كنسرت كرونا در كانادا

در حالی كه ویروس كرونا در حال شیوع بین ایرانیان كاناداست، نه آنها برنامه‌های هنری را تعطیل كرده‌اند و نه مسؤولان وزارت بهداشت این كشور؛ واقعا آنجا چه خبر است؟

كنسرت كرونا در كانادا

در حالی كه اجرای همه برنامه‌های هنری در ایران لغو شده است، در تورنتوی كانادا، ایرانیان كه ناقل چندین مورد مثبت ابتلا به ویروس كرونا بوده‌اند، همچنان ماجرا را جدی نگرفته‌اند و كنسرت‌ها و دیگر برنامه‌های جمعی‌‌شان به راه است. عجیب است، خیلی عجیب است كه شنبه‌شب، یکی از خواننده‌های این کنسرت با همه ادعاهایش بابت مسؤولیت اجتماعی هنرمند، اجرای خود را تعطیل نكرده و برگزاركننده‌های برنامه‌هایش هم بلیت‌ها را از كسانی كه از حضور انصراف داده‌اند پس نگرفته‌اند. كنسرت این خواننده، تنها مورد از این وضع عجیب نیست. دیگر خواننده ایرانی نیز كه چند روز دیگر قرار است در تورنتو روی صحنه برود، با تعطیلی كنسرت مخالفت كرده و حتی پاسخی در دفاع از برگزاری كنسرت‌ها برای یكی از مخاطبانش فرستاده است. از آن سو، برگزاركنندگان جشن نوروزی تیرگان در كانادا نیز مصرانه بر برگزاری آن در نوروز 99 تاكید دارند و می‌گویند وزارت بهداشت فدرال و ایالتی كانادا در این باره هشداری به آنها نداده است. این سه اتفاق حالا نگرانی جامعه ایرانی از بروز فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در كانادا را افزایش داده است. با چند ایرانی در تورنتوی كانادا تماس گرفتیم تا بدانیم آنجا چه خبر است و در حالی كه شیوع ویروس در جامعه ایرانی آنجا رو به فزونی گذاشته، چرا ایرانی‌ها و البته مسؤولان بهداشت كشور كانادا، فكری برای لغو برنامه‌های هنری نكرده‌اند.

برای رفع تبعیض است؟
برخی از مردم اینجا در ایران، از رعایت‌نكردن نكات پیشگیرانه در مكان‌های مذهبی گله‌مندند و برخی مواضع را مورد انتقاد قرار می‌دهند. آنها گاه حتی برخی باورهای مبتنی بر انحراف از آموزه‌های مذهبی و نیز خرافه‌گرایی را مورد انتقاد قرار می‌دهند و ایرانیان را به بازگشت به آرمان‌های جهانی و مترقی ایران باستان ارجاع می‌دهند و مدام چماقِ روش‌های مردمان دیگر كشورها برای مقابله با شیوع ویروس كرونا را سر هموطن‌های خودشان در ایران می‌كوبند غافل از این‌كه آن سوی دنیا، یكی از مترقی‌ترین دولت‌ها در صیانت از حقوق شهروندی، حتی بدیهی‌ترین كار را در پیشگیری از این ویروس مرموز صورت نداده و برنامه‌های هنری را كه محل تجمع مردم‌اند، تعطیل نكرده است.
نیلوفر كه در تورنتوی كانادا زندگی می‌كند در این باره به جام‌جم می‌گوید: «این‌كه دولت كانادا برنامه‌های ایرانی‌ها را لغو نمی‌كند با توجیه جلوگیری از تبعیض است. دولت حتی برنامه‌های چینی‌ها را هم در اینجا تعطیل نكرده است. مثلا اعراب اینجا برنامه‌های خودشان را تعطیل كرده‌اند. حالا ممكن است این سیاست، زیادی محافظه‌كارانه به نظر برسد و این طور به نظر بیاید كه برای حفظ ظاهر كه همان جلوگیری از تبعیض باشد، ملاحظه‌ای در رابطه با پیشگیری از شیوع كرونا اتفاق نمی‌افتد، اما با این حال، این خود ما ایرانی‌ها هستیم كه باید حواس‌مان به خودمان باشد».
نیلوفر معتقد است ایرانیان در هیچ از یك برنامه‌ها نباید شركت كنند. او كره جنوبی را مثال می‌زند كه اپیدمی كرونا را با برگزاری برنامه‌ای چندهزار نفری تجربه كرد.
از او درباره كنسرت شنبه‌شب در تورنتو می‌پرسم. می‌گوید شش نفر از دوستانش بلیت خریده بودند و نرفتند. آنها تصمیم گرفتند بلیت‌هایشان را به كسان دیگری هم نفروشند چون فكر كرده‌اند اگر قرار است دیگران بروند هم خطرناك است.
مهسا دیگر ایرانی ساكن تورنتوست. از آقای خواننده عصبانی است و می‌گوید از او كه همواره ادعا داشته مسؤولیت‌های اجتماعی‌اش را به جا آورده، بعید بوده برگزاری كنسرت در این شرایط! می‌گوید با این‌كه در شب كنسرت همه صندلی‌ها پر بوده، كسانی را هم سراغ دارد كه خواسته‌اند بلیت‌های‌شان را پس بدهند، اما برگزاركننده كنسرت نپذیرفته است. می‌گوید در همین لحظه‌ای كه با او حرف می‌زنیم، سه مورد جدید كرونا در كانادا مشخص شده است كه دو نفر از آنها از ایران آمده‌اند. هر دو خانم بوده اند و با دو پرواز مختلف به تورنتو آمده‌اند. می‌گوید متاسفانه در فرودگاه كسی را چك نمی‌كنند. همین موارد جدید ابتلا بین ایرانیان تورنتو باعث شده برگزاری این كنسرت، تعجب و البته گاه خشم همه را برانگیزد. آنها می‌گویند این تجمع‌های چندهزارنفری می‌تواند تبعات سنگینی برای جامعه ایرانیان كانادا به دنبال داشته باشد.
هشتگ كنسرت كرونا!
البته خب، فقط یک کنسرت نبوده كه در كانادا روی صحنه رفته است. چند شب پیش نیز آن‌سوتر از تورنتو، در مونترال، كنسرت دیگری نیز باحضور ایرانیان كانادا برگزار شده است. حالا آن‌قدر بازار كنسرت‌های ایرانیان در كانادا آن‌هم در روزهای شیوع ویروس كرونا داغ شده كه هشتگی در توییتر هم راه افتاده با عنوان «كنسرت كرونا»!
كنسرت این خواننده به همراه كنسرت قبلی، نگرانی‌ها بابت چند كنسرت آینده و نیز مهم‌تر از همه جشن نوروزی تیرگان در كانادا را افزایش داده است.
آمپول بخور، روغن بزن، بیا كنسرت!
یک خواننده زن نیز چند روز دیگر قرار است در تورنتو روی صحنه برود. یكی از هواداران او برایش نوشته: «آیا می‌توانی پیش‌بینی كنی تا دو هفته دیگر وضع ویروس كرونا در تورنتو چگونه خواهد بود؟ آیا صلاح نمی‌دانی برای كوتاه‌مدت كنسرت‌هایت را به‌خاطر سلامت مردم كنسل كنی؟ كمی منتظر بمانی تا ببینیم اوضاع چگونه می‌شود؟ نگران سلامتی خودت هم هستم».
اما پاسخ خانم خواننده حیرت‌انگیز است و واكنش‌های منفی فراوانی را در پی داشت: «باید هركس مسؤول سلامتی خودش باشه. اما نمی‌شه زندگی رو به‌خاطر یك ویروس به تعویق انداخت. ویروس‌ها همیشه بودن ولی اینترنت نبوده تا این‌همه ترس و وحشت در دل مردم بندازه. دولت كانادا هم بهتر می‌دونه كه باید چیزی كنسل بشه یا نه. دور‌هم بودن مزایای بیشتری برای سلامتی داره. دستاتونو بشورین. روبوسی نكنین. یك قطره روغن راوینتسارا بزنین به لباستون نزدیك صورت و نه بیشتر. اگر میخواین ماسك هم بزنین. حتی میشه قطره یا آمپول تقویتی خورد اما زندگی كنین. به امید دیدار.»
جشن تیرگان با كرونا
نگرانی بزرگ‌تر بین جامعه ایرانی كانادا اما مربوط به جشن نوروزی تیرگان است كه هر سال با تجمع نسبتا بزرگی برپا می‌شود. مسؤولان برگزاری این جشن نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، آب پاكی را ریخته‌اند روی دست كسانی كه نگرانند و گفته‌اند كه خیال تعطیلی جشن را ندارند. آنها توپ را به زمین دولت كانادا انداخته‌اند و نوشته‌اند: «ما با مراجع رسمی وزارت بهداشت فدرال و ایالتی در ارتباط هستیم و تابع رهنمودها و پیشنهادهای آن مراجع می‌باشیم. مرجع تصمیم‌گیری ما این ارگان‌ها هستند». این در حالی است كه دولت كانادا طبق روال گذشته‌اش بعید است بخشی از جامعه مهاجر خود را از برگزاری برنامه‌ای منع كند. یكی از كاربران ایرانی توییتر كه در كانادا ساكن است در همین باره نوشته: «به عنوان یك ایرانی- كانادایی از جشنواره تیرگان انتظار دارم هرگونه تجمع رو كنسل كنه و منتظر اجازه یا رهنمود دولت فدرال یا استانی نشه در این مورد چون خوب میدونید سیاست ضد تبعیض كانادا اجازه این كارو بهش نمیده. لطفا در عمل ثابت كنید سلامت مردم مقدمه!»
 
باید منتظر ماند و دید این ابراز نگرانی‌ها می‌تواند برگزاركنندگان برنامه‌های هنری مختلف در كانادا را به پایین‌كشیدن كركره‌هایشان دست‌كم طی مدتی كوتاه متقاعد كند یا نه.