موج انفجار در کابینه لبنان

پس از گمانه‌زنی‌های متعدد حسان دیاب،‌ نخست‌وزیر لبنان استعفا کرد

موج انفجار در کابینه لبنان

پس از انفجار مهیب بندر بیروت، بهره‌برداری‌های سیاسی از آن کلید خورد. پیش از این انفجار «ناصیف حتی» وزیر خارجه سابق لبنان تحت فشارهای خارجی از سمت خود استعفا کرد و پس از انفجار نیز فشارها علیه دولت حسان دیاب برای وادار کردن آن به استعفا تشدید شد. رسانه‌های آمریکایی و سعودی در طول این مدت تلاش کردند با هدف ایجاد تنش و خلأ سیاسی در لبنان، فشارهای خود را علیه لبنان به‌طور عام و علیه حسان دیاب به‌طور خاص، گسترش دهند تا جایی که فشارهای سیاسی دولت لبنان را مجبور به استعفا کرد.
شامگاه گذشته نخست‌وزیر لبنان با اعلام استعفای دولت گفت: فاجعه‌ای که لبنانی‌ها را هدف قرار داد درنتیجه فساد مزمن در کشور و دولت بود. منظومه فساد بزرگ‌تر از کشور است و خطرات دیگری کشور را باوجود طبقه حاکم بر کشور تهدید می‌کند. فساد در همه بدنه کشور ریشه دوانده اما مشخص شده‌است فساد از کشور هم بزرگ‌تر است و نمی‌توان از آن خلاصی یافت و یکی از نمونه‌های فساد در موضوع انفجار
بندر بیروت نمایان و مشخص شد حجم فاجعه بزرگ‌تر از آن است که قابل توصیف باشد.
به گزارش المنار، حسان دیاب دوشنبه‌شب با ایراد سخنانی خطاب به مردم کشورش گفت: ما در برابر فاجعه بزرگی قرار داریم. انتظار می‌رفت آنانی که حامی کشور هستند به احترام اندوه مردم همکاری کنند. برخی جز به پیروزی‌های سیاسی نمی‌اندیشند. آنان باید از خود خجالت بکشند؛ زیرا فساد آنها فاجعه را رقم زد. آنها مشکل اصلی ملت لبنان هستند.
دیاب گفت: میان ما و تغییر، دیوار بسیار بزرگی قرار دارد. وی گفت: امروز استعفای کابینه را اعلام می‌کنم. خداوند حامی لبنان باشد.
شبکه اسکای نیوز به نقل از وزرای دولت لبنان اعلام کرد: استعفای دولت به معنای فرار از مسؤولیت نیست.گفته می‌شود پس از استعفای دیاب، نواف سلام مأمور تشکیل کابینه خواهدشد.
در پی انفجار مهیب بندر بیروت و کشته شدن دست‌کم ۱۶۰ نفر و زخمی شدن 6000 نفر، چهار وزیر کابینه حسان دیاب استعفای خود را اعلام کردند. به این ترتیب، انفجار بیروت به بهترین بهانه در دستان برخی سران جریان‌های داخلی و متحدان خارجی‌شان برای تسویه‌حساب‌های سیاسی علیه دولت و مقاومت در لبنان تبدیل شد. لذا آنها شرایط و اتفاقات پس از انفجار را بهترین فرصت برای پیاده‌سازی و عملیاتی کردن سناریوی از پیش طراحی‌شده ساقط کردن دولت، دیدند.
 از همین روی، روند استعفاها تنها به وزیر خارجه سابق لبنان ختم نشد و امتداد پیدا کرد تا این‌که وزرای اطلاع‌رسانی، محیط‌زیست و توسعه اداری و نیز دادگستری نیز از پست‌های خود کناره‌گیری کردند و شامگاه دوشنبه کار به استعفای دیاب رسید؛ استعفایی که انفجار سیاسی، پس از انفجار بندر بیروت بود.