم نیز دچار حادثه شوم.
 یوسف ادامه داد: مردم و اهالی نمی‌توانند از خانه‌هایشان بیرون بروند و حتی به كارهای روزمره خود بپردازند. وضعیت محله‌مان مناسب نیست. حتی زباله‌هایی كه مقابل خانه‌ها بوده را آب با خودش برده و همراه فاضلاب روی سیلاب شناور كرده است. وضعیت بهداشتی بدی در محله‌مان حكم‌فرما شده كه این وضع برای سلامت خانواده‌ها خطرناك است. مسوولان خدمات شهری سه روز طول می‌كشد كه آب، گل و فاضلاب ناشی از حادثه بارندگی را نظافت و آب را تخلیه كنند.
فرهاد كه از ساكنان محله كیان‌آباد در شهر اهواز است نیز به خبرنگار جام‌جم گفت: عصر دوشنبه كه باران سیل‌آسای پاییزی بارید، و چند نفر از همكارانم تازه از محل كارمان تعطیل شده بودیم و می‌خواستیم با سوار شدن به خودروهای عبوری به خانه‌هایمان بازگردیم كه به دلیل شدت بارندگی مجبور شدیم چهارساعتی را در محل كارمان بمانیم. گمان بردیم شاید باران پایان گیرد، اما بارندگی همچنان ادامه داشت. مجبور شدیم در آن وضع به خانه برگردیم. آب تا شیشه ماشین‌ها بالا آمده بود. سه شنبه باران قطع شد، اما شهر در وضعیت نامناسبی قراردارد و گل و لای در خیابان و كوچه‌ها پر است.
یك روز در اردوگاه
سیلاب غیر از اهواز دیگر شهرهای خوزستان را هم درگیر كرده است. محمد دریس یكی از ساكنان منطقه ایستگاه دوازده شهر آبادان كه از روز گذشته توسط امدادگران هلال احمر در یكی از ورزشگاه‌های شهر آبادان اسكان داده شده است در مورد وضعیت فعلی خود و خانواده اش گفت:روز گذشته زمانی كه در شهر سیلاب راه افتاد،در زمان كوتاهی آب وارد خانه ام شد و مهار آن از كنترل خارج شد.تنها در چند ساعت كوتاه وسایل خانه زیر آب رفت.من و همسر و فرزندانم با مادر و خواهرانم زندگی می‌كنیم و همگی مجبور به ترك خانه شدیم.همان موقع بود كه امدادگران هلال احمر به كمك آمدند و الان نزدیك 24 ساعت است كه در ورزشگاه اسكان پیدا كرده ایم.
او در ادامه گفت:حال روحی فرزندان خردسال من خوب نبود و خیلی ترسیده بودند.حالا مددكاران حواس بچه‌ها را با بازی و سرگرمی پرت كرده اند و ملزومات ضروری مثل پتو و وسایل بهداشتی و مواد غذایی را در اختیار ما قرار داده‌اند.



باران خانه‌ای را خراب كرد
باران ساختمان دو طبقه‌ای را در اهواز تخریب كرد كه پنج نفر از ساكنان این ساختمان با تلاش امدادگران زنده از زیر آوار خارج شدند. علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در تشریح این حادثه به جام‌جم گفت: شامگاه دوشنبه گزارش ریزش سقف و دیوارهای یك ساختمان دو طبقه در منطقه حصیرآباد واقع در كلانشهر اهواز به نیرو‌های امدادی این جمعیت اطلاع رسانی شد. نیرو‌های تخصصی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بلافاصله پس از دریافت گزارش حادثه به محل اعزام شدند. وی با بیان این‌كه علت حادثه سست بودن ساختمان و بارش باران‌های سیل‌آسای اخیر اعلام شده است، بیان كرد: در این حادثه بخشی از سقف و دیوارها ریخته‌ است. با توجه به آسیب‌پذیر بودن ساختمان‌های مجاور، حدود ۳۰ خانوار ساكن در مجاورت این ساختمان در نزدیك‌ترین مدرسه منطقه در حال اسكان هستند.  پنج نفر ساكن این خانه كه زیر آوار گرفتار شده بودند، با تلاش ماموران آتش‌نشانی از زیر آوار خارج و برای درمان به بیمارستان منتقل شدند.



هجوم سیلاب به داخل خانه‌ها
خدادادی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد وضعیت فعلی شهرهای استان خوزستان گفت: آبگرفتگی از عصر روز دوشنبه و به دنبال بارندگی شدید در شهرهای اهواز و آبادان و خرمشهر و كارون رخ داد. در برخی از مناطق این شهرها كه شیب زمین بیشتر است، آبگرفتگی شدت بیشتری دارد و سكونت را در منازل برای برخی از مناطق غیرممكن كرده است. آبگرفتگی در این منازل به حدی است كه اسباب و وسایل زندگی مردم دچار آسیب جدی شده و در برخی موارد غیر قابل استفاده است.فرش خانه‌ها زیر آب رفته و یخچال و تلویزیون از كار افتاده و داخل كمدهای خانه را آب گرفته است. در این موارد ادامه سكونت غیر ممكن بوده و 30 خانوار در شهر اهواز در مدارس اسكان داده شده‌اند و در آبادان دو سالن ورزشی برای اسكان سیل‌زدگان در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه افزود: تعدادی از مردم تقاضای پمپ تخلیه برای كم كردن حجم آبگرفتگی منزل خود را داشتند كه با هماهنگی سازمان آب و فاضلاب و شهرداری، امكان استفاده از پمپ تخلیه در برخی مناطق وجود داشت.
وضعیت عشایر روستای شوشتر هم در این روزها بحرانی است. خدادادی در مورد آن گفت: با توجه به مسدود شدن راه‌های ارتباطی عشایر شوشتر و همچنین راه افتادن سیلاب در محل زندگی آنها، عشایر نیاز شدید به اقلام غذایی و بهداشتی و البسه دارند كه تاكنون مقادیر قابل توجهی مواد غذایی در اختیار آنها قرار گرفته است.
در برخی مناطق استان خوزستان بارش سنگین برف راه ارتباطی با روستاها را مسدود كرده است.مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان در توضیح وضعیت این روستاها گفت:در شهر اندیكا با توجه به بارش شدید برف راه ارتباطی با سه روستا قطع شده است. تیم عملیاتی امداد به این سه روستا اعزام شده و اقلامی مانند پتو و موكت و دیگر اقلام بهداشتی و غذایی را در اختیار ساكنان روستا قرار داده است.
به گفته خدادادی در عملیات تخلیه آب قرار است سیلاب شهر اهواز به رودخانه كارون و در آبادان به رودخانه اروندكنار و بهمنشیر هدایت شود، چرا كه آبگرفتگی معابر زندگی مردم را مختل كرده است.