سقوط نفت ادامه دارد؟

سقوط نفت ادامه دارد؟

حسن خسروجردی کارشناس نفت


در دو ماه اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌علت رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به‌شدت سقوط کرده حتی در بازار آمریکا شاهد قیمت منفی نفت بودیم که البته پدیده‌ای زودگذر محسوب می‌شود.
دلیل اصلی سقوط قیمت نفت کروناست چون با قرنطینه بودن مردم در خانه‌ها مصرف سوخت و بنزین در سراسر جهان کاهش یافته و تقاضا برای آن وجود ندارد.
از طرف دیگر تولید نفت صرفه اقتصادی ندارد چون قیمت نفت آمریکا طبق اخبار منتشرشده 10 دلار یا در برخی اخبار یک دلار است. این در حالی که هزینه استخراج نفت بیشتر از این میزان است، به همین دلیل کانادا نیز دیگر نفت تولید نمی‌کند. در وضعیت فعلی نباید انتظار داشت که قیمت نفت افزایش یابد چراکه بر تمام بازارهای جهانی نیز تأثیر بدی خواهد داشت. به همین دلیل سرمایه‌گذران و خریداران فکر می‌کنند شاید در آینده هم قیمت نفت کمتر شود به همین دلیل از خرید این محصول ممانعت می‌کنند.
تنها باید مشتری باشد تا بازار نفت نجات پیدا کند حتی بازار صادرات فرآورده‌های ایران به سایر کشورهای جهان نیز متأثر از این امر خواهد بود. باتوجه به تصمیم اخیر اوپک و روسیه برای کاهش 10میلیون بشکه‌ای تولید نفت احتمالا قیمت نفت اندکی بهبود خواهد یافت.