جمعه های تاریخ ساز

در آستانه اقامه نماز جمعه توسط رهبر انقلاب، مهم‌ترین خطبه های ایشان در سه دهه اخیر را مرور کرده‌ایم

جمعه های تاریخ ساز

ستاد نمازجمعه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام كرد نمازجمعه این هفته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، متن اطلاعیه به این شرح است: بسم ا... الرحمن الرحیم. یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاهِ مِن یوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِكرِ ا... وَذَرُوا الْبَیعَ ذَلِكمْ خَیرٌ لَّكمْ إِن كنتُمْ تَعْلَمُونَ در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در طلیعه گام دوم انقلاب، نماز جمعه این هفته به امامت حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و با حضور پر شور مردم بصیر و انقلابی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و ملت مؤمن و سرافراز ایران اسلامی بار دیگر صحنه‌هایی از همبستگی، شكوه و عظمت خود را به نمایش خواهند گذاشت. نماز جمعه این هفته تهران در حالی قرار است به امامت رهبر انقلاب برگزار شود که آخرین نماز جمعه‌ای که به امامت ایشان اقامه شد به سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد. در این گزارش به بررسی بخش‌هایی از خطبه های ده نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای پرداخته‌ایم.

23 تیر 68
 اولین خطبه در جایگاه رهبری
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای باسابقه‌ترین امام جمعه تهران هستند. رهبر انقلاب از 24 دی 58 به حکم امام خمینی به عنوان امام جمعه پایتخت انتخاب شدند. بعد از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ایشان برای اولین بار در جایگاه رهبر انقلاب اسلامی به ایراد خطبه پرداختند. در این خطبه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ضمن تشریح ویژگی امام خمینی و تاثیرگذاری ایشان بر عرصه‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی بر این نکته تاکید کردند :« ... ما در اداره داخلی کشور و در ارتباطات خارجی، از اصول انقلابی و اسلامی پیروی خواهیم کرد و دقیقاً همان راهی را که امام(ره) می‌پیمود، طی خواهیم کرد...»
همچنین ایشان با تاکید بر اهمیت وحدت ملی خاطرنشان کردند:« قوّت و قدرت ما هنگامی بروز می‌کند که ملتی یکپارچه باشیم. اگر بین ما اختلاف و دودستگی شد، بگومگو رخ داد، جریان‌های مختلف پدید آمد و قدرت‌طلبی شد، قدرتمان را از دست خواهیم داد؛ ... اختلاف، اصلاحیات و آبرو و اقتدار را از هر ملتی می‌گیرد. اگر شما وحدت کلمه را حفظ کنید، این قدرت می‌ماند.»



5 مهر 70
 خطبه‌هایی با محوریت پیروزی در جنگ تحمیلی
بعد از پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی و برخی فعل و انفعالات و درگیری‌های نظامی میان ایران و عراق، دو کشور در جریان آتش‌بس، مذاکرات بدون نتیجه‌ای را از سوم شهریور ۱۳۶۷ تا مرداد ۱۳۶۹داشتند تا این‌که بعد از تبادل چند نامه میان صدام حسین و اکبر هاشمی رفسنجانی، روسای‌جمهور عراق و ایران، آخرین نامه صدام مبنی بر پذیرش عقب‌نشینی از اراضی اشغال شده و آزادی اسیران ایرانی قرائت شد. به‌این ترتیب پس از 11 سال از آغاز جنگ تحمیلی، پیروزی ایران در نبرد تثبیت شد.
رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه آن سال ضمن تحلیلی که درباره دوران دفاع مقدس و حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی از دیکتاتور عراق ارائه کردند، فرمودند: «بعد از هشت سال جنگ، لازم نیست ما قسم و آیه بخوریم که در جنگ پیروز شده‌ایم. پیروزی در جنگ مگر چیست؟ اگر دشمنی با آن حجم قدرت و با آن عظمت مادی به یک ملت حمله کند، هشت سال هم علیه او مبارزه کند، اما بعد از هشت سال همه چیز مثل روز اول باشد؛ نه یک قدم از سرزمین این ملت دست دیگری باشد، نه این ملت کوچک‌ترین تحمیلی را از دشمن قبول کرده باشد، آیا این پیروزی این ملت نیست؟»



26 دی 76
 نفی مذاکره با آمریکا
بعد از مصاحبه سید محمد خاتمی، رئیس دولت هفتم با شبکه سی‌ان‌ان که عمدتا حول محور روابط ایران و آمریکا بود فضای دوگانه‌ای در کشور در تعریف یا انتقاد از وی در عرصه رسانه‌ای صورت گرفت. به‌ویژه آن‌که برخی رسانه‌های خارجی این‌گونه تبلیغ کردند که ایران خواهان مذاکره با آمریکاست. رهبر انقلاب در خطبه نماز جمعه به این مساله پرداختند و گفتند: «وضع کنونی - یعنی قطع رابطه ما با آمریکا - اول این را بیان می‌کند که این وضع، نتیجه رفتار و وضع طبیعی استکبار آمریکایی است؛ در واقع، نتیجه مظلومیت ملت ایران است. حرف دوم این است که مذاکره با آمریکا، هیچ فایده‌ای برای ملت ایران ندارد. حرف سوم این است که مذاکره و رابطه با آمریکا، برای ملت ایران ضرر دارد.»



18 دی 77
 روشنگری درباره قتل‌های زنجیره‌ای
در آذر سال 77 مجموعه‌ای از قتل‌های زنجیره‌ای در کشور اتفاق افتاد و در پی آن جنجال‌های رسانه‌ای میان گروه‌های سیاسی به راه افتاد و فضای کشور را برای مدتی تیره و تار کرد. با انتشار بیانیه وزارت اطلاعات مبنی بر این‌که تعدادی از عناصر خودسر دست به چنین اقداماتی زدند فضا برای تحلیل و بررسی موضوع مساعدتر شد.
رهبر انقلاب هم ضمن تقدیر از انتشار بیانیه وزارت اطلاعات در این زمینه خاطرنشان کردند: «این قتل‌هایی که اتفاق افتاد، حوادثی بسیار بد، زشت، نفرت‌آور و حقیقتاً در خور محکوم کردن بود. کسانی که اینها را محکوم کردند، بجا محکوم کردند. اینها علاوه بر این‌که قتل بود، جنایت بود؛ با روش‌های بد و غیرقانونی بود. علاوه بر این، موجب درگیر شدن نظام جمهوری اسلامی - با این همه مسائلی که دارد - به مسائل بیخودی و بیهوده شد.»


8 مرداد 78
 تحلیل وقایع غائله 18 تیر
پس از اغتشاشات سال 78 و حوادث کوی دانشگاه رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه در تحلیل این ماجرا گفتند: «فتنه، یعنی حادثه غبارآلودی که انسان نتواند بفهمد چه کسی دوست و چه کسی دشمن است و چه کسی با غرض وارد میدان شده و از کجا تحریک می‌شود. فتنه‌ها را باید با روشنگری خاموش کرد. هر جا روشنگری باشد، فتنه‌انگیز دستش کوتاه می‌شود. هر جا حرف بی‌هدف، کار بی‌هدف، تیراندازی بی‌هدف، تهمت زدن بی‌هدف وجود داشته باشد، فتنه‌انگیز خوشحال می‌گردد؛ چون صحنه شلوغ می‌شود. لذا مردم عزیز ما که بحمدا... در این بیست سال هوشیاری حقیقی خودشان را در قضایای گوناگون نشان دادند، در این قضیه هم باید هوشیارانه مسائل را تحلیل کنند.»



26 آذر 78
ریزش‌ها و رویش‌ها
"ریزش‌ نیروها" از شایع‌ترین مسائل مبتلابه تمام انقلاب‌های دنیا از جمله انقلاب اسلامی ایران است.  برخی از نیروهایی که زمانی در دایره انقلابیون و شاید از اصلی‌ترین عناصر انقلاب‌های جهان به شمار می‌آمدند در سال‌های پس از این انقلاب‌ها به هر دلیلی خود را از قطار انقلاب‌ها پیاده کرده و به اصطلاح ریزش می‌کردند. در انقلاب اسلامی ایران اما در مقابل این ریزش‌ها رویش‌های فراوانی نیز به وقوع پیوسته‌ است.
رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه در این باره خاطرنشان کردند:« همه انقلاب‌ها، همه فکرها، همه جریان‌های گوناگون اجتماعی، هم ریزش دارند، هم رویش دارند؛ ریزش در کنار رویش. شما به صدر اسلام نگاه کنید، ببینید آن کسانی که در دوران غربت اسلام و غربت علی، از امیرالمؤمنین دفاع کردند، چه کسانی بودند؟ اینها سابقه‌داران اسلام نبودند. سابقه‌داران اسلام، جناب طلحه و جناب زبیر و جناب سعد بن‌ ابی وقاص و امثال اینها بودند. بعضی از اینها علی را تنها گذاشتند؛ بعضی از اینها در مقابل علی ایستادند. اینها ریزش‌ها بودند. اما رویش کدام است؟ رویش، عبدا...‌ بن‌ عباس است؛ محمد بن‌ ابی‌بکر است؛ مالک اشتر است؛ میثم تمار است. اینها رویش‌های جدیدند.»



23 شهریور 86
هشدار در مورد طراحی خاورمیانه جدید
تجریه خاورمیانه و ارائه نقشه جدیدی از این منطقه حساس و استراتژیک براساس اهداف راهبردی آمریکا همیشه مد نظر تصمیم‌گیران کاخ سفید بود و وقوع حادثه مشکوک 11 سپتامبر به عزم آمریکایی‌ها برای اجرایی کردن طرح خاورمیانه بزرگ تسریع بخشید.
رهبری در خطبه‌های نماز جمعه آن سال، هوشمندانه به بررسی و تبیین این هدف شوم پرداختند و تاکید کردند:« آمریکایی‌ها قضیه‌ 20 شهریور، یعنی همان 11 سپتامبر چهار پنج سال قبل را بهانه‌ای قرار دادند برای این‌که مطامع خودشان را در خاورمیانه پیش ببرند. هدف اصلی آنها هم این بود که بتوانند خاورمیانه‌ای درست کنند بر محور منافع اسرائیل؛ به تعبیری که آن روز ما می‌کردیم، خاورمیانه‌ای با پایتختی اسرائیل؛ این‌طور چیزی مورد نظرشان بود. اشغال عراق و حمله‌ به عراق، جزئی از نقشه‌های این پروژه بود..... این یکی از قدم‌های مهم ایجاد خاورمیانه‌ جدید بود که باید بر محور منافع اسرائیل به وجود بیاید. آن وقت چنین خاورمیانه‌ای می‌تواند ایران اسلامی را در محاصره قرار بدهد؛ هدفشان این بود.»



29 خرداد 88
 سخنرانی تاریخی درباره حوادث پس از انتخابات
بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهمین دوره ریاست جمهوری، نامزدهای شکست‌خورده و هواداران آنها با ادعای تقلب در انتخابات، خواستار تغییر نتیجه شدند و وقتی مراجع قانونی و رسمی کشور بعد از بررسی‌های دقیق صحت انتخابات را تایید کردند، کشور درگیر اغتشاشاتی در تهران و برخی از شهرها شد.
در همان اولین روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات با توجه به ملتهب بودن فضای کشور رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه نسبت به نقشه های دشمن برای تخطئه مشارکت مردم در انتخابات هشدار دادند و گفتند:« هدف دشمن این است. می‌خواهند اعتماد را بگیرند تا مشارکت را بگیرند، تا مشروعیت را از جمهوری اسلامی بگیرند. این، ضررش به مراتب از آتش زدن بانک و سوزاندن اتوبوس بیشتر است. این، آن چیزی است که با هیچ خسارت دیگری قابل مقایسه نیست. مردم بیایند در یک چنین حرکت عظیمی این‌جور مشتاقانه حضور پیدا کنند، بعد به مردم گفته بشود شما اشتباه کردید به نظام اعتماد کردید؛ نظام قابل اعتماد نبود. دشمن این را می‌خواهد. این خط را از پیش از انتخابات هم شروع کردند.»



15 بهمن 89
 گفت‌وگوی مستقیم با انقلابیون منطقه به‌ زبان عربی
حدود ده سال قبل تحولات و خیزش‌هایی در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا شکل گرفت که باعث سرنگونی حاکمان مصر، تونس، لیبی و یمن شد و برخی دیگر از کشورها مثل بحرین به اعتراضات مدنی پرداختند.  رهبر انقلاب در خطبه‌ای در بهمن سال 89 که بخشی از آن به زبان عربی و خطاب به انقلابیون منطقه بود به تشریح این اتفاقات پرداختند و فرمودند:« من به‌ نام ملت و دولت انقلابی ایران به شما ملت مصر و ملت تونس درود می‌فرستم و پیروزی کامل شما را از خداوند عزیز مسألت می‌کنم. من به شما و قیام‌تان افتخار می‌کنم..... این حادثه‌ معجزه‌آسا به‌وسیله‌ ملت تونس آغاز شد و به‌وسیله ملت بزرگ و رشید مصر به اوج رسیده است. نفس در سینه‌ دنیای غرب و نیز دنیای اسلام -هر یک به دلیلی- حبس شده است که ببینند مصر بزرگ، مصر نوابغ قرن اخیر، مصر محمد عبده و سیدجمال، مصر سعد زغلول و احمد شوقی، مصر جمال عبدالناصر و الشیخ حسن البنا، مصر 1967 و 1973، اکنون چه خواهد کرد؟ و پرچم همت خود را تا کجا بلند نگه خواهد داشت. اگر این پرچم معاذا... سقوط کند دوران تیره و تاری به دنبال خواهد داشت و اگر به قله برسد و نصب شود سر بر آسمان خواهد کشید. ملت تونس توانستند حاکم خائن و سرسپرده‌ آمریکا و دین‌ستیز را برانند، ولی خطا است اگر گمان شود این، آن نتیجه مطلوب است. یک نظام وابسته باخروج مهره‌های آشکارش ساقط نمی‌شود.»



14 بهمن 90
 هرکس با رژیم صهیونیستی مبارزه کند پشت‌سرش هستیم
رهبر انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه، ضعف و انزوای روز افزون رژیم صهیونیستی و افزایش نشاط و امید فلسطینی‌ها را از برکات بسیار مهم قیام ملت‌های منطقه برشمردند و تاکید کردند: غده حقیقتاً سرطانی اسرائیل باید درمنطقه از بین برود و این مساله بدون تردید روی خواهد داد.
 حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: «ما هر جا دخالت کنیم صریحا می‌گوییم همچنان‌که به علت ضدیت با غده سرطانی رژیم صهیونیستی در دو جنگ پیروزمند ۳۳ روزه و ۲۲ روزه دخالت کردیم و از این پس نیز هرجا هر ملتی یا گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه و مقابله کند ما به او کمک می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این مساله نداریم.»
رهبر انقلاب اسلامی در خطبه دوم نماز که به زبان عربی بیان شد در تشریح عوامل و مؤلفه‌های حاضر در صحنه انقلاب‌های ملت‌های عربی - اسلامی بر سه مؤلفه تمرکز کردند:« ۱ - آمریکا، ناتو، رژیم صهیونیستی و متحدان و وابستگانشان ۲ - ملت‌ها و جوانان و ۳- احزاب و فعالان سیاسی اسلامی و غیر اسلامی.»
ایشان گروه اول یعنی آمریکا، صهیونیسم و وابستگانشان را بازندگان اصلی صحنه مصر و تونس و دیگر کشورها خواندند و با اشاره به فرو رفتن این جبهه در بحران عمیق اعتماد جهانی و بحران تصمیم‌گیری افزودند:« این گروه پس از ناتوانی در مهار و سرکوب بیداری ملت‌هاس تلاش می‌کنند بر اتاق فرمان انقلاب‌ها مسلط شوند و با نفوذ به درون احزاب مؤثر، ایجاد تفرقه میان مردم و روش‌های گوناگون دیگر، ساختارهای فاسد قبلی را حفظ و خسارات بسیار گسترده ناشی از نهضت بیداری اسلامی را جبران کنند و با کمک دلارهای نفتی حکومت‌های وابسته منطقه، ضمن حفظ رژیم صهیونیستی، به جبهه مقاومت  ضربه بزنند.»
 ایشان، ملت‌ها را گروه اصلی موثر در روند بیداری اسلامی خواندند و با اشاره به افزایش کاملا محسوس گرایش‌ها، شاخص‌ها و معیارهای اسلامی در میان ملت‌ها و نفرت روزافزون آنها از آمریکا و اسرائیل افزودند: «ملت های قیام‌کننده بدانند انقلابشان هنوز ناتمام است، بنابراین با هوشیاری و قدرت، راهی را که آغاز کرده‌اند، ادامه دهند.»