عین واقعیت

یک هفته پس از موشکباران «عین‌الاسد» توسط ایران، گزارش‌ رسانه‌های غربی از خسارات گسترده این پایگاه نظامی حکایت دارد

عین واقعیت

پنتاگون بالاخره نتوانست دربرابر فشار رسانه‌ها دوام بیاورد و مجبور شد درهای عین الاسد را رو‌ی خبرنگاران باز کند. البته فقط خبرنگاران غربی. شاید روایت آنها از عین الاسد ضربه رسانه ای کمتری به ترامپ وارد کند اما واقعیت امر چیزی دیگری است. حتی رسانه‌های غربی هم نتوانستند وسعت عملیات نظامی ایران را نادیده بگیرند. جین آراف، خبرنگار مصر ، عراق و خاورمیانه که برای شبکه خبری ان.پی.آر. نیوز اخبار را پوشش می‌دهد با تهیه گزارشی تصویری از عین الاسد به نکات مهمی اشاره می‌کند که تا به امروز کمتر رسانه‌ای به آن پرداخته‌است.

در حالی که هنوز شبهات در خصوص روایت اولیه ترامپ از موشکباران پایگاه عین‌الاسد توسط جمهوری اسلامی ایران وجود داشت، شبکه سی ان ان هم خبرنگار خود را برای تهیه گزارش از این پایگاه به این منطقه فرستاد. نباید فراموش کرد این اتفاق، تقریبا 72 ساعت پس از پاسخ قدرتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داد. در طول سه روز سپری شده از ماجرا، مقامات آمریکایی نه تنها به خبرنگاران خود نیز اجازه حضور در عین الاسد را نمی‌دادند، بلکه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عراق که در این مواقع قاعدتا باید درصحنه حضور پیدا کرده و بر ابعاد امنیتی ماجرا اشراف داشته باشند را نیز به این پایگاه راه ندادند. آروا دیمون، خبرنگار شبکه خبری سی‎ان‎ان در گزارشی اختصاصی خود  از داخل پایگاه عین‌ الاسد پس از حمله موشکی ایران، گوشه‌ای از خسارت وارد شده به این پایگاه را به تصویر می‌کشد و  با نشان دادن ساختمانی آسیب دیده می‌گوید:«این سالن، محل زندگی بوده و سربازان آمریکایی در این سالن می‌خوابیدند.وضعیت این سالن بسیار متفاوت با آن چیزی است که پیش از این از سوی مقام‎های آمریکا گزارش شده است. شگفت آور است! چگونه این حجم از تخریب هیچ تلفاتی نداشته است؟!»
 روایت واشنگتن پست
واشنگتن پست، در یک افشاگری، به ابعاد دیگری از تلفات نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد اشاره می کند. «برخلاف ادعای مقامات دولت ترامپ مبنی بر این که هیچ‌یک از نیرو‌های آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق طی حمله موشکی ایران به این پایگاه آسیب ندیده‌اند، ده‌ها نیروی آمریکایی در این حمله دچار ضربه مغزی و آسیب جدی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.» تجمیع گزارش سی‌ان‌ان و واشنگتن‌پست نشان می‌دهد کلیت ادعای ترامپ درخصوص سالم ماندن همه نیروهای آمریکایی مستقر در عین الاسد در جریان موشکباران گسترده این پایگاه، بیش از هر زمان دیگری مخدوش به نظر می‌رسد. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نسبت به افشای ابعاد گسترده این ماجرا و میزان تلفات نیروهای آمریکایی (اعم از کشته‌ها و زخمی شدگان این حادثه) بسیار نگران است. این مسأله می‌تواند مولد چالش‌های تازه‌ای در مقابل کاخ سفید، آن هم در فاصله کمتر از یک سال باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 باشد. در این صورت، ترامپ  متهم می‌شود که به افکار عمومی آمریکا در خصوص میزان واقعی تلفات نیروهای مستقر در پایگاه عین الاسد و خسارات وارده به این پایگاه دروغ گفته است و دوم آن که با اقدام تروریستی خود در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، بخشی از نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه را از بین برده و بخشی دیگر را نیز در معرض مرگ و آسیب قرار داده است.