روزشمار  ضربه مغزی عین‌الاسد

جام‌جم روند اعترافات مقامات و رسانه‌های آمریکایی از واقعیت‌های حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد را بررسی کرده است

روزشمار ضربه مغزی عین‌الاسد

بامداد جمعه 13 دی‌ماه، سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده نیروهای حشد الشعبی همراه چند نفر از یارانشان در حمله پهپادی ارتش آمریکا که به دستور شخص ترامپ انجام شد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران پس از این ترور اعلام کرد انتقامی سخت از آمریکا گرفته خواهد شد و از همان روز شمارش معکوس برای این انتقام سخت آغاز شده است. بامداد چهارشنبه هجدهم دی بود که همزمان با خاکسپاری پیکر حاج قاسم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی که رهبر انقلاب از آن به عنوان اولین سیلی ( و نه انتقام سخت) یاد کردند پایگاه عین الاسد را که بزرگ ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق است در هم کوبید. در پی این حمله موشکی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفا خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است؛ ادعایی که در روزهای بعد پوچ بودن آن با افشاگری‌ رسانه‌ها مشخص شد و مقامات آمریکایی مجبور شدند به‌صورت قطره‌چکانی آمار تلفات پایگاه عین‌الاسد را اعلام کنند. در این گزارش به سیر اطلاع‌رسانی مقامات غربی درباره خسارات وارد شده به نیروها و تجهیزات آمریکایی در عین‌الاسد پرداخته‌ایم.

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده!


سایت نشریه آمریکایی نیوزویک، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران ضمن انتشار گزارشی، به نقل از مقامات نظامی ‌نوشت در این عملیات حداقل ۲۷۰ نفر کشته شده‌اند. اما دقایقی بعد این پست را از صفحه خود حذف کرد.


نقشه‌های هوایی رسمی نشان می‌دهد دقیقا چند ساعت بعد از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، مجروحان و کشته‌های احتمالی از بغداد به آلمان منتقل شده‌اند، در حالی که آمریکا ابتدا اعلام کرد این عملیات کشته و مجروح نداشته است.
هواپیمای نظامی سی17 با کد BANDGE (کد مخصوص حمل مجروح و کشته) در ساعت ۱۱و 20دقیقه صبح ۸ ژانویه به وقت عراق یعنی ده ساعت بعد از حمله ایران به عین الاسد از آلمان به بغداد پرواز کرده و حدود ۱۱ ساعت بعد به آلمان بازگشته است.
بر اساس این اطلاعات، این هواپیما چند ساعت بعد از نشستن در آلمان مستقیم به آمریکا رفته و در کمپ نظامی اسپرینگز در ایالت مریلند فرود آمده است.



‌ بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت گفته ‌است در نتیجه این حملات موشکی، دست کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.


روزنامه کویتی القبس از انتقال 16 نظامی آمریکایی به یکی از بیمارستان‌های نظامی در جنوب کویت خبر داد و نوشت: مجروحان با حفاظت شدید با یک هواپیمای نظامی مجهز، از عراق به پایگاه هوایی احمد الجابر منتقل شدند. آنها ابتدا به بیمارستان نظامی مخصوص نیروهای آمریکایی در اردوگاه عریفجان منتقل شدند و تحت عمل جراحی فوری قرار گرفتند. مقامات آمریکایی به این خبر واکنشی نشان ندادند، اما آن را تکذیب هم نکردند.



تناقض‌گویی‌های دونالد ترامپ و وزارت دفاع آمریکا و همچنین گزارش‌های رسانه‌ها از خسارات وارد شده به نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد باعث شد بخشی از سوالات خبرنگاران در کنفرانس خبری دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس داووس به این مساله اختصاص داشته باشد؛ سوالاتی که ترامپ را مجبور کرد پاسخ‌های خنده‌داری به خبرنگاران بدهد. دونالد ترامپ در پاسخ به این‌که چرا بر خلاف اظهار نظر شما، اعلام شده حداقل 11 نظامی آمریکایی برای درمان به بیمارستانی در کویت انتقال یافته‌اند، گفت: من فقط شنیدم آنها دچار سردرد شده بودند. عوارض دیگری هم بود که البته چیز مهمی نبود.  وی در پاسخ به این سوال که آیا شما عوارض مغزی را چیز مهمی نمی‌دانید، گفت: این قضیه را چند روز بعد به من خبر دادند. شما می‌توانید از وزارت دفاع سوال کنید.
در همان روز، فرماندهی نیروهای آمریکایی با اعلام این‌که نظامیان بیشتری از پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق برای مراقبت پزشکی به آلمان منتقل شده‌اند، خاطرنشان کرد: احتمال افزایش مجروحان وجود دارد.


کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در واکنش به تلاش ترامپ برای کم‌اهمیت جلوه دادن خسارات ناشی از عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران گفت: ترامپ هفته‌ها با انکار این که نیروهای آمریکایی در پی این حمله آسیبی دیده‌اند و با کم‌اهمیت جلوه دادن شدت آن، موجب انحراف افکار عمومی آمریکا شد.



با این‌که ترامپ به خبرنگاران گفته بود درباره خسارات حمله موشکی ایران به عین‌الاسد از وزیر دفاع سوال کنند اما مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نشد و با وجود اصرارهای خبرنگاران درباره آمار مصدومان پایگاه هوایی عین الاسد حرفی نزد. یک خبرنگار از او پرسید:‌ آقای وزیر، چند مورد ضربه مغزی در حمله به عین‌الاسد، تأیید شده‌اند؟ و اسپر پاسخ داد: من از آمار اطلاعی ندارم.



احمد وحیدی، وزیر دفاع پیشین ایران گفت: ترامپ در شرایطی پنهانکاری می‌کند که ما اطمینان داریم حمله موشکی به پایگاه آمریکایی حداقل ۷۰ کشته و ۲۰۰ زخمی به دنبال داشته است.


یک  منبع آگاه در اطلاعات سپاه اعلام کرد: حداقل 80 نظامی آمریکایی در حمله بامداد چهارشنبه کشته شده‌اند. در این حمله همچنین تعدادی هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد و تجهیزات فراوان نظامی آسیب‌های جدی دیده اند.


دونالد ترامپ در نشست خبری گفت: در جریان حمله ایران به محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق هیچ نیروی آمریکایی یا عراقی کشته یا زخمی نشده و تنها خسارات مختصری به این پایگاه وارد شده است. وی مدعی شد به دلیل هشدارهایی که از قبل داده شده بود نیروهای آمریکایی، پیش از حمله ایران متفرق شده بودند.
بعد از این ادعاهای ترامپ، بسیاری از رسانه‌های غربی و همچنین اپوزیسیون ادعا کردند ایران پایگاه خالی آمریکا را مورد هدف قرار داده است؛ ادعایی که در روزهای بعد، دروغ بودنش روشن شد.


سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره این‌که آمریکایی‌ها پیش از حمله موشکی ایران، پایگاه را تخلیه کرده بودند، گفت: بعد از عملیات سپاه حداقل ۹ سورتی پرواز هواپیما‌های سی ۱۳۰ از آنجا زخمی‌ها را در اردن و رژیم صهیونیستی تخلیه کردند که اسنادش موجود است. همچنین تعداد زیادی بالگرد شینوک زخمی‌های آمریکایی‌ها را به بیمارستان آمریکایی‌ها در بغداد منتقل کردند. وی تصریح کرد: اگر این دروغی که رئیس‌جمهور آمریکا گفت حقیقت دارد چرا هیچ خبرنگاری را به پایگاه عین الاسد راه ندادند.



وزارت دفاع آمریکا بالاخره اعتراف کرد بعد از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد ۱۱ نظامی آمریکایی برای درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، سران ارتش آمریکا اعلام کردند از علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار موشک در ۱۱ نفر از نظامیان خود در این پایگاه مطلع شده‌اند.
چند مقام ارتش آمریکا و پنتاگون در گفت‌وگو با پایگاه دیفنس‌وان تصریح کردند این نظامیان به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و شهر لنداشتول آلمان منتقل شده و بابت ضربه مغزی تحت مداوا یا معاینات بیشتر قرار گرفته‌اند.



مقام‌های ارتش آمریکا از ارائه آمار دقیق درباره شمار نظامیانی که مجروح شده‌اند یا تحت درمان هستند خودداری کرده، اما گفتند سربازان دیگری به مرکز منطقه‌ای لاندشتول در آلمان منتقل شده‌اند. به نوشته واشنگتن‌پست، مقام‌های آمریکایی این احتمال را که شمار این زخمی‌ها در روز‌های آینده افزایش یابد را رد نکرده‌اند.
روزنامه نیویورک‌تایمز از کشته شدن ده‌ها نفراز نظامیان آمریکایی در پناهگاه‌های موجود در این پایگاه پرده برداشت.



وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد علاوه بر ۱۱ نظامی آمریکا که قبلاً اعلام شد در حمله موشکی ایران زخمی شده‌‌اند. نظامیان دیگری هم هستند که برای طی روند درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند.


جو بایدن، نامزد دموکرات‌های آمریکا در انتخابات 2020 ایالات متحده در توییتی نوشت: سربازان آمریکایی که در حمله موشکی ایران آسیب دیده‌اند، جراحات مغزی دارند. ترامپ این جراحات را سردرد خطاب می‌کند!


جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد 34 نظامی آمریکایی براثر حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از این تعداد هشت نفر به آلمان منتقل و سپس روانه آمریکا شده‌اند. هافمن در توضیح این آسیب ها گفت: برخی سربازان دچار سردرد و سرگیجه هستند و نسبت به نور به شدت حساسیت دارند. برخی نیز دچار حالت‌های تهوع می‌شوند. به گفته هافمن یک نفر به کویت اعزام شده که اکنون به عراق بازگشته است و 16 نفر از آنها نیز در همان عراق باقی مانده و اکنون به محل خدمت خود بازگشته‌اند.


سناتور الیزابت وارن،  نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در صفحه توییتر خود با انتقاد از پنهانکاری‌های ترامپ نوشت: ترامپ به درگیری با ایران دامن زد. سپس جراحات نیروهایمان را که به تبع آن [درگیری] متحمل شدند، پنهان و کوچک‌نمایی کرد. این وحشتناک است.