«قندی» مرد حرفه‌ای روزنامه‌نگاری

«قندی» مرد حرفه‌ای روزنامه‌نگاری

دکتر محمدمهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی


 یاد آقای قندی بخیر. از ابتدا تحصیلاتش روزنامه نگاری و مرتبط با کارش بود و بعد از آن هم به شکل حرفه ای در کیهان هوایی مشغول به کار شد. او سال‌ها آنجا فعالیت می‌کرد و بعد از کیهان هوایی به دیگر روزنامه‌ها اعم از انتخاب، جام جم و ... رفت. یکی از ویژگی‌های شخصیت شادروان قندی این بود که به اصول و ارزش‌های مبانی روزنامه نگاری به شدت پایبند بود و روزنامه نگاری را تمام قامت حرفه‌ای می‌دید و دنبال می‌کرد.
 تجربه‌های گوناگون به او خیلی کمک کرد و یکی از روزنامه نگاران شاخص دوران خودش بود. شاگردان زیادی تربیت کرد که اکنون بسیاری از آنها روزنامه نگاران برجسته هستند. او تا قبل از مرگش هم به کارش ادامه داد و هم  آموزش به روزنامه نگاران جوان را متوقف نکرد. همیشه وفادار اصول و ارزش‌های حرفه ای روزنامه نگاری بود.
می توان گفت زنده یاد قندی از نیروهای حرفه ای و کارآمد بود و تجربه حرفه ای روزنامه نگاری غنی را در عقبه داشت. ترکیب این دو با هم باعث شد تا او روزنامه نگار موفقی باشد ضمن این‌که همیشه سلامت اخلاقی و کاری داشت. مرحوم قندی در شورای سردبیری چند تحریریه معتبر مشغول به فعالیت بود و به تدریج با درک موقعیت و شرایط توانست به مدارج عالی دست یابد و در انتخاب تیتر، ساختار و محتوا به بلوغ حرفه‌ای رسید و همین منجر به این شد تا تیترهای او شاخص، زبانزد، حرفه‌ای و جذاب باشد و در دوره ای نسبتاً طولانی این ویژگی‌ها را داشت.
 باید اصول حرفه ای روزنامه نگاری را همچون شادروان قندی زنده نگه داریم. گرچه شبکه‌های اجتماعی و روزنامه نگاری سایبر و شهروندی خیلی رشد کرده و فراگیر است ،همین باعث شده تا عده ای فکر کنند پس جایگاه روزنامه حرفه ای دچار افول شده و وضعیت سابق را ندارد. ضمن این‌که پایین آمدن تیراژ روزنامه‌ها و تامین نیازهای خبری مردم از سایت‌های مجازی به این مسائل دامن زده است.
اما اتفاقاً در این برهه زمانی اعتقاد دارم که ارزش‌ها و اصول حرفه ای روزنامه نگاری باید به کمک بیاید و مردم را از سردرگمی فضاهای مجازی نجات بدهد، زیرا در این فضاها مردم نمی‌توانند درست و نادرست خبرها را تشخیص بدهند و کار دشواری است. علاوه بر آن همه امکان تحقیق درباره مساله ای که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد را ندارند و با رویدادها سطحی برخورد می‌کنند و صرفاً تیترها را می‌خوانند و رد می‌شوند. بنابراین نیاز است روزنامه نگاران حرفه ای، عمق و لایه‌های زیرین  اتفاقات را بررسی کنند و مردم را به سوی دانش و شناخت قابل توجه نسبت به واقعیت‌های اجتماعی سوق بدهند و اخبار و اطلاعات را راستی آزمایی کنند و به نوعی اطلاعات درست را برای مردم مشخص کرده و آنها را راهنمایی کنند تا به اطلاعات دقیق و واقعی دست یابند.
 بنابراین ارزش‌ها و اصول روزنامه نگاری حرفه ای در فضای واقعی و مجازی کارایی بیشتری دارد و به خاطر هجوم اخبار غیر واقعی، تقلبی، تعدد و تکثر منابع اطلاع رسانی باعث می‌شود تا روزنامه نگاران حرفه‌ای وارد میدان شوند و به مردم کمک کنند.