سیمــرغ بازی

نگاهی به برخی ركوردها و عدد و رقم‌های تاریخ جشنواره فیلم فجر

سیمــرغ بازی

چند قدمی بیشتر به جشنواره فیلم فجر باقی نمانده و به جز انصراف برخی سینماگران در احترام به جان باختگان هواپیمای اوكراینی، باقی اهل سینما ضمن همدردی و همراهی با مصائب مكرر اخیر كشور، مهیای سی و هشتمین دوره این رویداد می‌شوند. به همین بهانه ما هم به تدریج برای این مهم‌ترین و مشهورترین جشنواره هنری كشور، شال و كلاه می‌كنیم. یكی از رسم‌های نانوشته چنین روزهایی هم شخم زدن دوره‌های قبلی جشنواره و استخراج كلی عدد و رقم و ركوردشكنی دریافت سیمرغ بلورین در رشته‌های مختلف است كه گرچه تكراری به نظر می‌رسد، اما بسان همه بازی‌های سینمایی، همیشه و باوجود تكراری و كلیشه بودن، لطف خاص خودش را دارد. ما هم در این دو صفحه آخرهفته‌ای دست به این بازی تمیز سینمایی زده ایم و البته سعی كردیم، روی خط كلیشه، ذوق و خلاقیت‌هایی هم داشته باشیم كه برای شما عزیزان سینمادوست، مفید و خوشایند باشد.

مسن‌ترین‌ها و جوان‌ترین‌های جشنواره فیلم فجر
تا امروز سی و هفت دوره از جشنواره فیلم فجر گذشته و در آستانه سی و هشتمین دوره از مهم‌ترین رویداد سینمایی كشور، مسن‌ترین و جوان‌ترین كارگردان‌های این دوره از جشنواره را گلچین كرده‌ایم.
كارگردان‌های پیشکسوت
پر بیراه نمی‌گویند كه دود از كنده بلند می‌شود.
مسعود كیمیایی متولد 7 مرداد 1320 در 78 سالگی فیلم «خون شد» را در جشنواره امسال دارد كه البته هر‌چند خودش حضور ندارد، اما ما فیلمشان را می‌بینیم و ایمان داریم ایشان همیشه و در هر دوره‌ای حرف‌ها برای گفتن دارند.
عنوان دومین كارگردان مسن این دوره از جشنواره فیلم فجر هم می‌رسد به مجید مجیدی. مجیدی، اولین كارگردان ایرانی است كه نامزد دریافت جایزه اسكار شد. آن‌طور كه خودش بارها گفته در یك خانواده كاملا مذهبی رشد كرده و روخوانی قرآن را كه در كودكی آموخته نقطه عطف و پشتوانه بزرگی برایش شده در تمام طول زندگی. او در 60 سالگی با فیلم «خورشید» در جشنواره امسال حضور دارد؛ فیلمی كه به كودكان كار و رنج‌هایشان می‌پردازد. داستانی كه به خودی خود همه ما را یاد كارهای شاخص مجیدی در سال‌های دور می‌اندازد.
كارگردان‌های جوان‌
و اما نسل جدید فیلمسازان جوانی كه به سینما وارد شدند. آنها به خصوص در سال‌های اخیر ثابت كردندمصر هستند نگاه مستقل خودشان را داشته باشند و برای خوشایند این و آن كار نكنند.
جوان‌ترین كارگردانان این دوره از جشنواره فجر، دو برادر دوقلوی آذری زبان 30 ساله (متولد 1368) هستند. بهرام و بهمن ابول لو، معروف به برادران ارك، شاعران دیروز و دوقلوهای فیلمساز امروز در اوج جوانی با فیلم «پوست» در جشنواره امسال حضور دارند. پوست، داستانی عاشقانه را با الهام از افسانه‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌كند.
بعد از دوقلوهای افسانه‌ای ارك، عنوان جوان ترین كارگردان امسال به محمد كارت می‌رسد. محمد كارت، جوان 33 ساله‌ای است كه البته سینمادوستان او را با مستندهای شاخص اش می‌شناسند. كارت اما امسال در اولین تجربه سینمایی خود با فیلمی به نام «شنای پروانه» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در پایان هم اشاره‌ای كنیم به كوروش آهاری كه این‌طور كه از عكس اش پیداست بسیار جوان است، اما از این فیلمساز جوان ایرانی-آمریكایی كه نخستین اثر سینمایی اش را با نام «آن شب» برای جشنواره امسال ساخته هیچ اطلاعاتی موجود نیست. ما هم صرفا از روی عكس اش می‌گوییم ظاهرا سن و سالی ندارد و امیدواریم موفق باشد.