خفاشان شهر به دنبال شکار

23 سال پس از اعدام خفاش شب

خفاشان شهر به دنبال شکار

حتی فکرکردن به آن هم دردناک و وحشتناک است. زن باشید یا مرد فرقی نمی‌کند. تصورکنیدکنار خیابان ایستاده‌اید و منتظرید خودرویی سوارتان کند و شما را به مقصدتان برساند. بعد از سوار شدن درحالی‌که شما به بیرون از پنجره و مناظر اطراف خیره‌شده‌اید، ناگهان صدای قفل شدن درها را می‌شنوید و درکسری از ثانیه، خود راننده یا مسافری که کنار شما یا راننده نشسته است، سلاح سرد یا گرمی را زیرگلوی‌تان می‌گذارد و تهدیدتان می‌کند، اگرسر وصدا کنید و به خواسته‌هایش تن ندهید، همان‌جا نفس‌تان را می‌برد. این ماجرای تلخی است که هر از گاهی تکرار می‌شود و قربانیان زیادی هم گرفته است. برخی یا گرفتار زورگیران مسافرکش‌نما می‌شوند، یا راننده‌های متجاوز یا تلکه‌بگیر. بعضی از رانندگان شکارچی هم بسیار معروف بوده‌اند، مانند غلامرضا خوشرو که رسانه‌ها به او لقب خفاش شب را داده بودند و با ارابه مرگش، زنان و دختران زیادی را به مسلخ مرگ برد.

لیلا حسین‌زاده تپش

باند بچه‌محل‌ها
بعداز ظهر هفتم مهرماه سال 98، مرد جوانی با مرکز فوریت های پلیسی 110 تماس گرفت و از زورگیری چهار جوان با یک دستگاه خودرو ال 90 سفید رنگ در محدوده بزرگراه شهید فهمیده به کلانتری 181 وردآورد خبر داد و از آنان شکایت کرد.
پرونده با موضوع زورگیری از مسافر برای رسیدگی تخصصی با دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 34 تهران در اختیار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس‌آگاهی قرار گرفت.
شاکی به کارآگاهان گفت، به عنوان مسافر در میدان آزادی سوار خودروی ال90 که سه سرنشین داشت، شدم. پس از طی مسافتی، یکی از سرنشینان خودرو با تهدید سلاح سرد تمامی مدارک، گوشی تلفن همراه گران‌قیمتم و وجوه نقد را سرقت و پس از آن مرا در مکان خلوتی به بیرون از ماشین پرتاب کرده و همگی متواری شدند.
کارآگاهان به محل سرقت مراجعه و با انجام تحقیقات میدانی و بررسی اطلاعاتی پلاک خودروی سارقان را به دست آوردند.
با به دست آمدن این اطلاعات و با انجام اقدامات پلیسی مالک خودرو را که سارقی به نام «فرشاد» 20‌ساله بود، شناسایی و با بررسی سوابق، مشخص شد او سابقه‌دار است  بوده و پیشتر به جرم سرقت دستگیر شده بود.
اطلاعات به دست آمده در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت و او دستور دستگیری فرشاد و همدستانش را صادر کرد. در ادامه تحقیقات، مخفیگاه متهم در شهر قم شناسایی و با نیابت قضایی، تیمی از کارآگاهان، فرشاد و سایر همدستانش را دهم دی‌ماه در قم دستگیر و به پایگاه دوم منتقل کردند.
فرشاد به سرکردگی باند زورگیران اعتراف کرد و گفت:حدود سه ماه پیش با همدستانم که همشهری و بچه یک محل هستیم، باندی را تشکیل دادیم. اولین سرقت را با خودروی خودم  ولی سایر سرقت‌ها را با خودروهای سرقتی انجام دادیم. اموال مسروقه را در محدوده مولوی به افراد ناشناس به قیمت نازلی فروخته و پول به‌دست آمده را بین خودمان تقسیم و صرف خوشگذرانی می‌کردیم.
همه اعضای این باند پس از دستگیری به 30 فقره زورگیری اعتراف کردند. بر اساس اعترافات انجام شده، سارقان بیشترین طعمه‌های خود را در مناطق مختلف تهران به ویژه در محدوده های غرب و جنوب غرب تهران از جمله جاده مخصوص، وردآورد و آزادراه تهران -کرج انتخاب می‌کردند.

همدستی با شیطان
مرداد ماه سال 94 برای دختر 25 ساله‌ای به نام «نسرین»، سال ناگواری است و یادآور یک خاطره عذاب‌آور، خاطره تجاوز یک راننده به او که باعث شد از نظر روحی آسیب ببیند. نسرین پس از این اتفاق، به اداره پلیس آگاهی رفت و پس از طرح شکایت از روز حادثه برای کارآگاهان تعریف کرد وگفت: برای بازگشت به خانه، سوار یک خودروی مسافربر شدم، در حالی که مرد دیگری هم کنار راننده نشسته بود. پس از چند دقیقه، متوجه شدم راننده مسیر دیگری می‌رود و مدتی بعد راننده و همدستش با توسل به زور و تهدید و بدون توجه به التماس‌هایم، مرا به قرچک بردند و پس از توقف در یک محل خلوت، کتکم زدند و با زور به من تعرض کردند. آنها سپس مرا سوار ماشین کردند و راه افتادند تا این‌که راننده، بین راه برای خرید مقابل یک مغازه کنار جاده ایستاد. من‌ هم بلافاصله پیاده شدم و از چند مرد که آن‌جا بودند، تقاضای کمک کردم. آن‌ها هم راننده و همدستش را دستگیر کردند و با پلیس تماس گرفتند وبا کمک ماموران به شهر رسیدم.
با طرح شکایت، راننده و دوستش تحت‌ بازجویی قرار گرفتند سپس با دستور قضایی روانه زندان شدند. در دادگاه، وکیل مدافع دختر جوان با شکایت از دو متهم، خواستار اشد مجازات برای آنها شد. راننده 42 ساله و همدست 37 ساله‌اش، در حالی که برای جنایت سیاه‌شان هیچ پاسخی نداشتند، در برابر قضات ابراز پشیمانی کردند. به حکم دادگاه، هر یک از دو متهم به 15 سال حبس به خاطر آدم‌ربایی و تعرض به دختر جوان محکوم شدند.

رانندگان ناشناس خطر بالقوه برای امنیت جامعه
دکتر امان‌ا... قرایی‌مقدم / جامعه شناس
  پدیده مجرمان مسافربر نما، متاسفانه از مدت‌ها قبل و زمانی که غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب اقدام به قتل زنان و دختران در غرب تهران می‌کرد، به‌دلیل ضعف نظارت برخی سازمان‌ها،  نهادها و همچنین حضور افراد ناشناس به عنوان راننده، خود را نشان داد. حتی هم اکنون شاهد حضور رانندگان بسیاری از شهرها و با پلاک‌های مختلف در تهران هستیم که مسافرکشی می‌کنند. وقتی از آنها می‌پرسیم در پایتخت چه می‌کنید، می‌گویند برای مسافرکشی آمده‌ایم. این مساله در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از این افراد شناسایی نشده‌اند، اما به عنوان راننده در تهران فعالیت می‌کنند که ممکن است بین آنها راننده‌نماهایی نیز باشند که نسبت به بانوان و دختران جامعه سوءنیت داشته باشند. در حالی که برای حفظ امنیت شهروندان و به خصوص بانوان، نباید راننده‌های شهرهای دیگر یا دوردست در جایی غیر از شهر خود فعالیت کنند، چرا که زمینه را برای ارتکاب جرم فراهم می‌کنند.
از نظر مکتب شیکاگو، هرجا عبور و مرور زیاد باشد، (قانون ریلی) مثل بازارکه در آن شناخت افراد دشوار است، جرم با شدت و حدت بیشتری اتفاق می‌افتد، اما در تهران، در بعضی نقاط که ساکنان بومی هستند، جرم کمتر است، نقطه مقابل آن در کرج، حومه تهران و در کل هرجا مهاجرت است، وقوع جرم بیشتر مشاهده می‌شود. 
اما این‌که چرا جرم و جنایت و زورگیری در میان برخی رانندگان مشاهده می‌شود، رد پای آن را باید در فقر و مشکلات اقتصادی جست وجو کرد. هم‌اکنون گرانی و تورم افسارگسیخته شده است و با این شرایط برخی افراد  که در تامین معیشت با مشکل مواجه باشند، اقدام به زورگیری یا تلکه کردن مسافران می‌کنند.
از سوی دیگر،کمرنگ شدن اخلاقیات و معنویات در جامعه نیز دلیل دیگری است که باعث شده عده‌ای وجدان را نادیده انگاشته و دست به ارتکاب جرم بزنند و زندگی خود و دیگران را تباه کنند. متاسفانه در جامعه ما معنویات تا حدی رنگ باخته است و برای همین عده‌ای خلافکار با سوء‌استفاده از شرایط ایجاد شده، چشم روی قانون و وجدان می‌بندند و مرتکب جرم و جنایت می‌شوند. ضمن این‌که تکرار زورگیری و تجاوز به عنف توسط برخی راننده نماها، باعث بدبینی اجتماعی - سیاسی می‌شود .
بنابراین پلیس و قوه قضاییه باید به طور توامان بر نحوه فعالیت راننده‌ها و شناسایی آنان نظارت داشته باشند تا ارتکاب چنین جرایمی به ذهن راننده‌نماهای مسافرکش خطور نکند.

گوش به زنگ مسافربرنماها باشید
سرهنگ شهاب امینی / معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا 
   برخی خودرو‌ها بدون آن‌که مشخصات‌شان در سامانه‌های مربوط ثبت شده باشد، اقدام به تردد و جابه‌جایی مسافر می‌کنند. فعالیت برخی مسافربر‌های غیرمجاز در سطح شهر زمینه‌ساز جرایم مختلف می‌شود و پلیس آگاهی ناجا بار‌ها در خصوص مسافربر‌نما‌ها هشدار داده و اهتمام جدی مردم را در این زمینه خواستار شده است.
شهروندان به‌ویژه بانوان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای تردد در سطح شهر از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مترو و آژانس‌های معتبر استفاده کنند تا در ادامه شاهد وقوع مشکلات و حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.
ضمن این‌که شهروندان نباید به بهانه عجله داشتن در رفت و آمد، خود را در معرض خطرات احتمالی قرار دهند. در معرض دید قرار دادن اقلام گران‌قیمت مانند طلا، زیورآلات و وسایل با‌ارزش می‌تواند برای مسافربر‌نما‌ها وسوسه‌انگیز باشد. به خاطر سپردن مشخصات خودرو (شماره پلاک، نوع وسیله نقلیه، رنگ و ...) و خصوصیات ظاهری سرنشینان (خالکوبی دست، نوع لباس، ظاهر افراد و ...) در شناسایی و دستگیری این گونه مجرمان بسیار مهم است. شهروندان و به‌خصوص بانوان برای حفظ امنیت خود در هیچ شرایطی به تنهایی سوار بر خودرو‌های مسافربر غیرمجاز نشوند و چنانچه در شرایط اضطرار قصد استفاده از این وسایل را دارند، بهتر است مشخصات خودرو را به بستگان خود اطلاع دهند و به محض مشاهده هرگونه رفتار مشکوک یا تغییر ناگهانی مسیر؛ مراتب را در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 در میان بگذارند. مجرمانی که در پوشش مسافربر قصد سرقت مقرون به آزار و اذیت هموطنان را دارند، بدانند کارآگاهان پلیس آگاهی در برخورد با این گونه جرایم قاطعانه برخورد می‌کنند و با بهره گیری از آخرین روش‌های کشف علمی جرم آنها را شناسایی و در کمترین زمان ممکن دستگیر خواهند کرد.

کلاهبردارانی که با دسته گل می‌آیند
سردارعلیرضا لطفی / رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ
  سال‌ها پیش وقتی افراد برای انجام امورات زندگی خویش پا را از خانه بیرون می‌گذاشتند کمتر کسی به ذهنش خطور می‌کرد روزی فرا می‌رسد که همه کارهای خود از پرداخت اقساط ماهانه و جابه‌جایی پول و خرید مایحتاج زندگی تا پیدا کردن همسر را می‌توانید از گوشه اتاق خواب خود و با یک وسیله کوچک در دست انجام دهید . 
اما این سهولت در انجام امور و گره خوردن فضای مجازی با ابعاد مختلف زندگی نباید ما را از این حقیقت غافل کند که این فضا نیمه تاریکی نیز دارد که به شدت مورد علاقه مجرمان و کلاهبرداران است و وقتی با یک کلیک ساده وارد یک سایت می‌شوید محیط سایت می‌تواند به اندازه یک خیابان یا محله ناشناخته‌ای لبریز از اراذل و اوباش و مجرمان، شما را در معرض انواع خطرات قرار دهد. اتفاقی که این روزها با وجود هشدارهای مکرر پلیس آگاهی از طریق سایت‌های همسریابی برای برخی دختران جوان رخ می‌دهد .
در جدیدترین پرونده تشکیل شده در یکی از پایگاه‌های پلیس آگاهی شاهد آشنایی یک خانم جوان از طریق یکی از سایت‌های همسریابی با فرد کلاهبرداری بودیم که با معرفی خود به عنوان مرد مجردی که قصد ازدواج با شاکی را دارد با اطلاع از مشکلات خانوادگی و دغدغه‌های این خانم خود را فردی صاحب‌نفوذ معرفی می‌کند که می‌تواند در ازای دریافت پول مشکلات شاکی را حل کند . پس از گذشت یک ماه و دریافت نزدیک به 200میلیون تومان از مالباخته خانم جوان به وی شک کرده و با مراجعه به پایگاه پلیس آگاهی طرح شکایت می‌کند. اینجاست که در نهایت شگفتی همکاران من متوجه شدند تنها اطلاعاتی که شاکی از متهم دارد یک شماره تلفن است و این خانم در حالی 200 میلیون تومان وجه نقد را ظرف مدت یک ماه آشنایی، در اختیار این فرد قرار داده که کوچک‌ترین شناختی بیشتر از آنچه متهم در پروفایل ساختگی خود در سایت همسریابی ارائه کرده از وی ندارد. بررسی‌های انجام گرفته توسط کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص کرد فرد مورد نظر دارای ده‌ها سابقه کلاهبرداری است و این بار اولی نیست که با دسته گل و پروفایل ساختگی سراغ سوژه مورد‌نظر خود رفته است .
با توجه به این‌که اکثر خانم‌هایی که در سایت‌های همسریابی عضو می‌شوند جزو زنان تحصیلکرده جامعه هستند و در اجتماع حضور فعال و پر‌رنگی دارند انتظار می‌رود در برخورد با افراد با احتیاط بیشتری عمل کنند اما متاسفانه اعتماد نابه‌جا به سایت‌های همسریابی باعث می‌شود این خانم‌ها به‌راحتی در جایگاه مالباخته قرار گیرند . 
خانم‌های جوان باید به‌خاطر داشته باشند سایت‌های همسریابی  و گروه‌های مجازی مانند خیابان، پارک یا محل کار شماست که صرفا زمینه آشنایی افراد را فراهم می‌کند اما راستی‌آزمایی ادعاهای افراد با خود شماست و باید تا قبل از اطمینان از صحت ادعاهای افراد اجازه ورود آنها به زندگی شخصی خود را ندهید .همیشه در جریان آشنایی با افراد مختلف نسبت به طرح پیشنهادات وسوسه‌انگیز مالی با دیده تردید بنگرید و محتاطانه عمل کنید. تنها راه در امان ماندن از آسیب‌های فضای مجازی رعایت تمام اصولی است که در زندگی واقعی موظف به رعایت آنها هستید .