انتقاد تشكل‌های دانشجویی  از افزایش مناطق آزاد

انتقاد تشكل‌های دانشجویی از افزایش مناطق آزاد


تشكل‌های دانشجویی در نامه‌ای به مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به عواقب لوایح و طرح‌های مربوط به افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هشدار دادند.
در این نامه آمده است: طی چهار سال گذشته، مسؤولان، كارشناسان، اصحاب رسانه، تشكل‌های دانشجویی، تولیدكنندگان و سایر دلسوزان ایران اسلامی بارها نسبت به انحراف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهداف اصلی و اولیه خود و تحمیل خسارت‌های هنگفت به كشور تذكر داده‌اند و درخواست اصلاح این مناطق و در صورت عدم اصلاح، درخواست حذف این مناطق و ایجاد و تقویت پایانه‌ها و باراندازهای صادراتی را داشته‌اند، ولی متاسفانه به‌رغم تمامی تذكرات نه تنها مسؤولان دولتی مرتبط به‌خصوص دبیران فعلی و سابق شورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وقتی برای اصلاح این مناطق نگذاشتند، بلكه با اصرار غیركارشناسی و غیرمنطقی تا امروز پنج بار لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه و وسعت آنها را به مجلس ارائه و با اتلاف وقت و هزینه فراوان برای مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب كرده‌اند كه با درایت و هوشیاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكنون این ضربه مهلك اقتصادی ناكام مانده است.
مناطق آزاد و ویژه جدید در صورت تصویب عبارتند از: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی+لوایح ایجاد مناطق آزاد مازندران، سرخس و دوغارون+ لوایح افزایش وسعت مناطق آزاد قشم، ماكو، چابهار و انزلی+ مصوبه افزایش وسعت منطقه آزاد ارس+ طرح افزایش 90 منطقه ویژه اقتصادی جدید+ طرح ایجاد 60 منطقه ویژه اقتصادی دیگر+طرح ایجاد مناطق آزاد زیارتی و سیاحتی كه از امتیازات مناطق آزاد برخوردار هستند. در حال حاضر نیز حدود 70 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب در كشور وجود دارد! توجه نمایندگان مجلس به منافع محلی و انتخاباتی و بی‌توجهی ایشان به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، لزوم نظارت هر چه بیشتر مسؤولان و نهادهای انقلابی از جمله حضرتعالی و همكاران محترمتان را می‌طلبد. لذا خواهشمند است هرگونه كه صلاح می‌دانید از افزایش غیركارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری فرمایید.