علیرام نورایی، سركرده «مافیا» می‌شود!

عوامل مسابقه مافیا از فصل دوم آن می‌گویند

علیرام نورایی، سركرده «مافیا» می‌شود!

ماجرای رقابت شهروندان با مافیا و نبرد تنگاتنگ بین دو گروه آگاه و ناآگاه، داستانی است كه اساس و پایه یك بازی گروهی معروف به نام مافیا را شكل داده است، بازی‌ای كه شاید خیلی از شما هم آن را تجربه كرده باشید و بدانید در گیرو دار این بازی تلاش برای پیروزی در رقابتی اتفاق می‌افتد كه اصل آن به انتخاب و تشخیص افراد گروه برمی‌گردد. در این بین شهروندان باید همه را كشف كنند و با اتحادی كه در هر مرحله شكل می‌گیرد، مافیاها را از دور خارج كنند. اینجا فقط یك اشتباه می‌تواند باعث شكست یك شهر شود، جریانی كه در زندگی واقعی هم به اشكال گوناگونی وجود دارد و خیلی‌ها معتقدند می‌شود از این بازی درس‌ها گرفت. همه اینها باعث شد شبكه سلامت هم به فكر بیفتد و این بازی را در قالب مسابقه‌ای به روی آنتن ببرد، مجموعه‌ای كه فصل اول آن با اجرای بهنام تشكر پخش شد و فصل جدید آن هم قرار است به‌زودی با حضور علیرام نورایی میزبان سری تازه‌ای از رقابت‌ها شود. به‌همین مناسبت نشست خبری این برنامه روز گذشته در محل استودیو «مافیا» با حضور علیرضا سلطانی تهیه‌كننده، محمد رجایی كارگردان و علیرام نورایی برگزار شد. حضور خانم‌ها در بین حدود 450شركت‌كننده از مهم ترین تغییرات این سری است كه در نشست به آن اشاره شد.

شروع قصه
سلطانی، تهیه‌كننده مافیا صحبت‌هایش را با شكل‌گیری این مسابقه شروع كرد و گفت: وقتی به ما پیشنهاد ساخت مسابقه را دادند همراه با آقای رجایی تحلیل و بررسی كردیم كه چطور می‌توانیم این اتفاق را رقم بزنیم. در ادامه طی گفت‌وگوهای متعدد در اتاق فكر به موضوع «تشخیص» رسیدیم؛ چرا كه هر كس از قدرت تشخیص استفاده كند می‌تواند تصمیمات درستی بگیرد‌.  بنابراین تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای طراحی كنیم كه مردم به اهمیت قدرت تشخیص پی ببرند و در این تحقیقات به بازی روان‌شناسانه مافیا رسیدیم. خاستگاه اولیه این مسابقه روسیه بود و در ادامه به كشورهای دیگر هم رسید. همچنین از آنجا كه مافیا ظرفیت بالایی برای كار دارد ما سعی كردیم یك نسخه تلویزیونی از مافیا را  تولید كنیم.
او اضافه كرد: از مهرماه سال ۹۸ مسابقه مافیا را روی آنتن بردیم و فصل اول این مسابقه را در ۳۰ قسمت تهیه و تولید كردیم كه با استقبال مخاطبان مواجه شد. این مسابقه در شبكه تخصصی سلامت تهیه و پخش شد و خیلی سریع مخاطبان خود را شناخت و پیشنهاد تولید سه فصل دیگر از این مسابقه به ما داده شد كه فصل دوم آن قبل از سال جدید، فصل سوم در نوروز ۹۹ با حضور بانوان و فصل چهارم در ماه رمضان روی آنتن می‌رود.



مافیایی با حضور خانم‌ها
حضور متقاضیانی از نقاط مختلف كشور اتفاقی بود كه این تهیه كننده به آن اشاره كرد و در ادامه درباره تعداد شركت كننده‌ها برای این سری گفت: حدود 3000 نفر برای شركت در این سری ثبت نام كردند و از بین آنها ۴۵۰ نفر انتخاب شدند.
به گفته او در ادامه هم قرار است تا این افراد در دو لیگ ۱۶۰ نفره و یك لیگ ۱۱۲ نفره كه شامل خانم‌ها می‌شود، به رقابت بپردازند.
او در پاسخ به سوال جام‌جم مبنی بر این كه چرا خانم‌ها از ابتدا در این برنامه حضور نداشتند هم گفت: واقعیت این است كه برای فصل اول ما از خانم‌ها و آقایان برای حضور در برنامه دعوت كردیم، اما در ادامه تعداد متقاضیان خانم از میزان استانداردی كه برای مسابقه لازم بود، كمتر شد؛ چرا كه آن موقع هنوز برنامه روی آنتن نرفته بود و خیلی‌ها نمی‌دانستند قرار است این رقابت به چه صورتی پیش برود.
سلطانی افزود: بعد از پخش فصل اول و در حین آن، ما پیام‌های زیادی داشتیم كه در آن می‌پرسیدند چرا خانم‌ها حضور ندارند؛ جریانی كه به واسطه دیده شدن برنامه شكل گرفت و باعث شد در این سری تعداد شركت كننده‌های خانم به استانداردی كه باید، برسد. ما هم تلاش كردیم از بین آنها بهترین بازیكن‌هایی كه می‌توانند نماینده خانم‌ها باشند را انتخاب كنیم و برای آنها در هفت قسمت لیگ اختصاصی در نظر گرفتیم كه شاهد آن خواهید بود.




ماجرای اسپانسر و خداحافظی با تشكر
حضور اسپانسر در فصل‌ جدید این برنامه هم موضوع دیگری بود كه سلطانی درباره اش گفت: اسپانسر فصل اول ما ستاد مبارزه با مواد مخدر بود، اما فصل‌های بعدی این برنامه اسپانسری ندارد.
سلطانی همچنین در پاسخ به این سوال كه چرا اسپانسر فصل اول در فصل‌های بعدی حضور ندارد، بیان كرد: تلویزیون یك رسانه گران قیمت است و هر برندی توانایی حضور درآن را ندارد. ما به چند دلیل با آنها كه آمدند و تمایل داشتند در برنامه ما حضور پیدا كنند، به توافق نرسیدیم. یكی از دلایل آن این بود كه ماهیت آن برندها با مسابقه متفاوت بود. همچنین با برخی از آنها از نظر مالی به توافق نرسیدیم. اما این‌كه چرا با ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه ندادیم به دلیل آن بود كه این برنامه بر اساس توافق كلی بین مدیران این ستاد و صداوسیما بود كه بعد از مدتی تمام شد و دیگر دلیلی نداشت اسپانسر برنامه باشد. وی همچنین تاكید كرد كسانی كه در فصل‌های جدید شركت می‌كنند هیچ هزینه‌ای به برنامه پرداخت نكرده‌اند. بازی‌های انتخابی در یك كافه برگزار شد و با متقاضیان قراری گذاشتیم كه كسانی كه به كافه می‌آیند اگر علاقه مند هستند از خدمات كافه استفاده كنند و اگر نه مهمان برنامه هستند‌.
تهیه كننده مافیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این كه بهنام تشكر در فصول جدید این مسابقه حضور ندارد، گفت: بهنام تشكر فصل اول مافیا مجری مسابقه بود و متاسفانه به دلیل همپوشانی با پروژه‌های دیگر، در فصول جدید این برنامه حضور ندارند و در این فصل علیرام نورایی اجرای برنامه را به عهده دارد.




یاد جوانی ام افتادم
علیرام نورایی، مجری جدید مافیا نیز درباره حضورش در این برنامه گفت: برای من باعث افتخار است كه در این مسابقه حضور دارم. حدود دو سال است كه پیشنهاد اجرا برای برنامه‌های مختلف تلویزیون دارم اما علاقه‌ای به ورود در این حوزه نداشتم ولی با صحبت‌هایی كه با من شده است، متوجه شدم قرار نیست من این مسابقه را اجرا كنم بلكه گرداننده مافیا هستم. نورایی درباره این كه مسابقه مافیا را چگونه دیده است، بیان كرد: من در دوران نوجوانی این بازی را به صورت كاملا غیرحرفه‌ای بازی كرده ام. سال‌ها گذشت تا با تماس عوامل، اسم بازی مافیا دوباره به گوش من خورد. زمانی كه مسابقه را دیدم فهمیدم یك سری از دوستان هم كه در گذشته بازی می‌كردند الان دوباره پیگیری می‌كنند و دیدم بحث جدی شده است. گوش دادن، سكوت، استدلال، تشخیص و… در این مسابقه رعایت می‌شود و این قابلیت را دارد كه ما صحبت كردن، تعامل، گوش كردن و…. را در یك فضای سالم یاد بگیریم. من یكی دو كامنت را در فضای مجازی خواندم كه می‌گفتند این مسابقه دروغ گفتن را یاد می‌دهد در صورتی كه به مخاطب یاد می‌دهد افراد دروغگو را پیدا كنند.




چطور مافیایی می‌شوند؟

محمد رجایی، كارگردان مافیا درباره شیوه انتخاب شركت كنندگان می‌گوید: انتخاب شركت كنندگان به گونه‌ای بود كه در ابتدا از بین 3000 متقاضی حضور و برگزاری ۴۰ مسابقه انتخابی در دو دور در نهایت ۴۵۰ نفر با رعایت عدالت و استفاده از ظرفیت‌های شهرستان انتخاب شدند. فرآیند انتخاب خیلی سخت بود و ما ۱۲ ساعته كار می‌كردیم. در دوره جدید صد نفر از شركت‌كنندگان از شهرستان‌ها هستند.
در فصل سوم برنامه كه عید نوروز پخش می‌شود ۴۸ نفر از بانوان با یكدیگر به رقابت می‌پردازند. با ده دوربین این برنامه ضبط می‌شود و تمام تلاش خود را كرده ایم تا جلوه‌های بصری خوبی را ارائه كنیم. فصل اول این مسابقه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و در تلاشیم كه با آغاز دهه فجر برنامه را روی آنتن ببریم.
رجایی اضافه كرد: در اتاق فكر ما به این موضوع فكر كردیم كه این مسابقه چقدر می‌تواند برای بازیكن آورده داشته باشد. واقعیت این است كه ما در این مسابقه متقاعد كردن، بجا صحبت كردن، قضاوت نكردن و…… را یاد می‌گیریم و این اتفاق برای ما مهم ترین اتفاق است.
تهیه كننده مافیا هم در ادامه با اشاره با این كه شبكه سلامت با توجه به اسم خود رسالت تولید محتوای سالم را دارد، مطرح كرد: تولید محتوای سالم یعنی شما با حفظ ظاهر و جذابیت‌های بصری بتوانید فضایی سرگرم كننده ایجاد كنید تا محتوای خوبی را به مخاطب انتقال دهید. از نظر محتوا دیدیم این مسابقه ظرفیت گفتن حرف‌های مثبت را دارد. ما در فصل دوم یك تغییر ریز در اسم مسابقه داشتیم كه اسم آن در فصل دوم و سوم به «شهروند و مافیا» تغییر نام داده است.



هجمه همیشه هست
علیرام نورایی در حاشیه این نشست در پاسخ به بازخوردها و نگاه‌هایی كه به حضور بازیگران به عنوان مجری در چنین برنامه‌هایی وجود دارد، به جام‌جم گفت: واقعیت این است ما هر كاری كنیم هجمه‌ها و حرف‌های مختلفی مطرح می‌شود، حتی اگر جلوی دوربین مسواك هم بزنیم یا هر اتفاق كوچك و بزرگ دیگری هم كه رخ دهد، اظهار نظرهای مختلفی درباره اش می‌شود. با این حال من خیلی وقت است چشم‌هایم را روی موج‌هایی كه راه می‌افتد بستم و سعی می‌كنم تمركزم روی كارم باشد.  اوبا اشاره به چرایی حضورش در مافیا اضافه كرد: علاوه بر اینها حدود دو سال است با پیشنهادات مختلفی در حوزه اجرا برای برنامه‌های گوناگون مواجه بودم؛ اما آن موقع تمایلی به ورود به این فضا نداشتم تا این كه با آقای رجایی صحبت كردم و او توجیهم كرد برگزاری این مسابقه اجرای صرف نیست و به نوعی روایتگری محسوب می‌شود.
وقتی با نگاه ایشان آشنا شدم احساس كردم اگر در این حوزه كاری از من برمی آید باید از آن دریغ نكنم. در كنار اینها دلایل دیگری هم وجود دارد از جمله این كه در جریان این بازی رویدادهایی اتفاق می‌افتد كه چالش‌های دوران كودكیم بود؛ مثل برقراری ارتباط كلامی درست؛ مسأله‌ای كه برای همه بچه‌های این سرزمین وجود دارد و فكر می‌كنم مافیا شانس مجددی برای شكل دادن تعامل و گفت‌وگو بین آدم‌هاست.



شركت كنندگانی از 10 تا 66 سال
رجایی، كارگردان این برنامه در گپ كوتاهی كه با جام‌جم داشت، درباره ایرانیزه كردن این ماجرا بیان كرد: برای اولین بار این بازی سال 1986 در دانشگاه روان‌شناسی روسیه به صورت رسمی اجرا شد.
بیشتر مسابقات تلویزیونی جنبه سرگرمی داشته و آورده خاصی ندارند؛ اما ما طبق بازخوردهایی كه داشتیم می‌توانم بگویم حتی روی یك بچه ده ساله هم توانستیم تاثیر بگذاریم ؛ هرچند در این سری شركت كننده‌ای در گروه خانم‌ها داریم كه ده ساله است. او ابتدا به عنوان مهمان در برنامه حضور داشت اما آن‌قدر خوب با بازی پیش رفت كه تصمیم گرفتیم محدوده سنی كه 15 سال است را زیرپا بگذاریم و او را هم در گروه شركت كنندگان بیاوریم. حال هر چند می‌گوییم این بازی ایرانی نیست؛ اما تاثیرگذاری آن به این شكل و به صورت بومی
است.
او در پاسخ به محدوده سنی كه در برنامه حضور دارند هم گفت: همان‌طور كه اشاره شد كف سن شركت كنندگان از 15سال شروع می‌شود به جز چند استثنایی كه از آن گفتم و در ادامه سقفی برای آن در نظر نگرفتیم. اما در مسابقات انتخابی فردی حضور داشت كه 66 سالش بود.
ماجرای حضور خانم‌ها هم موضوع دیگری بود كه به گفته رجایی از بین 3000 متقاضی حضور در برنامه حدود 130 نفر از آنها خانم بودند كه از بین آنها 48 نفر انتخاب شدند، جریانی كه در ادامه آن را در این مسابقه می‌بینید.