ترامپ یک پوپولیست بی‌شرم است

گفت‌وگو با پیتر جینکینز، نماینده سابق انگلیس در سازمان ملل

ترامپ یک پوپولیست بی‌شرم است

شیوع ویروس کرونا در جهان و خصوصا کشورهای غربی، مولد منازعات جدیدی میان ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی آن بوده است. بسیاری از تحلیلگران اروپایی، اقداماتی از جمله ماسک دزدی دولت ترامپ از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه را مصداق بارز ایجاد بحران‌های جدید در جهان غرب تلقی می کنند. آنها معتقدند که پس از مهار کرونا و با گذار به دوران پساکرونا نیز این بحران‌ها و شکاف‌ها، نمود پررنگ‌تری پیدا خواهد کرد. در این خصوص روزنامه جام جم گفت و گویی با «پیتر جنکینز» نماینده سابق انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:



   اخیرا ترامپ بودجه کمکی  ایالات متحده آمریکا به سازمان بهداشت جهانی  را  در بحبوحه شیوع کرونا متوقف کرده است. هدف ترامپ از این کار چیست ؟
باید توجه داشته باشیم که رئیس جمهور آمریکا هم اکنون به دنبال یک  سپر بلا در قبال کروناست. این سپرهای بلا، افراد ، مؤسسات، نهادها یا دولتهایی هستند که کاخ سفید  می تواند آنها را برای شیوع ویروس به منظور انحراف توجه عمومی از نارسایی‌ها و کاستی‌های خود سرزنش کند. یکی از کشورهایی که ترامپ سعی دارد تقصیرها و سوء مدیریتهای خود در قبال شیوع کرونا را به ان نسبت دهد، چین می باشد. با این حال،  یک هفته پیش او شروع به حمله به سازمان بهداشت جهانی کرد. این حمله بسیار ناعادلانه بوده  و توسط بسیاری از اعضای جامعه بین المللی محکوم شده است. به نظر من ممکن است برخی دیگر از اعضای سازمان بهداشت جهانی تصمیم بگیرند کمبود ناشی از بودجه سازمان جهانی بهداشت را از طریق کمک‌های داوطلبانه تامین کنند.
   در دوران شیوع کرونا ، ترامپ بار دیگر در مقابل سازمانهای بین المللی قرار گرفت و به گونه ای محسوس، سعی در تقویت مولفه‌های ملی گرایانه  در آمریکا داشت.نظر شما در این خصوص چیست؟
این رویکرد ترامپ، کاملا مسبوق به سابقه است. در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 میلادی نیز بارها از احیای هژمونی آمریکا و مواردی از این دست سخن می گفت. من این تعهد را این گونه تعبیر کردم - دولت وی هزینه‌های دولت فدرال برای دفاع و سفرهای خارجی را کاهش می‌دهد و هزینه‌های مربوط به تعمیر و توسعه زیرساخت‌ها را افزایش می دهد. این یک تعبیر غلط بود. برای ترامپ احیای هژمونی آمریکا ، مترادف با احیای ملی گرایی افراطی و وقیحانه در این کشور است.  تحقیر نهادهای بین المللی، عدول از راهکارهای چندجانبه گرایانه و انجام رفتارهای غیر قابل پیش بینی و مغایر با ارزش‌های عمومی و جهانی از سوی آمریکا در همین راستا صورت می گیرد.
   رفتارهای آمریکا در  دوران شیوع کرونا  و خصوصا در قبال متحدان خود ، تعجب جهان غرب را برانگیخته است. ترامپ صادرات ماسک به کانادا را متوقف کرد و حتی در قبال کشورهایی مانند آلمان و فرانسه رو به ماسک دزدی آورد. به نظر شما این اقدامات چه تاثیری در روابط واشنگتن و متحدان غربی آن خواهد گذاشت؟
به نظر من، حتی قبل از شیوع ویروس کرونا نیز این رفتارها قابل مشاهده بود. غیر از اسرائیل ( که خط قرمز واشنگتن محسوب می‌شود)، در موارد زیادی مناسبات آمریکا و متحدانش بر مبنای اعمال زور، تهدید، تعرفه‌های مجازاتی و .... بوده است. حتی در دوران ریاست جمهوری ترامپ، شاهد وضع تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادراتی اروپا بودیم. اینها جملگی نشان دهنده درکی است که ترامپ از روابط بین الملل و مناسبات خود با متحدان واشنگتن دارد. آمریکا در دوران شیوع کرونا، این روند را تسریع  و اعتماد کشورهای اروپایی نسبت به خود را خدشه دار کرده است. متحدین آمریکا، هم اکنون در انتظار تغییر مناسبات قدرت در کاخ سفید هستند.
عملکرد ترامپ در مورد ویروس کرونا چگونه می تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده تأثیر گذار باشد؟
واقعیت این است که معادلات داخلی و سیاسی در آمریکا، مانند کشورهای اروپایی قابل پیش بینی نیست. اگر آنچه در آمریکا رخ داده است به صورت دقیق در یک کشور اروپایی رخ می داد، شک و شبهه ای در خصوص شکست دولت آن کشور وجود نداشت. اما رفتار رای‌دهندگان آمریکایی غیر قابل پیش بینی است .چه کسی تصور می‌کرد که در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 1992، بیل کلینتون جوان و بی تجربه بتواند بر بوش پدر غلبه پیدا کرده و راهی کاخ سفید شود؟ همچنین شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز کمتر قابل پیش بینی بود. ترامپ یک پوپولیست بی شرم و وقیح است. او در جامعه آمریکا دارای سبد رای 40 درصدی است و هوادارانی دارد. در برخی برهه‌های زمانی، مانند آنچه در آلمان و در دهه 1930 شاهد بودیم، این نوع پوپولیسم مخرب موفق به کسب قدرت شده است. ترامپ از پشتیبانی شبکه‌هایی مانند فاکس نیوز و انجلیستها در آمریکا برخوردار است. این مولفه‌ها را نمی‌توان در قبال انتخابات ماه نوامبر امسال نادیده انگاشت. در هر حال، معتقدم که انتخاب مجدد ترامپ فاجعه ای برای همه دنیا خواهد بود!