من نبودم، دستم بود!

آدم‌های سرشناس معمولا گاف‌های عجیبی در فضای مجازی می‌دهند؛ اتفاقی که گاهی دردسرهای زیادی درست می‌کند

من نبودم، دستم بود!

تقریبا هیچ‌چیز در شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل فراگیری و آنلاین بودن کاربرهایش از چشم‌ها پنهان نمی‌ماند. مخصوصا وقتی حرفی، نوشته‌ای، عکسی از سوی آدم‌های معروف و شناخته شده منتشر شود، این توجه افزایش بیشتری هم پیدا می‌کند. پس دیگر فرقی نمی‌کند عکس، متن و فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده باشد، حتی اگر بعد از چند ثانیه حذف شود، باز هم کاربری پیدا می‌شود که از آن اسکرین گرفته باشد! پس مراقبت و دقت روی محتوایی که منتشر می‌شود، به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و این موضوع برای آدم معروف‌ها بیشتر هم هست، با این‌حال آنها هم کم سوتی نمی‌دهند؛ سوتی‌هایی که گاهی قابل چشم‌پوشی نیست. در اینجا تعدادی از همین گاف‌ها را که اخیرا رخ داده‌اند، جمع کرده‌ایم:

عالم خواب و بیدار همه‌چیز را تغییر داد
ماجرا از یک پست در کانال تلگرام آن‌هم وقتی به نظر می‌رسید همه خوابند، شروع شد! ساعت ۴۳ دقیقه بامداد به بهانه روز جهانی خانواده که ۱۵ مه است، خانم شهیندخت مولاوردی که دستیار ویژه رئیس‌جمهور هم هست، پستی را منتشر کرد که این روز را تبریک گفته باشد. به گفته خودش آن ساعت در عالم خواب و بیداری بوده و بدون دقت به تصویر، فقط کپشن را دیده و به نقل از یک کانال دیگر آن را منتشر کرده است.  آی‌دی کانال اصلی همچنان پایین متن بود و بیشتر این سوال را ایجاد کرده بود که خانم مولاوردی در آن کانال دقیقا چه محتوایی را دنبال می‌کند!
بگذریم! با این‌که مولاوردی در عالم خواب و بیداری بوده، اما بقیه این‌طور نبودند و تصویر و متن منتشر شده را با دقت بیشتری دیدند و واکنش‌های مجازی زیادی نسبت به آن داشتند. اما تصویر چه بود؟ تصویری از چند خانواده خوشحال کنار هم که اتفاقا دو‌تای آنها خانواده همجنس‌باز بودند و این سوال به‌وجود آمد که واقعا نام خانواده را باید روی آنها گذاشت؟ با فرض قبول این‌که خانم مولاوردی تصویر را ندیدند و فقط متن برایشان مهم بوده، کپشن را یک‌بار دیگر می‌خوانیم: «ساختار خانواده در دهه‌های گذشته تغییر کرده، اما ...» بقیه‌اش مهم نیست، مهم این است که به گفته مولاوردی این کپشن بر شعار امسال روز خانواده و اهمیت
سرمایه‌گذاری در سیاست‌های اجتماعی برای حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر در بحران‌ها تاکید داشته!
کاش خانم مولاوردی به جای این‌که تقصیر را گردن عالم خواب و بیدار بیندازد، بابت انتشار یک پست نادرست عذرخواهی می‌کرد!



هواداران دردسرساز!
نتیجه‌گیری‌های عجولانه مخصوصا در فضای مجازی تاثیرات گسترده‌ای دارد، آن‌هم به این دلیل که هر حرف و نوشته فرد می‌تواند در کمترین زمان ممکن دست به دست بچرخد و حتی اگر اشتباه باشد، برای از بین بردن کامل آن کاری نمی‌توان انجام داد. حسام‌الدین آشنا هم وارد این بازی و نتیجه‌گیری‌های عجولانه شد. ماجرا به سال ۹۷ برمی‌گردد. و آقای آشنا عکسی از یک پست انتقادی درباره وزیر ارتباطات را که در صفحه هواداران رحیم پور‌ازغدی منتشر شده بود، در توییتر خودش بازنشر داد؛ آن‌هم با این نگاه که این مطلب نظر  شخصی رحیم پور‌ازغدی است! بعد هم با موضعگیری این‌طور نوشت: «برای شکستن غرور خود همه چیزدان‌پنداری و مصلح‌کل‌نمایی کجا را باید شست؟»
این اشتباه گرفتن صفحه هواداران با صفحه اصلی از آن چیزهایی‌ است که کسی دلش نمی‌خواهد برایش اتفاق بیفتد و آقای آشنا هم اگر کمی صبوری کرده بود و اینقدر سریع دست به واکنش نمی‌شد، احتمالا امروز از موضع‌گیری‌اش به عنوان گاف یاد نمی‌کردیم!



راه مریخ از ماه می‌گذرد؟
همین سال گذشته بود که آقای آذری‌جهرمی در یکی از همان توییت‌های بی‌شمارش مرتکب سوتی شد! آن‌هم سوتی‌ای که به زبان انگلیسی و میزان تسلطش به آن مربوط می‌شد. داستان این‌طور بود که ترامپ در یک توییت درباره هزینه برنامه‌های فضایی ناسا صحبت کرده بود و در بخشی از آن‌ گفته بود که فقط به ماه رفتن فکر نکنید، باید روی چیزهای بزرگ‌تر تمرکز کنید، مثل رفتن به مریخ و بعد هم در پرانتزی نوشته بود که مثل روی ماه رفتن. منظور ترامپ از جمله داخل پرانتز، با توجه به لحن محاوره‌ای معمولی که دارد، این بود که «پروژه صعود به ماه، بخشی از پروژه بزرگ‌تر صعود به مریخ بود». این مفهوم، برای کسی که کمی با زبان محاوره‌ای انگلیسی آشنا باشد، کاملا روشن بود و از طرفی پروژه «ماه به مریخ» هم یکی از پروژه‌های معروف ناساست. با این‌حال وزیر ارتباطات جمله داخل پرانتز ترامپ را به صورت تحت‌اللفظی برداشت کرده که این‌گونه می‌شود: «ماه بخشی از مریخ است.»  این گاف به سرعت در توییتر و بعد در دیگر شبکه‌ها دست به دست چرخید و خیلی‌ها به زبان انگلیسی آقای آذری‌جهرمی ایراد گرفتند.



چهره گریان ترودو
صفحه پرویز پرستویی در همین یکی دو سالی که فعالیتش را در اینستاگرام بیشتر کرده، کم گاف نداده؛ از انتشار عکس‌های غیرمرتبط گرفته تا عکس‌های کشورهای دیگر به نام ایران. در جدیدترین گافی که داشت، یک ویدئو از گریه‌های نخست‌وزیر کانادا منتشر کرده بود؛ ویدئویی با عنوان «اشک‌های ترودو برای مردم کشورش که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند!» اما ویدئو در اصل برای سال ۲۰۱۷ و در مراسم درگذشت یک خواننده بود.
 پرستویی دو سال قبل هم تصویر یک کودک سوری را به جای کودک ایرانی منتشر کرده بود که واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. البته می‌دانید بدترین قسمت ماجرا این است که آقای پرستویی بدون هیچ توضیحی مبنی بر این‌که فیلم یا عکس اشتباه است، فقط آنها را حذف می‌کند.