روشنی «نور» امید

روشنی «نور» امید

سردار علیرضا افشار مسئول اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی


  در شرایط فعلی کشور و وجود موضوعاتی مانند تحریم که البته از قبل بوده و کرونا که بر اقتصاد کشور تاثیرگذاشته است پرتاب ماهواره نور امیدی در دل مردم ایران همچنین دوستداران جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد کرد. پرتاب این ماهواره نشان داد دستیابی به ماهواره‌هایی که بتواند کشور ما را از امتیازاتی در بعد نظامی و غیرنظامی برخوردار کند قابل تحقق است.
پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست و تحقق این دستاورد کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می‌شود.
این ماهواره، فصل دیگری از توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به پیشرفت‌های علمی و نظامی و خوداتکایی کشور در عرصه‌های مختلف را به نمایش گذاشت تا در این مقطع حساس در مقابله همزمان با شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، نشانه دیگری از اقتدار و عزم ایران برای حفظ استقلال و توسعه کشور در گام دوم انقلاب محسوب شود.
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور نشان‌دهنده این است که ما در هر عرصه‌ای ورود کنیم می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیری داشته باشیم. پرتاب این ماهواره که ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی ایران را ارتقا بخشید آغاز دور جدیدی است که قابلیت‌ها و توانمندی‌های ایران را برای پرتاب‌های بعدی هم رقم می‌زند و به این ترتیب خواهیم توانست از تکنولوژی‌هایی که از آن محروم بوده‌ایم برخوردار شویم .
پرتاب ماهواره نور باعث می‌شود جوانان و نسل‌های آینده ما با تکیه بر این فناوری‌ها در زمینه علم و جهشی که رهبر معظم انقلاب  مدنظرشان بود اقداماتی انجام دهند.
در واقع  تکنولوژی که در قبل در هواپیماهای بدون سرنشین ما وجود داشت در دریافت اطلاعات و تحرکات پیرامونی خود محدودیت‌هایی داشتند اما ماهواره نور باعث شد اشراف بیشتری به منطقه و فضاهایی داشته باشیم که برای پیشگیری از اتفاقات مختلف به کسب اطلاعات از آنها نیازمندیم. امروز  با پرتاب این ماهواره می‌توانیم از آسمان زمین را نگاه کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی سپاه پاسداران انقلاب بوده و به این ترتیب آغاز شکل‌گیری  یک قدرت جهانی است.
از امروز می‌توانیم با دقت بیشتری به برنامه‌های راهبردی خود در حوزه دفاعی و نظامی عمل کنیم و در عین حال باید توجه داشته باشیم اهمیت بهره‌برداری‌های غیرنظامی از این ماهواره از جمله در زمینه محیط زیست، کشاورزی، کمک‌رسانی در حوادث طبیعی و... کمتر از اهمیت نظامی این ماهواره نیست.