روحانی: اروپا نتوانست هیچ‌كاری برای برجام بكند

در جلسه هیات دولت عنوان شد

روحانی: اروپا نتوانست هیچ‌كاری برای برجام بكند

رئیس‌جمهور با انتقاد از مواضع اخیر سه كشور اروپایی در فعال كردن مكانیسم حل اختلاف در برجام بیان كرد: شما سه كشور اروپایی و همه كشورهای اروپایی یك نمونه بیاورید و بگویید در یك مورد توانسته‌اید كاری كنید كه دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید كاری انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید كاری كنید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیات دولت خطاب به آمریكا و اروپا با تاكید بر این‌كه در مشكلات منطقه ندمید، گفت: اروپایی‌ها می‌گویند در مسأله هسته‌ای ایران گام پنجم را برداشته، ما هم باید گام برداریم. گامی كه شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات تان است.
رئیس‌جمهور خطاب به طرف‌های اروپایی‌هایی تاكید كرد: اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید كرد، راه درست را انتخاب كنید و راه درست این است كه به برجام برگردید.
روحانی با بیان این‌كه این آقای نخست‌وزیر در لندن نمی‌دانم چطور فكر می‌كند كه می‌گوید برجام را كنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا كنیم، خاطرنشان كرد: ترامپ جز نقض عهد و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی چه كاری كرده است؟
روحانی با بیان این‌كه امروز سرباز آمریكایی در ناامنی است و فردا ممكن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد، گفت: ما نمی‌خواهیم ناامنی دردنیا باشد. بیایید این امنیت را درست كنیم. می‌خواهیم شماها از اینجا بروید، البته نه با جنگ. می‌خواهیم عاقلانه از این منطقه بروید. به نفع‌تان است. اما در عین حال راه و مسیری را طی كنیم كه به نفع جهان و منطقه باشد.
 آمریكا نمی‌تواند ژست دلسوزی برای مردم بگیرد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماجرای تاسف‌بار سقوط هواپیمای اوكراینی و سوءاستفاده برخی كشورها به‌ویژه آمریكا از این اتفاق گفت: یك عده افراد در خارج هر روز به مردم ظلم و ستم كردند و در این حوادث هم آنها فضا، منطقه و امنیت را به هم ریختند و ملت اجازه نمی‌دهد زبان‌ آنها، زبان دلسوزی برای ملت ما باشد.
وی گفت: آن كسی كه قاتل صدها بیمار در ایران است و جلوی دارو و تجهیزات پزشكی را گرفته، آن كسی كه مسؤول رنج میلیون‌ها نفر در ایران است و آنها را در فشار اقتصادی قرار داده است و آنها كه مسؤول كشتار بچه‌های ما در جنگ هشت ساله هستند را یادمان نرفته است.
رئیس‌جمهور با تاكید براین‌كه شما مسؤول خون مردم ما و قاتل هستید، تصریح كرد: قاتل نه یك نفر، بلكه قاتل صدها هزار نفر هستید. قاتل صدها هزار نفری كه از كشور خودشان دفاع كردند و شما مسؤول این‌ همه معلول، مجروح و جانباز هستید و آن وقت شما برای مردم دلسوزی می‌كنید. فكر می‌كنید برای مردم ما قابل قبول است؟
 تضعیف نیروهای حافظ امنیت كشور
درست نیست
روحانی با اشاره به خطای صورت گرفته در هدف قرار گرفتن هواپیمای اوكراینی نیز گفت: البته آنها كه اشتباه كردند، همان‌ كسانی هستند كه برای امنیت كشور تلاش می‌كنند و در فضای امنیت كشور بودند.
روحانی با اشاره به این‌كه موضوع سقوط هواپیما یك داغ بزرگ برای همه بود و كل دولت، ملت و نیروهای مسلح عزادار شدند، گفت: به یك معنا ما هم ولی دم آنها هستیم گر چه خانواده آنها هم ولی دم آنها هستند و نباید این مسأله را رها كنیم؛ باید آن را جبران كنیم.
رئیس‌جمهور افزود: جبران اول و قدم اول این است كه صادقانه مسائل به مردم گفته شود. درد و رنج مردم با پذیرش مسؤولیت و صداقت حل می‌شود؛ اولین جبرانی كه باید در موضوع سقوط هواپیما صورت بگیرد این‌ است كه قوه قضاییه، نیروهای مسلح و دولت همه با هم مشاركت كنند و با پیگیری درست، صحیح و دقیق قضایی یك اقدام قضایی اقناع كننده برای افكار عمومی و دنیا را به انجام برسانند. رئیس‌جمهور تصریح كرد: قدم نهایی آن است كه این حادثه دیگر قابل تكرار نباشد، نه این‌كه تكرار نشود، قابل تكرار نباشد؛ باید آن‌قدر مقررات بازبینی و بازنگری شود و دقت عمل، آموزش‌ها، نحوه چیدن سامانه‌های پدافندی و ارتباط خوب باشد كه این حادثه قابل تكرار نباشد.
رئیس جمهور با درخواست از همه آنها كه در این حادثه فوق‌العاده متأثرند و حق هم دارند، گفت: جبران این حادثه این نیست كه به عكس عمل كنیم. ما نیروهای مسلح همچون سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را نیاز داشتیم، داریم و خواهیم داشت.
روحانی افزود: حالا ممكن است گاهی اشتباهی در اینها رخ دهد. در این مورد هم اشتباه بسیار بزرگی رخ داده است، اما قدم جبرانی این نیست نیرویی كه برای امنیت كشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم، تضعیف شود و تضعیف نادرست است.
روحانی بیان كرد: از نیروهای مسلح و ستاد كل خواهش می‌كنم بیایند برای مردم توضیح دهند كه از وقتی حادثه واقع شده تا وقتی اعلام شده، چه مسائل و جلساتی و كارشناسی‌هایی بوده است تا مردم بفهمند چیزی را نمی‌خواستند از آنها پنهان كنند.
 توصیه به دست‌اندركاران انتخابات
رئیس جمهور تصریح كرد: آنچه باید در نهایت در همه این حوادث آنی برای ما به دست بیاید، انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شكاف ملی باشد.
وی خطاب به دست اندركاران انتخابات گفت: همه آنها كه در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌كنم، آنجا كه روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن‌را رد كنید؛ اما آنجاها كه نامشخص یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نكنید. به مردم نگوییم در برابر یك صندلی مجلس 17 نفر، 170 یا 1700 نفر كاندیدا هستند. ببینیم از چند جناح 1700 نفركاندیدا هستند؟



واکنش کدخدایی به سخنان روحانی و جوابیه دفتر رئیس‌جمهور
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان صبح دیروز  رئیس جمهور در توئیتی نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»
 پاسخ  دفتر ریاست‌‌جمهوری
روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، این سخنان را واکنشی کاملا شتاب زده، نسنجیده و شخصی کردن یک موضوع ملی دانست.
در این جوابیه آمده است: رئیس جمهور در جلسه هیات دولت در سخنان مهمی از جمله بر ضرورت تقویت وحدت و انسجام ملی در برابر توطئه های دشمنان، و تبلور این وحدت و انسجام ملی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تاکید کردند و خواستار بالابردن تحمل و مدارای برگزارکنندگان انتخابات و به تبع آن، فراهم کردن حضور نمایندگان همه سلائق و افکار تعریف شده در چارچوب نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی باهدف تقویت وحدت و انسجام ملی شدند.
سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی کاملا شتاب زده و نسنجیده که حکایت از سیاست و رویکرد وی نسبت به انتخابات دارد و با شخصی کردن یک موضوع ملی، این دعوت رئیس جمهور را که زمینه سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخاباتی با شکوه بوده، ضد ملی خوانده و با به‌کار بردن ادبیات و کلماتی سخیف، نسبت به سخنان رئیس جمهور اعلام موضع کرده است.