پشت پرده های فوتبال برتر

گزارشی از پشت صحنه برنامه فوتبالی شبکه 3

پشت پرده های فوتبال برتر

اگر فوتبالی باشید که حتما و اگر نه هم به احتمال خیلی زیاد گذرتان به شبکه سه و برنامه« فوتبال برتر» افتاده است، برنامه ای که قالب آن، شیوه اجرا، نگاهش به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد و از همه مهم تر صراحتش در عین تلاش برای عدالت و انعکاس منصفانه مسائل باعث شده نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند. این برنامه حدود 8 ماه است که بعد از خبر پر سرو صدای تعطیلی نود، پا در مسیر پر التهاب و حساسی نداشته که خیلی‌ها را نقادانه پای خود نشاند. با این حال با نگاهی حتی گذرا به روندی که فوتبال برتر در پیش گرفت می‌توان گفت که گروه محمدحسین میثاقی(مجری) و مهدی هاشمی(تهیه کننده) تا حد زیادی از آزمون و نگاه‌هایی که منتظر بودند تا نتیجه این ماجرا را ببینند، با موفقیت عبور کرد. همه اینها باعث شد تا ما هم در این هفته سری به آنها بزنیم و ببینیم در پشت صحنه یکی از پرمخاطب ترین برنامه‌های فوتبالی تلویزیون چه می‌گذرد. ساعت 22 بود که با عکاس روزنامه به ساختمان معاونت سیما و بخش تولید رسیدیم. برعکس خیلی از برنامه‌های زنده، همه در آرامش مشغول هماهنگی‌های اولیه بودند. آقای مجری هم چند دقیقه بعد رسید و یکراست به اتاق گریم رفت. در این فاصله آمار مهمانان را گرفتیم و معلوم شد که بعد از روزهای جنجالی آبی‌ها این هفته نوبت پرسپولیسی‌ها بود تا بعد از بردهای اخیرشان در برنامه حاضر شوند.

به فوتبال برترها نیاز داریم
وحید امیری یكی از مهمانان آن شب بود، بازیكن لرستانی كه چند دقیقه‌ای می‌شد در اتاق گریم نشسته بود، هنوز تا شروع برنامه 20دقیقه وقت داشتیم و در این فرصت بعد از صحبت كوتاهی با‌هاشمی، تهیه‌كننده برنامه سراغ او رفتیم.
بحث را با جایگاه برنامه‌های فوتبالی مثل همین فوتبال برتر شروع كردیم، موضوعی كه امیری درباره‌اش گفت: همیشه در بحث فوتبال یكسری هستند كه از نزدیك كل اتفاقات در فوتبال را می‌بینند و در جریان ریز و درشت ماجراها قرار می‌گیرند، در این بین بعضی‌ها به باشگاه‌ها می‌روند، برخی سرتمرین می‌آیند و گروهی هم به ورزشگاه می‌آیند و از نزدیك با بازیكنان برخورد می‌كنند و سوالاتشان را مستقیم از ما می‌پرسند. با همه اینها همچنان عده‌ای هستند كه شرایط دسترسی به هیچ‌كدام از این موارد را ندارند و باید برنامه‌ای باشد كه علاقه‌مندان به این حوزه را هم در جریان كم و كاست فوتبال و مسائلی كه وجود دارد، قرار دهد، البته این اتفاق به عقیده من باید برای همه رشته‌های ورزشی رخ دهد اما از آنجا كه بحث ما فوتبال است، به این موضوع اشاره كردم.
او اضافه كرد: در همه لیگ‌های برتر دنیا برنامه‌هایی هستند كه این نگاه را به تیم‌ها و بازی‌های مختلف دارند و مشكلاتی كه دارند را نقد و بررسی می‌كنند. در كشور ما هم وجود چنین برنامه‌هایی واقعا لازم است، همان‌طور كه در همه این سال‌ها برنامه‌های مختلفی به این موضوع پرداختند و فوتبال برتر هم یكی از جالب‌ترین‌های آنهاست. من برای این گروه هم آرزوی موفقیت می‌كنم و امیدوارم مسیری كه در پیش گرفته‌اند را با همین قدرت ادامه دهند.
پرداختن به تیم‌ها هم و تقاضا برای حضور در این برنامه هم موضوع دیگری بود كه این فوتبالیست درباره‌اش بیان كرد: همیشه وقتی مشكلی برای تیمی پیش می‌آید، بحث و صحبت درباره آن هم بیشتر می‌شود، مثل ماجرای استقلال. با این حال من خدا را شكر می‌كنم كه در این برهه از زمان شرایط حاشیه‌ای برای تیم ما وجود ندارد، البته درست است كه همیشه نواقص و مشكلاتی هست اما باید با خیلی چیزها كنار بیاییم و تمام تلاش ما این است كه دل هوادارانمان را شاد كنیم. حضور در این برنامه هم قدمی برای همین موضوع است.
او می‌گوید: خیلی از هواداران ما دوست دارند ببینند نگاه، حرف‌ها و مشكلات بازیكنان تیم محبوبشان در چه زمینه‌ای است. اتفاقی كه باعث تعامل بیشتر با هواداران و بیان كامل‌تر مشكلات و ماجراهای كوچك و بزرگی كه وجود دارد، می‌شود.



از نقص فنی تا آیتم‌محوری
فسخ قرارداد ویلموتس و ماجرای دستمزد سه ماهه او هم سوژه بعدی فوتبال برتر این هفته بود، موضوعی كه با آیتمی از صحبت‌های مهدی تاج همراه بود.
در این بین نقص فنی كه پای ثابت خیلی از برنامه‌های زنده است، آن شب گریبان فوتبال برتر را هم گرفت و به علت مشكلی كه برای یكی از سیستم‌ها پیش آمده بود، آیتم‌ها كمی جابه‌جا شدند، اتفاقی كه بخشی از آن باید توسط مجری كه جلوی دوربین است رفع و رجوع شود. میثاقی هم در زمان پخش هر آیتمی با صحبت‌هایش سعی می‌كرد زمان را سپری كند تا عنوان بخش بعدی به او اعلام شود.
صحبت از آیتم‌ها شد، بخش‌هایی كه قسمت اعظم برنامه را به خود اختصاص داده و باعث شده فقط بیننده گفت‌وگوی خشك و خالی درباره موضوعاتی كه مطرح است نباشیم. هر هفته نزدیك به
 30 آیتم در هر برنامه روی آنتن می‌رود. داوری توسط 3 كارشناس یكی از این موارد است كه از آن گفتیم، در بخش نقل قول اتفاق‌های بامزه فوتبالی منعكس می‌شود و در قسمت دیگری با عنوان كارت سبز هم رخدادهای مثبت و خوب دنیای فوتبال نمایش داده می‌شود، اتفاقی كه گویا باعث شده تا خیلی از تیم‌ها و هواداران آنها هم تلاش كنند تا با اقدامات مثبتی خود را به این بخش برسانند.
پرداختن به بحث ادامه دار مافیای فوتبال و انواع مشكلات این فضاهم پای ثابت ماجراست كه در این برنامه با شیوه گفت‌وگویی كه انتخاب شده، حتی الامكان از جنجال‌هایی كه از قرار گرفتن دو گروه مخالف ایجاد می‌شود، فاصله گرفته تا اصل قضیه را برسانند.



تلاش برای نگاهی همه جانبه
فوتبالیست‌های درسخوان هم بخش دیگری بود كه روی آنتن رفت. آیتمی كه نزدیك به پنج دقیقه زمان می‌برد و در فاصله آن به سراغ میثاقی كه پشت میز نشسته بود و همچنان در حال چك كردن بخش‌های بعدی بود رفتیم. او خیلی كوتاه در جواب این كه برخی‌ها می‌گویند پرسپولیسی‌ها خواستند كه آنها هم بعد از پرداختن به استقلال به خاطر حواشی‌ای كه این تیم داشت، زودتر سهمی در این برنامه داشته باشند، گفت: نه واقعا قضیه این است كه ما هر هفته به سراغ تیم و موضوعی می‌رویم، در این قسمت هم با توجه به روندی كه تیم پرسپولیس داشت و چند برد پشت سرهم را در این فصل تجربه كرده بود، به سراغ سه نفر از بازیكنان موفق آن رفتیم.
او می‌گوید كه در این برنامه تلاششان این است كه تا حد امكان حواسشان به همه تیم‌ها و مسائلی كه در فضای فوتبال وجود دارد، باشد، موضوعی كه درباره‌اش اضافه كرد: بعد از این هم برای سپاهان می‌خواهیم همین كار را كنیم و این روزها پیگیر بازیكنان این تیم هم هستیم تا برای هفته‌های بعدی به سراغشان برویم. در ادامه هم مثلا برای نیم‌فصل در نظر داریم تا بازیكنان موفق نیم‌فصل را دعوت كنیم. به همین خاطر خیلی برایمان فرق نمی‌كند كه حتما بیشتر به یك فضا بپردازیم چون سعی‌مان این است كه همه موضوعات و اتفاقاتی كه وجود دارد را بررسی كنیم.
ماجرای استراماچونی هم به گفته میثاقی همچنان ادامه دارد، جریانی كه قرار بود آن شب هم در یك تماس تلفنی بررسی و آخرین اطلاعات گرفته شود. او می‌گوید: باوجود گذشت حدود هشت روز از آن اتفاق، همچنان آن ابهام هفته اول ادامه دارد و انگار این جریان در همان حالت باقی مانده و ایست كرده است.
میثاقی بعد از این صحبت‌ها هم قول داد تا در دی‌ماه گفت‌وگوی مفصلی با جام‌جم داشته باشد و جواب بقیه سوال‌های ما را آنجا  بدهد.



ما به دنبال مشكلات خودمانیم
در همین گیرو دار محسن ربیعیخواه، یكی دیگر از مهمان‌های پرسپولیسی برنامه رسید. او كه به قول خودش هر شب ساعت 10 می‌خوابد و كمتر پیش آمده تا این برنامه را ببینید، هم گفت: برنامه‌هایی از این قبیل باید در هر كشوری باشد كه فوتبال را آنالیز كند، مشكلات و حتی خوبی‌ها و بدی‌هایش را بگوید. این نیاز و مسال‌های است كه لازم است همیشه وجود داشته باشد. برنامه فوتبال برتر هم تا الان كارش را خوب انجام داده و مشكلات هیات فوتبال، تیم‌های لیگ دو، مربی‌ها، داوری و... را بررسی می‌كند، در كنار آن هم حقایقی را نشان می‌دهد كه خیلی وقت‌ها لازم است تا مردم هم در جریان آن باشند، از بحث تیم ملی گرفته تا باشگاه‌ها و بازیكنانی كه در آنها حضور دارند.
او باز هم با اشاره به ساعت خوابش ادامه داد: من همیشه این موقع خواب هستم و روی هم رفته بخش‌هایی از این برنامه را دیده‌ام، البته در جریان هستم كه مدتی خبرها معطوف به كدام تیم بوده و این برنامه هم طبیعتا به دنبال همان ماجرا بیشتر به موضوع آبی‌ها پرداخته است. با این حال این كه برای تیمی مشكلی پیش آمده، به ما ارتباط چندانی ندارد، چون ما به دنبال راه‌حل‌هایی برای مشكلات خودمان هستیم و این برنامه هم با دعوت از تیم‌های مختلف به دنبال انعكاس همین موضوعات است.
ربیعیخواه بعد از این صحبت‌ها هم گفت كه هنوز نمی‌داند موضوع برنامه چیست و قرار است درباره چه صحبت كند. اتفاقی كه البته باعث می‌شود تا گفت‌وگوی صمیمی و جذاب‌تری شكل بگیرد.
بعد از این صحبت‌ها پله‌های اتاق گریم كه در سوی دیگر راهروی استودیوها بود را پایین آمدیم، درست مثل لحظه سال تحویل، شمارش معكوس برای شروع برنامه آغاز شده بود.



سه، دو، یك و شروع
در استودیو تنها حدود پنج نفر كه شامل گروه فنی و تصویربرداران بودند حضور داشتند. سه، دو یك و شروع، میثاقی از گوشه دكور وارد شد و از اتفاقاتی كه قرار بود در این قسمت بیفتد، گفت، بعد هم خلاصه و حواشی بازی‌های باقی مانده از هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال كه در برنامه هفته قبل پخش نشده بود، روی آنتن رفت.
در این فاصله میثاقی مشغول بررسی جدول پخش آیتم‌هایی شد كه قرار بود در این برنامه روی آنتن برود. و یكی از تصویربرداران هم از حضور پرسپولیسی‌ها در برنامه آن شب خوشحال بود و بحث فوتبالی داغی در فاصله همین آیتم چند دقیقه‌ای بین آنها راه افتاد.
بعد از آن بازهم به استودیو برگشتند و كمی بعد از صحبت‌های میثاقی نوبت به بخش داوری بازی‌های اخیر رسید. این یكی از آیتم‌هایی است كه در ادامه فرار از گفت‌وگو محوری صرف در برنامه تدارك دیده شده است. در این قسمت سه كارشناس داوری، مختصر و مفید نظرشان را درباره اتفاقات مشكوك هر بازی بیان می‌كنند. این آیتم در طول هر هفته ضبط می‌شود و روند تولید آن هم به این شكل است كه صحنه‌های مورد نظر برای داوران فرستاده می‌شود و آنها نظراتشان را می‌گویند و بعد هم به این شكل آنها را منعكس می‌كنند.



خاطرات آقای مدیر صحنه
این برنامه با چهار دوربین هر هفته روی آنتن می‌رود، البته شاید تعداد آن چندان مهم نباشد اما انتقال تصویر آن هم در برنامه زنده جزو ماجراهای مهم هر كاری است، به همین خاطر با آمدن مهمان‌ها به استودیو و مشخص شدن موقعیت‌ها، فرصتی پیش آمد تا با امین احمدی، مدیر صحنه شبكه سه كه از ابتدا با این گروه همراه بوده، درباره حساسیت‌هایی كه برای برنامه‌ای این چنینی وجود دارد، گپ كوتاهی بزنیم. او می‌گوید: برنامه‌های ورزشی به لحاظ بعد اجتماعی قوی، طرفداران زیادی دارند و مخاطبان گسترده‌ای هم آن را دنبال می‌كنند. در این بین فوتبال هم با توجه به حساسیت‌هایی كه دارد نگاه‌های بیشتری را به خود جلب می‌كند؛ آیینه تمام نمای اغلب رخدادهای آن، همین برنامه است كه هر هفته بیشتر از سه ساعت زمان می‌برد و پشتیبانی زیادی را بابت آماده سازی آیتم‌ها و... می‌طلبد. تلاش ما هم این است كه با توجه به طیف گسترده تماشاچیان این برنامه آن را به بهترین شكل به آنها ارائه دهیم چون حساسیت بالایی در موردش وجود دارد.
احمدی كه از دهه شصتی‌های فوتبالدوست است، درباره یكی از اتفاق‌هایی كه هر‌ازگاهی در صحنه پیش می‌آید و مهمانان را شوكه می‌كند گفت: سوختن لامپ برخی از پروژكتورهایی كه اینجا هستند جزو مواردی است كه به دلیل حرارت بالای آنها هرازگاهی رخ می‌دهد، این اتفاقی است كه خیلی اوقات مهمانان را متعجب می‌كند و چون با این قضیه آشنا نیستند، با شنیدن صدای بلند آنها واكنش‌های جالبی نشان می‌دهند و بعضی وقت‌ها می‌ترسند.


و اما پایان. ..
گپ و گفت دو پرسپولیسی برنامه با میثاقی داغ شده است، علاوه بر بحث‌های جدی فوتبالی میثاقی اصولا با سوال‌هایش سعی می‌كند تا یخ مهمان‌ها را آب كند تا جایی كه وحید امیری را یاد عروسی‌اش انداخت و او داغ دلش تازه شد و گفت: در عروسی من حدود چهار پنج هزار نفر مهمان داشتیم. زمانی كه صاحب رستوران برای حساب و كتاب آمد گفت شما ۳۸۰۰ پرس غذا داشتی. این موضوع لطف و محبت مردم لرستان بود. من ۷۰۰،۸۰۰ نفر را دعوت كرده بودم. مراسم در شهر ما اینجوری است، اما فكر نمی‌كردیم به آن صورت مهمان بیاید. شب عروسی‌ام با صبا قم بازی داشتیم، اما علیرضا بیرانوند كه حق زیادی به گردن من دارد و مثل داداشم است، كاری كرد همه به عروسی‌ام بیایند برای همین پدرخانم من به بیرانوند گفت نصف مهمان‌ها به خاطر تو اینجا هستند.
بعد از اینهاهم آیتم برگ سبز كه بخشی از آن به حراج لباس بیرانوند در بازی با پرتغال به سود سیل‌زدگان لرستان تعلق داشت، پخش شد و در ادامه هم حرف‌های سرمربی‌ها و ادامه بخش‌های داوری به روی آنتن رفتند. در آخر هم میثاقی با اشاره به موضوعات هفته آینده، ساعت 1 و 55 دقیقه دقیقه این قسمت از برنامه را به پایان رساند.