پرسپولیس قهرمان می‌شود

گفت‌وگو با علی پروین درباره حال و روز سرخ‌پوشان گفته‌بودم

پرسپولیس قهرمان می‌شود

 علی پروین، اسطوره فوتبال ایران است. مردی كه حضور و حرف‌ها‌یش به دل اهالی فوتبال به خصوص پرسپولیسی‌ها می‌چسبد. البته او منتقدانی هم دارد، ولی همیشه چهره‌ای دوست‌داشتنی بود و همواره با چهره‌های محبوب باشگاه استقلال مثل مرحوم منصور پورحیدری و ناصر حجازی یاد می‌شد.با  علی پروین درباره موضوعات روز صحبت کرده ایم:
 علی‌آقا، این روزها ویروس كرونا  حرف اول جامعه ماست. اول دراین باره بگویید:
متاسفانه خبرهای خوبی از ویروس كرونا نمی‌شنوم. برخی از هموطنان‌مان دچار این بیماری شدند و خیلی‌ها هم فوت كردند. خبرهای بدی در آستانه سال نو شنیدیم و همه‌مان ناراحت هستیم، اما باید هر كسی به سهم خودش مقابل این بیماری بایستد و نگذارد وضعیت بدتر از این شود. دولت هم كار خوبی كرد كه ادارات را نیمه‌تعطیل كرده است. از مردم هم می‌خواهم در این مدت مراعات كنند تا ان‌شاءا... این بیماری از مملكت‌مان ریشه‌كن شود و شب عیدی، همه شاد و خوشحال باشند.  
با تعطیلی مسابقات موافق بودید؟
سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال خودمان هم كار درستی انجام داد كه همه بازی‌ها را لغو كرد. سلامتی همه مردم و بازیكنان و مربیان اهمیت دارد. حالا فوتبال همیشه هست و همیشه می‌توان فوتبال بازی كرد یا یك بازی را در استادیوم دید، اما این بیماری تا وقتی حل نشود، شرایط خاص و بحرانی است. باید دست به دست هم بدهیم و به ریشه‌كن شدن آن كمك كنیم. مردم هم سفر نروند و بهداشت خودشان را رعایت كنند. همه باید امیدوار باشیم.
پرسپولیس با اقتدار در صدر جدول است.پیش بینی شما درباره تیم تان چیست؟
اول فصل را یادتان می‌آید كه گفتم پرسپولیس خیلی زودتر از پایان لیگ، قهرمانی را به دست می‌آورد؟ حالا دیدید كه این‌طور شد؟! البته هنوز تا پایان فصل 9 بازی دیگر باقی مانده، اما پرسپولیس خیلی خوب عمل كرده و با 10 امتیاز اختلافی كه با دیگر تیم‌ها به وجود آورده، می‌تواند قهرمانی را از آن خود كند. پس پیش‌بینی من كاملا درست بود و پرسپولیس قهرمان می‌شود.
 معیارشما برای  این پیش‌بینی  چه بود؟
بازیكنان خیلی خوبی در تیم حضور دارند. هر كدام از این بچه‌ها می‌توانند نتیجه یك بازی را تغییر بدهند. از خط دروازه تا خط حمله، همه‌شان عالی هستند. مهدی ترابی، وحید امیری، بشار رسن، علی علیپور، محمد انصاری، علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، احمد نوراللهی و... همه شان خیلی خوب و با‌انگیزه هستند. مهم‌تر از همه، اتحاد بین هواداران است. طرفداران پرسپولیس در این فصل سنگ تمام گذاشتند و تا وقتی كه می‌توانستند به ورزشگاه بروند، یك بازی را هم از دست ندادند. چه زمانی كه گابریل كالدرون، سرمربی بود و چه زمان یحیی گل‌محمدی. اینها در كنار هم به موفقیت پرسپولیس كمك كرد.
عملكرد یحیی گل محمدی را چه طور ارزیابی می کنید؟
یحیی شاگرد خودم بوده و از شرایط روحی و روانی او كاملا آگاه هستم. یحیی را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم آرامشی كه دارد را به تیم هم تزریق می‌كند. بچه‌ها با آرامش و اعتماد به نفس بازی می‌كنند و این برای پرسپولیس خیلی خوب است.
 هوادار هم خیالش راحت شده كه یك مربی باتجربه و باكیفیت آمده تا پرسپولیس را قهرمان كند. نه تنها در لیگ برتر، من فكر می‌كنم پرسپولیس در جام حذفی هم امید اول قهرمانی است و آنجا هم می‌تواند مقام اول را به دست بیاورد. البته جام حذفی با حضور تراكتور، استقلال، سپاهان و نفت مسجدسلیمان خیلی سخت شده ولی پرسپولیسی‌ها همین‌طور پیش بروند، كار سخت برایشان وجود ندارد.
اجازه بدهید به تیم ملی بپردازیم. آیا دراگان اسكوچیچ انتخاب خوب و منطقی بود؟
به نظر من مربی خوبی است. بالاخره یك نفر باید سرمربی تیم ملی می‌شد. حالا كه این آقای اسكوچیچ آمده، همه باید پشتش باشیم و از او حمایت كنیم.
 تیم ملی زمین بخورد، فوتبال ایران لطمه‌اش را می‌بیند. همین باشگاه‌ها‌، همین شما روزنامه‌ها لطمه می‌خورید! همه ضربه‌اش را می‌بینند. باید دست به دست هم بدهیم و به جای این همه انتقاد، كمك كنیم تا تیم ملی‌مان موفق شود. اسكوچیچ هم آمده تا كارنامه‌اش را بهتر كند و نمی‌خواهد ناموفق باشد. ان‌شاءا... فدراسیون بتواند شرایطی را بسازد كه تیم ملی مثل دو دوره قبلی بدون مشكل به جام جهانی برود و در جام جهانی هم پیشرفت بزرگ‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.
حال‌واحوال خودتان در این روزها چطور است؟
چند روز پیش شنیدم سیامند رحمان فوت كرده است. واقعا از شنیدن این خبر ناراحت شدم.  هنوز برای سیامند شوکه‌‌ام. قهرمان بسیار خوب و خوشرویی بود. پسری بود كه با وجود معلولیت خیلی تلاش كرد و در نهایت توانست نفر اول ایران و جهان شود. به خانواده‌اش تسلیت می‌گویم و همچنین به مردم ایران كه چنین قهرمانی را در آستانه پارالمپیك از دست دادند.
روحش شاد، هر عكسی از او دیدم، در حال خندیدن بود كه نشان می‌داد همیشه روحیه‌اش را حفظ می‌كرد. همه منتظر بودیم كه در این پارالمپیك یكبار دیگر ركورد دنیا را جابه‌جا كند كه متاسفانه نشد.