کمیته بی‌اضطرار آلودگی هوای تهران

بالاخره کمیته اضطرار آلودگی هوا باتوجه به هشدار هواشناسی امروز تشکیل جلسه می‌دهد‌

کمیته بی‌اضطرار آلودگی هوای تهران

 آلودگی هوا چند هفته‌ای است که آسمان پایتخت را سیاه کرده و پیش‌بینی می‌شود که این سیاهی در هفته آینده نیز با شدتی مضاعف ادامه داشته باشد. این نکته‌ای است که سازمان هواشناسی دیروز درباره‌اش هشدار داده است. اخطاریه‌ای که در آن پیش‌بینی شده غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت از امروز افزایش می‌یابد و این وضعیت تا چهارشنبه آینده ادامه خواهد داشت.
هواشناسی همچنین هشدار داده است که به دلیل پایدار بودن این وضعیت جوی، کیفیت هوا در تهران و دیگر شهرهای پرجمعیت و صنعتی کشور تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش می‌یابد و در صورتی که تمهیداتی برای کاهش منابع آلاینده شهری اندیشیده نشود، رسیدن آلودگی هوا به حد ناسالم  برای همه گروه‌ها دور از انتظار نیست.
درحالی که آلودگی هوا تهران دیروز روندی صعودی داشت و  بسیاری از شهروندان تهرانی انتظار تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا را داشتند،اما خبری از این جلسه نشد. به همین دلیل با استانداری تهران تماس گرفتیم.
«کارگروه اضطرار آلودگی هوا همواره براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی و اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران از وضعیت آلودگی هوا در 48 ساعت گذشته براساس مواد مندرج در قانون هوای پاک تشکیل جلسه می‌دهد و تدابیر لازم را برای انجام اقدامات عاجل و موثر برای کاهش آلودگی هوا می‌اندیشد.»این نکته‌ای است که امین بابایی، سخنگوی استانداری تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نقش کارگروه اضطرار آلودگی هوا در شرایط تشدید آلاینده‌ها عنوان و تاکید ‌می‌کند هرگونه تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اعمال طرح‌های ترافیکی ویژه و متوقف کردن فعالیت صنایع آلاینده براساس تصمیمات این کارگروه اتفاق می‌افتد.
او می‌گوید: حال براساس اخطاریه دیروز سازمان هواشناسی و هشدارهای اداره‌کل محیط زیست استان تهران  درباره احتمال تشدید آلودگی هوا در هفته آینده، کارگروه اضطرار همین امروز   ساعت14 در محل استانداری تشکیل جلسه خواهد داد. بابایی همچنین پیش‌بینی می‌کند براساس نمودارهای هواشناسی ممکن است کارگروه از همین امروز برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در دو یا چند روز متوالی در ابتدای هفته آینده تصمیم‌گیری کند.
 تعطیلی مدارس و ادارات باهم
مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر  تهران نیز‌ معتقد است اگر وضعیت آلودگی هوا به گونه‌ای است که برای مردم آسیب‌  در پی دارد، باید تصمیمی گرفته شود که همه از آن تصمیم منفعت ببرند. از نظر او، تعطیلی مدارس به‌تنهایی نفعی برای مردم ندارد، اما اگر در کنار مدارس، ادارات نیز تعطیل شوند و این تصمیم هم برای چند روز متوالی گرفته و از هفته قبل از آن اعلام شود، در این صورت مردم می‌توانند برای رفتن به مسافرت برنامه‌ریزی کنند که این مساله تاثیری ملموس در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
ثقفی به عنوان نماینده آموزش و پرورش در   کارگروه اضطرار آلودگی هوا تاکید می‌کند که در چند سال گذشته همواره  این نکته را‌ اعلام کرده است، اما نظر استانداری این است که هیات دولت برای تعطیلی ادارات باید تصمیم بگیرد که به نظر می رسد دولت تمایلی به اجرای این تصمیم ندارد.
 تدابیر محیط زیست
دیروز سازمان هواشناسی تنها ارگانی نبود که نسبت به تشدید آلودگی هوا در هفته آینده واکنش نشان داد. اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران نیز روز گذشته در همین راستا برای برنامه‌ریزی و پیش بینی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از افزایش و انباشت آلاینده‌های هوا در هفته پیش‌رو نشستی برگزار کرد.
در این نشست سعید محمودی، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به تصمیمات اداره کل متبوعش برای روزهای آینده عنوان کرد: از شب گذشته تا اطلاع ثانوی فعالیت معادن شن و ماسه و آسفالت و همه فعالیت‌های معدنی و بتونی و حتی ریخته‌گری ها ممنوع شده است. علاوه بر این، ورود انواع کامیون به غیر از حاملان مواد سوختی به شهر تهران غیرمجاز است.
او همچنین از شبانه‌روزی شدن گشت‌های محیط‌زیست از شب گذشته تا اطلاع ثانوی خبر داد و تاکید کرد با هرگونه تخلف واحدهای آلاینده با شدت بیشتری برخورد خواهد شد. محمودی به اهمیت توجه بیش از پیش به سلامت شهروندان در شرایط تشدید آلودگی هوا نیز اشاره کرد و گفت: درصورت رسیدن میزان آلودگی هوا به شرایط اضطرار، تصمیمات لازم در کارگروه مربوطه  اتخاذ و ابلاغ خواهد شد.