آماده‌باش برای سال تحصیلی پیش رو

آماده‌باش برای سال تحصیلی پیش رو

دکتر سعدا... نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی

    شیوع کرونا تمام شؤونات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشورها را تحت‌تاثیر قرار داده و در این میان، امر آموزش نیز در سطح جهان از این همه‌گیری، تاثیر زیادی پذیرفته است. در کشور ما نیز در نهایت تصمیم بر این شد مساله آموزش دانشجویان و دانش‌آموزان در سراسر کشور به صورت مجازی پیگیری شود. حالا هم با توجه به این که در سال تحصیلی آینده نیز بخش زیادی از فرآیند تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها در فضای مجازی پیگیری خواهد شد، باید به بررسی معایب و مزایای آموزش مجازی در کشورمان بپردازیم.
مهم‌ترین عیب چنین شیوه‌ای این است که به هیچ‌وجه نمی‌توان دروس عملی و آزمایشگاهی را به شکلی مطلوب در فضای مجازی آموزش داد. نقطه ضعف دیگر این است که چون اینترنت با ضریب نفوذ کافی در تمام نقاط کشور وجود ندارد و البته برخی دانش‌آموزان و دانشجویان به ابزارهای لازم برای حضور در کلاس‌های مجازی دسترسی ندارند، پس بخشی از آنها نمی‌توانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند. سومین عیب نیز این است که به هر حال، میزان تفهیم موضوعات درسی و انتقال مطلب در آموزش مجازی نسبت به تدریس حضوری پایین‌تر است. نقطه ضعف چهارم هم این که مساله ارزیابی در فضای مجازی با دشواری‌های زیاد همراه است و قطعا ارزیابی عادلانه به شیوه‌ای که در آموزش حضوری امکان پذیر است، در این شیوه غیرممکن خواهد بود. در مجموع همه این مسائل نیز باعث شد در ترم تحصیلی گذشته، فرآیند یادگیری میان دانش‌آموزان و دانشجویان ما در سطح کشور با کیفیت لازم پیش نرود.
با این حال، نباید از مزایای ترویج آموزش مجازی در شرایط همه‌گیری کرونا نیز غفلت کرد، زیرا به هرحال وقتی جان مردم در خطر باشد و نتوان از دانش‌آموزان و دانشجویان از فضای مدرسه و دانشگاه پذیرایی کرد، این شیوه، هم باعث تداوم فرآیند آموزش آنها می‌شود و هم سلامت‌شان را حفظ می‌کند. همچنین اگر آموزش مجازی نبود، حداقل نیم سال از عمر دانش‌آموزان و دانشجویان به هدر می‌رفت و ده‌ها هزار میلیارد تومانی که دولت برای نظام آموزشی هزینه کرده بود نیز پوچ می‌شد.
بنابراین وقتی آموزش حضوری امکان‌پذیر نیست، باید قدر آموزش مجازی را دانست و البته حتما لازم است برای تقویت زیرساخت‌های این شیوه آموزشی نیز راهکارهایی را اجرا کرد.