ال‌کلاسیکوی امنیتی

بارسا و رئال امشب ساعت 30/22 در نیوکمپ دیدار می‌کنند

ال‌کلاسیکوی امنیتی

 در روزهایی که هیچ خبری از ده‌ها سایت و کانال ورزشی نبود و شبکه‌های تلویزیونی هر دقیقه بازی‌های لیگ‌های اروپایی را برای بینندگان تلویریونی زیرنویس نمی‌کردند، ما بچه‌های دهه 60 و دوست‌داران فوتبال تشنه 90 دقیقه فوتبال چه زنده و چه غیر زنده بودیم تا برای چند ساعت، آن را در کنار دیگر خوشی‌های آن روزهایمان بگذاریم. آن روزها یکی دیگر  از دلخوشی‌هایمان، فیلم سینمایی « فرار به سوی پیروزی » بود تا بتوانیم عشق و علاقه‌مان را در بازی ستارگان مستطیل سبز و پرده نقره‌ای با هم ببینیم. تمام زیبایی فوتبال برای ما در ضربه قیچی برگردان پله و شیرجه استالونه خلاصه شده بود.
آن موقع تصورش را هم نمی‌کردیم دنیای فوتبال به چنان سطح و درجه‌ای برسد که صحنه‌های آن فیلم برایمان به یک کار کلیشه‌ای تبدیل شود.
نمی‌دانستیم قرار است ستاره‌هایی در فوتبال متولد شوند که تکرار صحنه‌های آن فیلم برای‌شان مثل آب خوردن باشد؛ نمی‌دانستیم قرار است یک شب، مسابقه‌ فوتبالی در جایی از این کره خاکی برگزار شود که نزدیک به یک میلیارد بیننده تلویزیونی داشته باشد و در بیش از 180 کشور پخش زنده شود. تصورش را هم نمی‌کردیم یک 90 دقیقه ساده می‌تواند بیانگر سال‌ها اختلاف و جنگ بین دو گروه مختلف از مردم یک کشور باشد. حالا تمام این‌ها در دیداری به اسم « ال کلاسیکو » خلاصه می‌شود که دویست و چهل و سومین دیدار آن امشب در ورزشگاه نیوکمپ برگزار می‌شود.
طی 19 سالی که از قرن جدید می‌گذرد، یکی از جذابیت‌های مهم فوتبال، دیدار بارسلونا و رئال مادرید بوده است. اما برای بازی امشب، آنقدر عوامل جذاب و حساس کنار هم قرار گرفته که از هفته‌ها پیش منتظر چنین بازی‌ای باشیم. اولین نکته‌اش این که این بازی قرار بود 52 روز قبل برگزار شود اما ناآرامی‌های شهر بارسلون موجب شد این دیدار با تاخیری حدودا دو ماهه انجام شود.
همه چیز برابر
شاید اگر آن بازی در زمان اولیه‌اش انجام می‌شد، به اندازه این روزها حساسیت نداشت. بارسا و رئال هر دو 23 امتیازی هستند و تنها دو گل زده بیشتر دلیل صدرنشینی کاتالان‌هاست. جالب اینجاست که امید اول گلزنی هر دو تیم هم در شرایط آماری یکسانی قرار دارند: کریم بنزما و لیونل مسی هر کدام با 12 گل زده در صدر گلزنان این فصل لالیگا هستند.
این دو تیم در شرایط یکسانی هم پا به این مسابقه گذاشته‌اند. بارسا بازی هفته قبل خود را در خانه سوسیه‌داد با نتیجه 2بر2 تمام کرد و رئال هم با گل دقیقه 94 بنزما از شکست یک بر صفر در خانه والنسیا فرار کرد. طی سال‌های اخیر بارسا هر بار پا به این مسابقه گذاشته، تیمی بوده که تعداد گل‌های زده‌اش به مراتب بیشتر از رئال بوده است. این بار هم این قانون تغییر نکرده و شاگردان والورده بعد از 16 بازی 43 گل به ثمر رسانده‌اند و از این حیث 10 گل بیشتر از حریف پایتخت نشین خود به ثمر رسانده‌اند. در طرف مقابل، اما شاگردان زیدان با 12 گل خورده دومین خط دفاعی لالیگا را بعد از اتلتیکو دارند. البته چیزی که هواداران رئال را نگران می‌کند، این است که بارسا در فصل جاری 30 گل در نیوکمپ به ثمر رسانده است. از سوی دیگر، تیم والورده از ابتدای این فصل هیچ امتیازی در خانه از دست نداده و آخرین شکست‌شان در نیوکمپ به نوامبر 2018 باز می‌گردد.  
از طرف دیگر، بازی امشب آخرین دیدار در یک دهه رقابت سخت این دو تیم در فوتبال اسپانیاست؛ یک دهه‌ای که بارسا 7 بار و رئال مادرید دو بار توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. برنده بازی امشب می‌تواند دلخوش باشد که شاید بتواند اولین قهرمانی در دهه جدید را در پایان این فصل جشن بگیرد. نکته دیگر بازی امشب مربوط به تعداد پیروزی‌های این دو تیم در بازی‌های رسمی است. دوم ماه مارس سال جاری بود که بارسا با پیروزی برابر رئال توانست تعداد بردهایش را به عدد 96 برساند و یک پیروزی بیشتر از رئال داشته باشد. بارسایی‌ها دوست ندارند این آمار فعلا برابر شود و رئالی‌ها هم نمی‌خواهند تا زمان بازی برگشت این اختلاف
به عدد 2 رسیده باشد.
زیر سایه آشوب
اما تمام این حرف‌ها از حساسیت و جذابیت بازی امشب به کنار، آنچه که شاید بیش از همه روی این الکلاسیکو سایه انداخته، وضعیت امنیتی هفته‌های اخیر در بارسلون است. وضعیتی که باعث شده هر دو تیم در هتلی اردو بزنند که فقط 500 متر با نیوکمپ فاصله دارد. شرایطی که حتی موجب شد تا زیدان در کنفرانس خبری قبل از بازی این حرف‌ها را بزند: داور باید آرام باشد و کار خود را انجام دهد. او نیز مانند ما و بارسلونا می‌خواهد همه چیز خوب پیش برود.