گویند سنگ لعل شود در مقام صبر...

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر...

حامد عسکری شاعر و نویسنده

 سید رضا می‌گفت . حلم مرحله بعد از صبر است . صبر گام اول است و صبر گام بعدی . صبر آموزش مقدماتی حلم است . گفتم فرقشان گفت: صبر آن وقتی است که در تنگنایی و کاری از دستت برنمی‌آید تا شرایط تغییر کند . نمی‌توانی در حالت عادی کاری کنی که ورق برگردد . تو نمی‌توانی طرحی نو در اندازی. البته از سر استیصال نیست . دندان به جگر گذاشتن و صبر کردن بهترین گزینه است و ثانیه‌ثانیه‌اش را خدا می‌بیند و فرشته‌هایش یادداشت می‌کند و اجرش آنقدری هست که خیلی از گره‌ها را باز کند و کارت راه بیفتد و حلم یعنی آن‌که تاست جوری نشسته که شرایط به نفع تو نیست و در رنج و مشقتی و می‌توانی هم به پلکی ورق را برگردانی و قطار را بیاوری روی ریل و به دلایلی سکوت کنی و بگذاری ماجرا با همین رنج پیش برود .
 سیدرضا انطباق حلم را بر علی علیه‌السلام داد وسکوت بیست‌‌ پنج ساله‌اش و ماجرای هیزم پشت درآوردن و صبر را بر دخترش زینب سلام‌ا...‌علیها... در میان قدیسین و پیامبران ایوب علیه‌السلام به صبر معروف است و دقیق که بنگری صبرش در مقابل صبری که زینب‌سلام‌ا...‌علیها در مصائب کربلا به جان خرید و کار را رساند به ما رایت الا جمیلا حکایت شمع و خورشید است . یک زن و این‌همه بزرگی؟ می‌شود؟ تاریخ به خود دیده. مادرش شهیده و پدرش شهید و چندبرادر شهید و دو فرزند شهید. این‌همه داغ را بر قله کوه بگذاری متلاشی می‌شود.
از درون خاکستر می‌شود. تازیانه‌ها و تحقیر‌ها و طعنه‌ها و تشنگی و گرسنگی آوارگی در چهل منزل و رسیدن به شام که تازه ابتدای پریشانی است. همیشه با خودم می‌گویم ای کاش روز ولادتشان روز خبرنگار نام می‌گرفت که زینب سلام‌ا...‌علیها بازو و پیوست رسانه‌ای کربلا بود. اگر نبود که بساط یزید رسوا نمی‌شد و جهل مردم از همه سیاهی‌های جهان مرکب‌تر بود. می‌گویند بعد از عاشورا در سایه ننشست. زینب سابق نشد و حجم درد و رنج به حدی بود و ماند که برگشتنا نزدیکانش هم نشناختندش. امروز شهادت بانویی است که فقط خدا و برادرش حسین می‌دانند چه بر دلش گذشت. بانویی که بعد از سال‌ها دوباره حرامیان یزیدی قصد حرمش را کردند و این بار شیربچه‌های سوری و ایرانی و عراقی و افغانستانی جمع شدند و نگذاشتند یک خال به کاشی‌های حرمش بیفتد.
 توی حدیث قدسی گفته من توی قلب‌های شکسته ‌ام و چه کسی دلشکسته‌تر از دختر ابوتراب. توی این روزهایی که بیشتر از هرچی به مراقبت از جسم و روحمان نیاز داریم . چه چیزی بهتر از آموختن از عقیله بنی هاشم در صبر بر مصائب و توسل به حضرتش برای گذشتن از این گردنه مهیب و دهشت‌زا. این روزها  کمی تمرین صبر کنیم. به قول مادربزرگم میوه صبر شیرین است.