اعدام تمساح

جزئیات فعالیت پسر جوان كه بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در دریا شد

اعدام تمساح

قاچاقچی حرفه‌ای كه از راه دریا 400 تن مواد مخدر قاچاق كرده بود، همراه همدستش در زندان به دار مجازات آویخته شدند. مرد اعدامی معروف به تمساح خلیج‌فارس در مدت دو سال بیش از 2000 میلیارد تومان گردش مالی داشت. اوایل دهه 90 بود كه پلیس توانست با اقداماتی كه در مرزهای شرقی كشور انجام داد، این مسیر را برای قاچاقچیان نا‌امن كند و ورود مواد‌مخدر را به كشور كاهش دهد. در حالی كه مرزهای زمینی كنترل می‌شد، بررسی‌های پلیسی نشان می‌داد محموله‌های بزرگ مواد مخدر به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان وارد شده و از آنجا راهی استان‌های مركزی می‌شود. بخشی از مواد مخدر نیز از طریق آذربایجان غربی به اروپا ترانزیت می‌شد. تحقیقات نشان داد، این حجم گسترده مواد مخدر توسط یك باند سازمان یافته حرفه‌ای انجام می‌شود، به همین خاطر تمركز روی فعالیت این باند آغاز شد و نتیجه بررسی‌های ماموران مبارزه با مواد مخدر و سربازان گمنام امام زمان(عج) نشان داد اعضای این باند روشی جدید را برای انتقال مواد مخدر انتخاب كرده‌اند.

از افغانستان تا ایران
به گزارش خبرنگار جام‌جم، اعضای این باند بزرگ قاچاق مواد مخدر ابتدا محموله‌های بزرگ مواد مخدر را از فروشندگان در افغانستان می‌خریدند و با كمك رابطانی كه داشتند این محموله را به پاكستان و ساحل دریا انتقال می‌دادند. از اینجا اعضای ایرانی باند وارد عمل شده و با تحویل گرفتن محموله‌ها از راه دریا آنها را به مناطق خلوت ساحلی ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان منتقل كرده و از آنجا انتقال مواد به صورت زمینی انجام می‌شد.
قاچاقچیان حرفه‌ای محموله را با جاسازی در كانتینر به سمت مركز كشور حركت داده و بخشی از آن را در داخل كشور توزیع كرده و بخش دیگری را به استان آذربایجان غربی برده و از آنجا به تركیه برده و سپس به اروپا ترانزیت می‌كردند.
سركرده باند چه كسی بود؟
عیسی متولد 1362 سركرده این شبكه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر بود كه اهل یكی از روستاهای استان هرمزگان بود. او تا كلاس پنجم ابتدایی درس خوانده و مدتی كار آزاد داشت. عیسی كار خود را ابتدا با قاچاق مواد مخدر به مقدار كم آغاز كرده و بعد از این‌كه توانست به سود خوبی دست پیدا كند، شبكه‌ای بین‌المللی را تشكیل داد و حوزه فعالیتش را گسترده كرد.
او بر خلاف بیشتر سركرده‌های باندهای تبهكار علاقه‌ای به عكس گرفتن با اسلحه یا پول نداشت و عكسی با لباس محلی با كاپشن قهوه‌ای رنگ، تنها عكسی است كه از او منتشر شده بود.
عیسی وقتی كار و بارش سكه شد و توانست از راه دریا محموله‌های بزرگی را به كشور منتقل كند، فهمید ایران دیگر محل امنی برای زندگی نیست و ماندنش در كشور باعث خواهد شد خیلی زود دستگیر شود. به همین خاطر راهی امارات شد و از آنجا باندش را هدایت كرد. این در حالی بود كه پلیس و سربازان گمنام امام زمان(عج) فعالیت او را زیر نظر داشتند و سال 93 دریافتند او با هویت جعلی به ایران آمده و در یكی از شهرهای استان فارس ساكن شده است.
بلافاصله عملیاتی پیچیده برای دستگیری او طراحی و عیسی در تور اطلاعاتی گرفتار شد.
افشای فعالیت بزرگ
همزمان با دستگیری عیسی تحقیقات از او آغاز و مشخص شد، او با شیوه‌های پیچیده پولشویی می‌كرده تا در این مدت ردی از خود باقی نگذارد. آن‌طور كه خودش اعتراف كرده بود؛ از دو سال قبل یعنی سال 91 زمانی كه 29 ساله بود فعالیت گسترده‌اش را آغاز كرده و تصور نمی‌كرد یك روز در تور اطلاعاتی ایران گرفتار شود.  زمانی كه او را دستگیر كردند، دو میلیارد و 500 میلیون تومان پول نقد همراه داشت كه توقیف شد. همچنین ردیابی پولشویی‌های او نشان داد با استفاده از مدارك افراد سالخورده و فوت شده، افتتاح حساب بانكی می‌كرد.
عیسی كه پس از دستگیری به تمساح خلیج‌فارس معروف شده بود، در مدت دو سال فعالیت مجرمانه‌اش از راه دریا، 400 تن انواع مواد مخدر را جابه‌جا كرده بود که بخشی از این مواد كشف شده بود. همچنین در این مدت گردش مالی او 2000میلیارد تومان بود. از جمله دارایی‌های متهم كه با پولشویی خریده بوده، تعداد زیادی املاك زراعی، بیش از ۶۰ منزل مسكونی، چندین فروند شناور صیادی مثل لنج و قایق، ۱۶دستگاه انواع خودرو و۶ قبضه اسلحه شكاری بود.
دستگیری نفر دوم باند
در حالی كه عیسی دستگیر شده بود، ماموران دریافتند فعالیت باند او ادامه دارد و نفر دوم باند بعد از عیسی مسیر او را ادامه می‌دهد كه این مرد هم پس از شناسایی در عملیاتی ضربتی دستگیر شد. علاوه بر این دو نفر، 18 عضو دیگر باند هم شناسایی و در عملیات‌های جداگانه دستگیر شدند.
حكم مرگ برای عیسی
و جانشینش
پس از محاكمه عیسی و همدستانش، قضات دادگاه حكم به اعدام عیسی و جانشینش دادند. 18 نفر از سوداگران مرگ و اعضای دیگر این باند نیز در مجموع به ۴۲۰سال حبس و 21 میلیارد ریال جزای نقدی محكوم شده‌اند.



اجــــــــــــــــــــــرای حكم مـــــــرگ
رئیس كل دادگستری استان هرمزگان دیروز در گفت و گو با جام‌جم از اجرای حكم اعدام عیسی و جانشینش در زندان خبر داد و گفت: پس از تائید حكم اعضای این باند، صبح روز پنجشنبه حكم اعدام دو عضو اصلی باند اجرا شد.
علی صالحی در تشریح اقدامات مجرمانه تمساح خلیج‌فارس اظهار كرد: تمساح خلیج‌فارس در چهره‌های مختلف و پوشش‌های گوناگون فعالیت می‌كرده و حین دستگیری‌اش در حال هدایت برای قاچاق بیش از صد تن مواد مخدر به حوزه آب‌های آزاد بوده است كه ناكام ماند. بین چهار تا پنج سال برای دستگیری این فرد ۳۶ ساله اقدامات اطلاعاتی انجام شد و با وجود این‌كه وی هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذاشت، سرانجام در حالی كه وارد كشور شده بود، در دام مأموران پلیس گرفتار و دستگیر شد.
وی ادامه داد: این باند بین‌المللی با استفاده از راهكارهای پولشویی، بسیاری از وجوه درآمدی حاصل از معاملات مواد مخدر را به اراضی، املاك و مستغلات در اقصی نقاط كشور تبدیل كرده بود كه بسیاری از این اموال نامشروع، شناسایی و به نفع دولت ضبط شد.
رئیس كل دادگستری استان هرمزگان در پایان با هشدار به قاچاقچیان مواد مخدر خاطرنشان كرد: دستگاه قضایی با توسل به اقدامات پیشگیرانه و برخورد قاطع و بدون اغماض در مسیر مبارزه بی‌امان با بلای خانمان‌سوز مواد مخدر از هیچ كوششی فروگذار نخواهد کرد و در راستای عمل به وظایف قانونی عرصه را بر سوداگران مرگ تنگ خواهد كرد.