نوار  قرمز  شمالی

گزارش‌های میدانی از گیلان و مازندران نشان می‌دهد بحران در این استان‌ها شدت گرفته و برای مبارزه با کرونا به کمک ویژه نیاز دارند

نوار قرمز شمالی

در اخبار کرونایی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند نام گیلان بیشتر از همه شهرها تکرار شد. اظهارنظرها، نقل قول‌ها و اخبار تایید نشده و غیررسمی نشان می‌دهد تب کرونا در گیلان و به طور کلی شمال کشور بالاتر رفته است. البته مثل همه روزهای گذشته نمی‌شود به اخبار شبکه‌های اجتماعی اعتماد کامل داشت، اما تناقض در اظهارات چهره‌های ملی مرتبط با کرونا با گفته‌های مسؤولان محلی باعث سردرگمی مردم و بازنشر این اخبار شد؛ از در راهرو خوابیدن بیماران مبتلا به کرونا و نبود پزشک تا واقعی نبودن آمار تلفات. دلیل برخی از اظهارنظرهای عجیب از سوی مقامات محلی شاید تلاش برای ترساندن مردم از سفر به منطقه و پیشگیری از بحران باشد. ممکن است رسانه‌های محلی با طرح مشکلات‌شان با صدای بلند ‌بخواهند توجه بیشتری جلب کنند. شاید هم حقیقت را منعکس می‌کنند. هر چه هست، هر چه باشد اوضاع در شمال، بحرانی‌تر از بقیه کشور است و باید با بسیج امکانات، اوضاع را کنترل کرد.

مسؤولان محلی آمارهای تلخی از گیلان می‌دهند. فرماندار شهر رشت اعلام كرده 15درصد مردم شهر درگیر این ویروس است. پیش از او هم غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت آمار رسمی وزارت بهداشت از تعداد تلفات این ویروس را «شبیه یك شوخی» دانسته بود.  در این شرایط پویش‌های مردمی هم به راه افتاده است، عده‌ای در همین محدودیت امكانات برای كادر درمانی بیمارستانی ماسك و ژل ضدعفونی تهیه كرده‌اند،‌ عده‌ای دیگر زنجیره‌ای انسانی تشكیل داده‌اند تا مانع ورود افراد غیر بومی شوند و برخی هم تلاش می‌كنند مردم را ترغیب به ماندن در خانه كنند.
كادر درمانی بیمارستان‌های رشت، خط مقدم مبارزه با ویروس كرونا بوده است. از همان روزهای ابتدای فراگیری این ویروس، همواره نگرانی‌های بسیاری درباره كادرهای درمانی به گوش می‌رسید.
‌ بهراد ذاكری‌، رئیس كمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت است. او در این باره به جام‌جم می‌گوید:« كادر درمان استان گیلان اعم از پزشك، پرستار و .. از همان ابتدای شیوع گسترده ویروس كه متاسفانه با تكذیب‌ها از سوی مقامات رسمی حوزه درمان همراه بود، بنابر وظیفه اخلاقی خود در مراكز درمانی حضور داشتند و دارند. اما متاسفانه نبود ساده‌ترین امكانات حفاظتی سبب شد بسیاری از عزیزان ما دچار بیماری شدید شوند و چندین نفر هم در راه خدمت رسانی به بیماران به شهادت برسند.» به گواه آمارهای رسمی تا امروز 12 پزشك و پرستار از كادر درمانی گیلان به واسطه ابتلا به ویروس كرونا جان عزیزشان را از دست داده‌اند. تازه‌ترین‌شان وحید‌منصف كسمایی، متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان است كه به دلیل ابتلا به مشكلات حاد تنفسی كرونا دیروز درگذشت.
در جست‌وجوی آمار
یكی از موارد تلخ دیگر  هم در این باره این است كه هنوز آمار درستی از ابتلا و مرگ در این استان در دست نیست. به سادگی هم نمی‌توان آمار درستی از این وضعیت به دست آورد.
 نماینده مردم رشت آمارهای رسمی را درست نمی‌داند.بهراد ذاكری هم مرجع اعلام آمار را نه نماینده شهر و نه حتی نماینده وزارت بهداشت و درمان می‌داند. او می‌گوید:« مسلما محل اصلی ارائه آمار فوت‌شدگان دانشگاه علوم پزشكی است و من قادر به ارائه آمار نیستم. اما چیزی كه در واقعیت و به طور روزانه ما از آن مطلع می‌شویم با اعداد و ارقامی كه دوستان ارائه می‌كنند تفاوت زیادی دارد.» فارغ از تعداد تلفات، آمار دیگری از سوی فرماندار رشت ارائه شده بود مبنی بر ابتلای 15 درصدی مردم این شهر به این ویروس.
از رئیس كمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت درباره صحت این آمار می‌پرسیم. او به جام‌جم می‌گوید: « در جریان اظهارات فرماندار در مورد ابتلای 15 درصدی نیستم اما به عنوان یك پزشك و بر اساس مشاهدات عینی، عدد ابتلا را درست نمی‌دانم.»
موضوع آمار ابتلا و تلفات در گیلان از همان ابتدا دچار شك و شبهه بود. از همان روزها كه وزارت بهداشت و درمان به صورت روزانه جدولی از میزان ابتلا و مرگ‌ها هم ارائه می‌كرد جای گیلان به همراه استان‌های تهران و قم دراین جدول خالی بود.
چرا گیلان قرنطینه نمی‌شود؟
 نماینده‌های گیلان به وزیر بهداشت و درمان و رئیس‌مجلس نامه نوشته‌اند، كادر درمانی و پزشكان بیمارستان‌های گیلان درخواست كمك فوری دارند، ماسك و پد الكل و ژل ضدعفونی نایاب است، باشد هم با قیمت‌های نجومی چكش می‌خورد. هر روز هم خبر ابتلا یا مرگ یك پزشك و پرستار منتشر می‌شود. جاده‌های ورودی به شهرهای شمالی یك در میان بسته و باز می‌شود و به نظر می‌رسد مسؤولان هم سردرگم شده‌اند. اما در این میانه چه باید كرد؟
ذاكری پیش از وضعیت بحرانی كنونی هم در نامه‌ای به فرماندار این شهر هشدار داده بود. او هنوز هم پای این هشدارهایش ایستاده است‌ و می‌گوید:«در نامه به استاندار هم متذكر شدم تنها راه جلوگیری از شیوع ویروس، قطع زنجیره انسانی ناقل از طریق قرنطینه شهر است.»  از همان ابتدا هم بسیاری از مسؤولان محلی گیلان و مازندران تقاضای قرنطینه فوری گیلان را مطرح كردند، اما این اتفاق نیفتاد. همین دیروز هم در نامه منتشر شده نمایندگان گیلان «قرنطینه كردن ورودی استان گیلان و محدودیت شدید ترافیكی و نپذیرفتن هرگونه مسافر» خواسته شده است اما به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با كرونا هنوز به این تصمیم نرسیده است. دلایل بسیاری هم در این باره نقل می‌شود كه خب مشهورترینش مبنی بر این است كه قرنطینه یك شهر خرج دارد!
در جست‌وجوی شنبه رویایی
رشت زنده‌ترین شهر ایران بوده است، آمار بالای مهاجرت چند سال اخیر به این شهر هم حكایت از سرزنده بودن این شهر دارد، گیلان هم كه بیش از یك دهه است مقصد اول مسافران در نوروز است. همه اینها نشان از محبوبیت این استان دارد. از پیمان ماهجانی، فعال اجتماعی ساكن این شهر درباره با رفتار مردم می‌پرسیم. این كه در این روزهای باقیمانده از سال بازارهای محلی تعطیل شده‌اند، با این‌كه این شهر یكی از كانون‌های شیوع ویروس است، مردم همچنان مشغول فعالیت عادی خود هستند. او می‌گوید: «در شوك ابتدایی خبر شیوع بازارهای محلی تعطیل شدند و رفت و آمد مردم كاهش محسوسی پیدا كرد و شهر خلوت شد. اما با گذشت چند روز همانی شد كه پیش از شیوع بود!»
عضو شورای شهر رشت اما این رفتار مردم را هم متاثر از سیاست‌های اشتباه دولت می‌داند. این‌كه هنوز برخی بازارهای محلی مشغول فعالیت هستند و مردم به راحتی رفت و آمد می‌كنند هم متوجه تناقض‌های فراوان مسؤولان است. او به ما می‌گوید:«بسیاری از اصناف غیرضروری كماكان به فعالیت خود ادامه می‌دهند كه یكی از دلایل آن اظهارات متناقض رئیس‌جمهور و وزارت كشور و علوم پزشكی است و دلیل دیگر آن مشكلات معیشتی است كه امروز مردم در مواجهه با آن قرار دارند»   




سپاه در کنار مردم
بیمارستانی سیار در رشت با هدف خدمت‌رسانی بیشتر به مردم گیلان در شرایط شیوع ویروس کرونا برپا شد‌. سردار سیدعلی موسوی جزایری، فرمانده بهداری نیروی دریایی سپاه با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان سیار در رشت، گفت: در مقابله با کرونا از همه ظرفیت های سپاه برای ارائه خدمت به مردم استفاده خواهد شد. این بیمارستان ظرفیت پذیرش ۱۲۰ بیمار را دارد‌وی با اشاره به اینکه بیمارستان نیروی دریایی سپاه در استان بوشهر نیز مشغول خدمات‌رسانی در حوزه تروما است، ادامه داد: به زودی بیمارستان سیار ۴۰ تخت‌خوابی نیروی دریایی سپاه برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در شهر برازجان نیز فعال می‌شود.
  تمام درمانگاه‌های سپاه در استان گیلان ‌ به طور شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به بیماران است. سرهنگ حسین امین پور، معاون بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان نیز گفت: تمام درمانگاه‌های سپاه در گیلان به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی به بیماران کرونایی هستند. وی افزود: بسیجیان و پاسداران با تمام توان در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند تا به زودی ریشه بیماری کرونا از گیلان کنده شود.



نجات با بیمارستان‌های صحرایی
یک پرستار از  رشت : رشت دارای چهار بیمارستان خصوصی است که از این میان سه بیمارستان به هیچ وجه بیمار کرونایی نمی‌پذیرد و تنها بیمارستان خصوصی رشت که به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه می‌کند نیز آن‌قدر بیمار کرونایی بستری شده که حتی در بخش ICU هم تخت خالی نمانده است.  همچنین رشت دو بیمارستان دولتی دارد که یکی از آنها بیمارستان رازی است. تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در این بیمارستان نیز آن‌قدر زیاد است که دیروز مجبور شدند در حیاط این مرکز درمانی یک بخش صحرایی برای بستری مبتلایان به کرونا احداث کنند. بیمارستان رسول اکرم (ص) نیز تعداد زیادی از بیماران کرونایی را بستری کرده و ظرفیت این بیمارستان نیز در روزهای اخیر تکمیل شده است. در این شرایط، ما این‌طور شنیده‌ایم که مسؤولان محلی قصد دارند برای جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی در محله لاکان رشت یک بیمارستان صحرایی تاسیس کنند.   اکنون در بیمارستان‌های رشت، ابتلای یک شخص به کرونا فقط با استفاده از عکس‌های سی‌تی‌اسکن ریه، آزمایش‌های خونی و علائم ظاهری مشخص می‌شود.



کمبود تجهیزات
یک پرستار از لاهیجان: بیمارستان دكتر پیروز لاهیجان حدود یك سال پیش با ادغام دو بیمارستان 22آبان و سیدالشهدا(ع) تاسیس شد. این مركز درمانی كه اكنون تنها بیمارستان شهر لاهیجان محسوب می‌شود، 225 تخت دارد و پیش از شیوع ویروس كرونا نیز لاهیجانی‌ها برای استفاده از خدمات بهداشت با محدودیت روبه‌رو بودند‌. حال، این روزها نیز با همه‌گیری این بیماری محدودیت در تجهیزات بهداشتی در این شهر بیشتر به چشم می‌آید. از جمله این‌كه ‌پرستاران تجهیزات لازم را ندارند، لباس‌های ایزوله در اختیار همه نیروها قرار نمی‌گیرد و بسیاری از پرستاران از «گان» استفاده می‌كنند. اما باید توجه داشت براساس استانداردهای جهانی، استفاده از گان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مناسب نیست. ‌تجهیزات محافظتی مورد نیاز پرستاران مانند دستكش، الكل، گان و لباس ایزوله جیره‌بندی شده است و به تعداد محدود در اختیار كادر درمان قرار می‌گیرد. این مساله باعث شیوع بیشتر ویروس كرونا به‌خصوص در كادر درمان شده است و اكنون بسیاری از همكاران ما بیمار شده‌اند.
كمبود ملزومات محافظتی كادر درمان در حالی اتفاق افتاده است كه كادر درمان به‌راحتی نمی‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده كند، زیرا چند روز پیش برای مرخصی گرفتن محدودیت‌هایی وضع شد و حتی استفاده از مرخصی استعلاجی كادر درمان را مشروط به انجام آزمایش CRP كرده‌اند. به همین دلیل، برخی از نیروهای بیمارستان با این‌كه بیمار شده‌اند، اما از ترس توبیخ شدن بر سر كار خود حاضر می‌شوند‌.