مهمانی آنلاین پای سفره خدا

چه فیلم‌هایی در ماه رمضان برای پخش در سرویس‌های آنلاین مناسب هستند؟

مهمانی آنلاین پای سفره خدا

هر سال با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و حال و هوای معنوی جامعه، سینما با اکران فیلم‌های همسو با این فضا نقش مهمی در فروش فیلم‌های روی پرده ایفا می‌کرد، اما امسال کرونا آمد و روال طبیعی همه چیز را بر هم زد. از همان ابتدای شیوع این بیماری، روزها و هفته‌ها بحث شد که در این شرایط چه باید کرد تا وظیفه و رسالت سینما در این ایام به مخاطره نیفتد. پیشنهادهای زیادی داده‌شد،گفت‌وگوهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و حتی برخی راهکارها که در کشورهای دیگر جواب داده‌بود در مقیاس سینمای ایران مدنظر قرار داده‌شد تا نهایتا کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اکران اینترنتی قبل از اکران سینماها می‌تواند راه نجاتی باشد. فیلیمو، نماوا، تیوا و تماشا از اصلی‌ترین سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو (VOD) هستند. این سامانه با هدف کمک به حفظ سلامت افراد جامعه در گام اول سعی کرد تا میزان محتوای خود را براساس سلیقه‌های مختلف افزایش دهد و بعد از اکران اینترنتی چند فیلم سینمایی، امروز آمار و اعداد و ارقام منتشر شده از آن حاکی است که این روزها به‌شدت مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. شاید آن اوایل کسی فکر نمی‌کرد که تعطیلی سینماها تا امروز که اولین روز ماه رمضان است هم ادامه یابد و حالا اصلا معلوم نیست تا چه زمانی طول بکشد، اما همه می‌دانیم باید انرژی و روحیه خود را برای ادامه این وضعیت حفظ کنیم. به هر حال در این شرایط و با توجه به افزایش تعداد محتواهای بارگذاری شده در سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو و همچنین افزایش تعداد کاربران آن نسبت به سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد بد نیست این سامانه در ماه مبارک رمضان اقدام به پخش فیلم‌هایی کند که به زعم خیلی‌ها مناسبت و مطابقت بیشتری با حال و هوای این ایام و لحظات معنوی و عرفانی‌اش دارد. هر چند که مضامین کمی از فیلم‌های سینمایی وجود دارد که با این موضوعات همسو هستند؛ اما با کمی اغماض فیلم‌هایی که در حوزه دغدغه‌های مذهبی ورود می‌کنند برای این روزها و پخش در سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو مناسب هستند.

 محمد رسول ا...
«محمد رسول‌ا...» به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی درباره مقطعی از زندگی پیامبر گرامی  اسلام است و در شرایطی که سینمای غرب با تمام امکانات و هوشی که در اختیار دارد درصدد خدشه‌دار کردن چهره حقیقی اسلام است، پخش هزار باره آن لازم و ضروری است.

 جوایز عمده:
نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک
نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک
برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی سلیمانیه
برنده جایزه زوج سینمایی جشنواره بین‌المللی فیلم کمرایمیج




خیلی دور  خیلی نزدیک
سید رضا میرکریمی در این فیلم بیماری فرزند را محملی می‌سازد برای در پیش گرفتن راه خود شناسی برای پزشکی حاذق. در این فیلم به وضوح عجز و ناتوانی انسان و علم را در برابر مرگ دید.
 جوایز عمده:
این فیلم برنده سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه در بیست و سومین جشنواره فجر شد.



چنته پر تلویزیون
به جرات می‌توان گفت که تلویزیون نسبت به سینما در بازتعریف مضامین دینی موفق‌تر عمل کرده و پیام‌های مستقیم را بنا به مناسبت‌هایی مانند محرم،دهه فجر، ماه رمضان و... در سریال هایش بیشتر دنبال می‌کند. سریال‌های معروفی مانند مدینه، نفس، برای آخرین‌بار، اغما و ... از جمله سریال‌های تاثیرگذاری هستند که برای پخش  آنلاین ویدئو (VOD) بسیار مناسب هستند. در اینجا سه سریال از ماندگارترین و پرطرفدارترین سریال‌های مناسبتی  را معرفی می‌کنیم.

 صاحبدلان:
داستان فیلم درباره پیرمردی صحاف به نام سیدخلیل صحاف‌زاده است که با ورود قرآنی به خانه او برای صحافی، همراه با نوه ‌اش دینا وارد ماجراهایی می‌شوند که از داستان پیامبران در قرآن الهام گرفته است.

 او یک فرشته بود:
در خلال این سریال بود که برای اولین بار شیطان در کالبد یک انسان نمایش داده شد تا شیطان در قالب متافیزیکی برای مخاطبان باورپذیرتر باشد.

 میوه ممنوعه:
سریال «میوه ممنوعه» به‌ کارگردانی حسن فتحی محصول سال 1386 است. این سریال در زمان اولین پخش‌اش بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و اکنون هر شب ساعت 21 از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود.  این سریال روایتگر زندگی حاج‌یونس فتوحی تاجر  خیرخواهی است که مطمئن است در زندگی‌اش مرتکب هیچ گناهی  نخواهد شد، غافل از این‌که هر انسانی بالاخره روزی امتحان خودش را به این زندگی پس خواهد داد.



قدمگاه
داستان پسری ساده با دلی پاک که سال‌ها پیش نذر کرده ده سال پشت سر هم، شب و روز نیمه شعبان را در امامزاده‌ای خارج از شهر معتکف شود. فیلمی آرام به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور که به موضوع انتظار می‌پردازد و همیشه دیدنی است.
 جوایز عمده:
قدمگاه در زمینه موسیقی، فیلمنامه، چهره‌پردازی و بهترین اثر هنر و تجربه موفق به کسب جایزه در جشنواره بین‌المللی فجر شده است.



 رنگ خدا
این فیلم حرف برای گفتن زیاد دارد. داستان زندگی محمد پسر بچه روشن‌دلی که دنیای کوچکش سراسر رنگ و نور است. در تک تک سکانس‌های این فیلم که مملو از جنگل‌های سرسبز، رودخانه، کوه و دشت‌های سبز است حضور خدا به چشم می‌خورد.
 جوایز عمده:
این فیلم در بخش بین‌الملل برای بازیگر و بهترین فیلم خارجی و کارگردانی مجید مجیدی جوایز متعددی را کسب کرد و از سویی دیگر به عنوان منبع آموزش در برخی دانشگاه‌های شرق آسیا به کار برده‌شد.



هر شب تنهایی
«هر شب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی، از جمله فیلم‌هایی است که با وجود انتخاب داستانی مذهبی از قالب فیلم‌های کلیشه‌ ای و سفارشی بیرون می‌آید و حرف‌ها برای گفتن زیاد دارد.
در این فیلم زن بیمار با بازی (لیلا حاتمی) به حرم امام رضا (ع) می‌آید و رخ دادن اتفاقات مختلف باعث می‌شود که او با بیماری خود کنار بیاید و به رضایتمندی برسد.