بورس در وضعیت غیرعادی

بورس در وضعیت غیرعادی

میثم رادپور كارشناس حوزه بورس


 در حال حاضر شاخص‌های بورس فراتر از قیمت‌های خود ارزش‌گذاری می‌شود و سهم‌ها با قیمتی بسیار بالاتر از میزان خود در حال معامله شدن است.
از طرف دیگر بورس به‌هیچ‌وجه پیش‌بینی‌پذیر هم نیست چون از قیمت‌هایی كه روی كاغذ حساب می‌شود به‌شدت فاصله داشته و بالاتر است، این امر باعث شده كه مردم نیز سرمایه خود را  از بانك‌ها و دیگر بازارها خارج و به سمت تالار شیشه‌ای
بیاورند.
هرچند در نگاه اول به نظر می‌رسد خارج شدن سرمایه از دیگر بازارها اقدام مناسبی تلقی می‌شود ولی پس از مدتی كوتاه مشخص خواهد شد كه مردم عادی با واقعی شدن قیمت‌ها و پایین آمدن احتمالی قیمت‌ها با زیان بسیار زیادی روبه‌رو خواهند شد چون هیچ دانشی از بازار، سهم و شاخص ندارند.
البته این امر تنها دامان مردم عادی كه به هوای سود فراوان در بازار بورس سرمایه‌گذاری كرده‌اند را خواهد گرفت، چون فعالان و بازیگران اصلی این صنعت با كوچك‌ترین نوسان سهم‌های خود را به فروش می‌رسانند و ضرری را متحمل نمی‌شوند، از طرف دیگر هر زمانی نیز بازار بورس رشد داشته باشد آنها ابتدا به این بازار ورود می‌كنند.
وضعیت فعلی صنعت بورس و قیمت‌های آن غیرعادی است و كاملا مشخص است كه حباب سراسر این بازار را فراگرفته و شكننده است و به نظر می‌رسد اگر تنها پنج روز شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم بسیاری از مردم زیان زیادی خواهند دید. به عبارت دیگر بازار سرمایه بیش از ارزش واقعی‌اش رشد كرده است، ولی این به این معنا نیست كه شاخص بورس رشد نمی‌كند، ولی در شرایطی كه بازار بیش از حد منطقی رشد می‌كند، انتظار این است كه برگردد، ولی آیا شاخص كل برمی‌گردد؟ واقعا مشخص نیست، اما طبق قاعده و اصول اقتصادی اگر معتقد باشیم كه فشارهای اقتصادی بالاخره تأثیر خود را می‌گذارند، انتظار این است كه برگردد.