آمار پایین كرونا در آمریكا و اروپا  واقعی نیست

گفت‌وگو با سالواتور پالیتی، متخصص ایتالیایی درباره شیوع کرونا در این کشور

آمار پایین كرونا در آمریكا و اروپا واقعی نیست

ایتالیا اصلی‌ترین كانون وقوع كرونا در اروپا محسوب می‌شود. مطابق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت این كشور، تاكنون بیش از 2000 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند كه از این میان، 52 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اگرچه میزان شیوع كرونا در شمال ایتالیا به مراتب نسبت به دیگر مناطق این كشور بیشتر است، اما موارد ابتلا به این ویروس در دیگر نقاط ایتالیا نیز شناسایی شده است. جهت بررسی آخرین وضعیت درمانی و عمومی حاكم بر ایتالیا پس از شیوع كرونا، گفت و گویی با سالواتور پالیتی، پزشك متخصص ایتالیایی در بیمارستان انجام داده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.

 از روزهای اول شناسایی مبتلایان به كرونا در ایتالیا بگویید. واكنش افكار عمومی و مردم نسبت به این موضوع چگونه است؟
زمانی كه نخستین مبتلایان كرونا در ایتالیا مورد شناسایی قرار گرفتند، شاهد وقوع وحشتی فوق‌العاده در كشورمان بودیم. شاید بگویم تلفیقی از هشدار و وحشت بیش از حد! با كمال تاسف، دولت ایتالیا نیز به لحاظ اقدامات پیشگیرانه، در این خصوص ضعیف برخورد كرد. برخی اقدامات مانند لغو پروازهای مستقیم به چین، زمانی صورت گرفت كه كرونا دیگر وارد كشورمان شده بود.
  توزیع و سرایت ویروس كرونا در ایتالیا، به لحاظ جغرافیایی چگونه بوده است؟ آیا همه مناطق كشور درگیر این بیماری هستند؟
بیشتر مناطق شمال غربی ایتالیا درگیر ویروس كرونا هستند، اما در سایر مناطق نیز همه بیمارستان‌ها در وضعیت فوق‌العاده قرار دارند. همان‌گونه كه می‌دانید این بیماری سرعت شیوع بالایی دارد. هم‌اكنون تعدادی از افراد در ایتالیا در قرنطینه هستند و پروتكل‌های درمانی برای تشخیص بیماری و بستری و قرنطینه كردن افراد مبتلا به این بیماری در حال انجام است.
 از اضطراب و وحشت بالایی سخن گفتید كه در میان مردم و پس از وقوع كرونا در ایتالیا و البته سایر كشورهای دنیا قابل مشاهده است. به نظر شما چگونه می‌توان بر این استرس و وحشت غلبه كرد؟
به نظرم من، چه در ایتالیا و چه در ایران یا هر كشور دیگری كه درگیر این ویروس شده است، نهاد خانواده و مراقبت‌های دقیق از سوی اعضای خانواده مهم‌ترین نقش را در مهار بیماری و كنترل استرس ناشی از آن دارد. والدین، فرزندان، خویشاوندان و دوستان نزدیك باید در این شرایط به یكدیگر كمك كنند تا بتوانند به لحاظ روحی بر استرس ناشی از بیماری غلبه كنند. در این برهه، نباید اهمیتی به دروغ‌ها و بزرگنمایی‌ها درخصوص بیماری داد، در عین این‌كه باید مراقبت‌های لازم را در این خصوص به میان آورد. به عنوان یك پزشك، به همه مردم دنیا و خصوصا مردم ایتالیا و ایران تاكید می‌كنم كه نسبت به حفظ نكات ایمنی و پیشگیرانه در خصوص بیماری كرونا پایبند باشند. عطسه كردن بدون ملاحظه در برابر دیگران و عدم شست‌و‌شوی دستان و لمس چشم‌ها و دهان، مواردی است كه باید از آنها اجتناب كرد. همچنین اگر شخصی در خود حتی علائمی از یك بیماری ساده را حس می‌كند، نباید از منزل خارج شود.
 چرا در میان كشورهای اروپایی، ایتالیا بیشتر از دیگران درگیر ویروس كرونا شده است؟ آیا در دیگر كشورهای اروپایی واقعا كرونا شیوع نیافته است؟
مطابق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایتالیا، كشورمان آلوده‌ترین كشور به ویروس كرونا پس از كشورهای آسیایی بوده و در كشورهای غربی نیز نخستین و اصلی‌ترین كشور مبتلا به این ویروس است. بعضا افكار عمومی سوال می‌كنند كه چرا كشور ایتالیا كه یكی از بهترین سیستم‌های عمومی بهداشت را در اروپا دارا می‌باشد، تا این حد درگیر بیماری شده است. می‌خواهم در این خصوص شفاف سخن بگویم. ما یك سیستم رایگان و عمومی بهداشتی داریم كه تست كرونا را به صورت رایگان در قبال شهروندان صورت می‌دهد. این در حالی است كه در آمریكا و برخی كشورهای اروپایی، میزان آزمایش‌های صورت گرفته برای تشخیص كرونا، بسیار محدودتر از ایتالیا بوده است. به عنوان مثال، ایتالیا ده هزار آزمایش و تست كرونا روی افراد مختلف و مشكوك به بیماری صورت داده است، اما كشورهای آلمان و فرانسه، كمتر از هزار آزمایش در این خصوص صورت داده‌اند، بنابراین بخشی از كثرت آمار بیماران كرونایی در ایتالیا، به سبب كثرت آزمایش‌های صورت گرفته است. این به معنای عدم وجود كرونا یا وجود تعداد اندك بیماران در دیگر كشورها نیست. ممكن است فردی مبتلا به كرونا باشد، اما آزمایشی در این خصوص صورت نداده باشد و حتی دیگران را نیز آلوده كند. البته هم‌اكنون كشورهایی مانند آلمان و فرانسه نیز تدابیر بازدارنده را تشدید كرده‌اند. تعطیلی كنسرت‌های موسیقی و موزه‌ها و... در این كشورها در همین راستا صورت می‌گیرد.
 نكته دیگر این‌كه ویروس‌شناسان معتقدند كه این ویروس از ژانویه امسال ظهور و شیوع پیدا كرده است، حال آن‌كه نخستین مورد تشخیص كرونا در ماه فوریه بوده است. به عبارت بهتر، ما زمان صفر بیماری را متاسفانه از دست دادیم. در این میان، باید مراقب افراد آسیب‌پذیرتر در مقابل ویروس كرونا نیز بود. یكی از این گروه‌ها، زنان باردار هستند. بر این باورم كه زنان باردار باید كم و بیش با ویروس كرونا مانند آنفلوآنزای فصلی برخورد كنند. آنها باید از خود مراقبت كنند و خود را از محیط‌های آلوده و حتی مشكوك دور نگاه دارند. زنان باردار باید به‌خوبی بدانند كه ویروس كرونا از طریق لمس و حتی از طریق هوا هم قابلیت انتشار دارد.
از سوی دیگر، سیستم ایمنی زنانی كه باردار هستند، مانند افراد عادی نبوده و ضعیف‌تر است. با این حال تاكید می‌كنم كه اعمال این مراقبت‌ها نباید با استرس و وحشت صورت گیرد.