سبد تماشایی برای سفره افطـــار

گزارش جام‌جم درباره همه سریال‌های رمضانی تلویزیون

سبد تماشایی برای سفره افطـــار

كمتر از ده روز به ماه رمضان باقی مانده است. رسانه ملی هم همیشه با شروع ایام ماه رمضان برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن می‌كند، برنامه‌هایی كه با این ایام همخوانی دارد. بدون شك یكی از بسته‌‌های پر‌مخاطب در این ایام، سریال‌های تلویزیونی است و از اواسط دهه 70 این بسته رنگ و لعاب ویژه‌ای به خودش گرفت. اقبال مردم از تماشای سریال‌های رمضانی، مدیران را به این سمت و سو گرایش داد كه هر سال در این ایام سریال‌هایی با مضامین متفاوت روانه آنتن كنند. در دهه 80 پخش مجموعه‌های ماورایی كه علیرضا افخمی بنیانگذار چنین آثاری در تلویزیون بود، توانست نظر بسیاری از مردم را جلب كند. نشان دادن عالم برزخ به روایت تصویر، مسلما برای مردم نه‌تنها جذاب و سرگرم‌كننده است، بلكه باعث می‌شود آنها به فكر واداشته شوند و نسبت به كارهایی كه روزانه انجام می‌دهند، كمی تامل كنند. در این باره می‌توان به سریال‌های پرمخاطبی همچون او یك فرشته بود، صاحبدلان، اغما، سی‌امین روز و ... اشاره كرد. البته پخش یك مجموعه طنز هم در میان آثار جدی در ایام رمضان اتفاق خوبی بود، زیرا مردم علاقه‌مند هستند در كنار سریال‌های جدی لبخند هم بزنند. به همین دلیل مدیران رسانه همیشه به تهیه‌كنندگان، نویسندگان و كارگردانان تاكید دارند كه در این ایام سریال‌هایی تولید كنند كه پیام‌های اخلاقی و انسانی هم به شكل زیرپوستی به مخاطبان منتقل شود و هم این‌كه در ژانرهای متفاوت چنین آثاری را بسازند. به همین دلیل هر سال جشنواره‌ای از سریال‌هایی با مضامین اخلاقی را شاهد هستیم. امسال هم این اتفاق رخ داده و مردم می‌توانند شاهد سه مجموعه متفاوت از شبكه‌های یك، دو و سه باشند؛ سریال‌هایی با مضامین تاریخی و اجتماعی كه تماشای آن خالی از لطف نیست. در واقع مردم می‌توانند بعد از افطار همراه خانواده‌هایشان كامشان را با مجموعه‌های تلویزیونی شیرین كنند. پخش مجموعه‌های رمضانی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود؛ شبكه یك سیما سریال از یادها رفته را با موضوع تاریخی روانه آنتن می‌كند. شبكه دو مجموعه‌ای عاشقانه و ملودرام به نام دلدار را پخش می‌كند. شبكه سه هم یك ملودرام خانوادگی با مضمون اجتماعی و مذهبی با نام برادر جان را برای پخش در نظر گرفته است.

روایت زندگی مهربانو
شبكه یك سیما، ماه رمضان پارسال یك مجموعه اجتماعی با تم مذهبی را با نام سر دلبران روانه آنتن كرد كه روایتگر زندگی یك روحانی مردمی بود. این مجموعه سال گذشته توانست مورد توجه مردم قرار بگیرد.
 حالا امسال این شبكه تلویزیونی دست روی یك موضوع تاریخی برای پخش در ایام ماه رمضان گذاشته است. به همین دلیل مجموعه‌ای از تاریخ معاصر را پخش می‌كند كه قصه آن در دوران پهلوی اول می‌گذرد.
بهرام بهرامیان از آن كارگردانانی است كه خود را به ژانر خاصی محدود نكرده و همیشه موضوعات متفاوتی را دستمایه كارش قرار داده است كه در این باره می‌توان به سریال‌های سقوط یك فرشته، جاده قدیم، ساعت شنی، مشق عشق و ... اشاره كرد. او كارگردانی سریال از یادها رفته را به عهده داشته است. البته او تجربه ساخت كارهای رمضانی را داشته و سریال سقوط یك فرشته او با موضوع ماورایی، ماه رمضان 90 از شبكه یك پخش شد كه توانست با اقبال مردمی
رو‌به‌رو شود.
حال او در سریال از یادها رفته دست روی زندگی دختری جوان به نام مهربانو گذاشته كه سال 1319 زندگی می‌كند و  كشف حقایق و واقعیت‌های اجتماع باعث تحول در زندگی او  می‌شود. نقش مهربانوی سریال بهرامیان - كه اكبر تحویلیان هم تهیه‌كنندگی آن را به عهده داشته است - را هلیا امامی بازی كرده است. بهرامیان معتقد است تاریخ معاصر سرشار از معما و معناست و به همین دلیل چنین مجموعه‌ای را ساخته است. البته باید به انتظار نشست و دید كه این اثر رمضانی او مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد یا نه؟ در سریال از یادها رفته حسین یاری، حسین پاكدل، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، كامران تفتی، لیلا بلوكات، سیما تیرانداز، مهدی سلوكی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب و مهرداد ضیایی ایفای نقش می‌كنند. البته بهرامیان به هر یك از بازیگران این سریال نقش‌های متفاوتی داده است. به همین دلیل گریم هر یك از بازیگران هم متفاوت است و تماشای آن برای مخاطبان جذاب خواهد بود. یكی از نقش‌های محوری این سریال را یاری بازی می‌كند كه نقش كاراكتری به نام خسرو را به عهده دارد كه متمول است و در تهران زندگی می‌كند، اما با حكومت زمان خودش درگیری و چالش دارد.
 همچنین حجار هم نقش یك پزشك را در این سریال به عهده دارد كه در فرانسه درس خوانده و حضورش باعث شكل‌گیری اتفاقات عجیب و غریبی می‌شود. البته پزشك قصه فقط حجار نیست و حسین پاكدل هم نقش یك پزشك را ایفا می‌كند كه جزو شخصیت‌های مثبت قصه است. پاكدل جزو بازیگران گزیده‌كار است و حضور او این نوید را می‌دهد كه حتما  شخصیتش در این سریال متفاوت  بوده كه او را برای بازی ترغیب كرده است.


چالش‌های امروز نسل جوان
شبكه دو، رمضان پارسال مجموعه پرمخاطب بچه‌مهندس را پخش كرد كه با وجود این‌كه شخصیت‌های اصلی قصه، بچه‌های خردسال بودند، اما با شیرین‌زبانی‌هایشان، نظر بینندگان تلویزیون را جذب كرده بودند.
حال امسال این شبكه مسیر دیگری برای خودش مشخص كرده و برای ماه رمضان سراغ یك ملودرام عاشقانه با مضمون اجتماعی رفته است و مخاطب در قالب این مجموعه می‌تواند داستان عشق جوانی به نام آرش را تماشا كند.
 همچنین به چالش‌های امروز نسل جوان هم پرداخته می‌شود؛ چالش‌هایی چون ازدواج، اشتغال، انحراف و ... كه دغدغه‌های جوان امروز جامعه ماست و سریال شبكه دو نیز به آسیب‌شناسی آنها توجه كرده است. دلدار داستان جوانی به نام آرش است كه باوجود موفقیت علمی و تحصیلی اما به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها می‌كند و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند.
این سریال را نوید و جمشید محمودی معروف به برادران محمودی ساخته‌اند. آنها نقش محوری قصه‌شان را به محمدرضا غفاری سپرده‌اند كه نقش آرش را به عهده دارد. در كنار او بازیگران دیگری همچون الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، رویا جاویدنیا، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، شادی مختاری، كمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری نقش‌های متفاوت این سریال را بازی می‌كنند.
کارهای برادران محمودی همیشه پر مخاطب بوده و آنها علاقه مند هستند به موضوعات عشقی از زاویه‌ای متفاوت بپردازند تا برای مخاطبان تازگی داشته باشد و علاوه بر این‌كه از تماشای سریال لذت می‌برند به فكر هم وا داشته شوند. آنها در این مجموعه رمضانی به شكل زیر پوستی به مفاهیمی همچون گذشت و صبوری می‌پردازند. همچنین به موضوع حق‌الناس هم توجه كرده‌اند.
به عنوان نمونه پریوش نظریه در این سریال نقش مادری سنتی را بازی می‌كند كه چون پسر اولش حق دیگر برادرانش را خورده با او حرف نمی‌زند، چون اعتقاد راسخی به حق‌الناس دارد.
مخاطبان در این سریال می‌توانند هم شاهد ماجراهای عشقی باشند و هم این‌كه به موازات این موضوع، ماجراهای دیگری هم ببینند. البته ضبط سریال دلدار تمام نشده و گروه سازنده این سریال تا دهه اول ماه رمضان مشغول به كار هستند. همچنین نوید محمودی معتقد است مردم در ماه رمضان حال و روحیه شان به گونه‌ای است كه از قصه‌های ملودرام استقبال می‌كنند؛ قصه‌هایی كه هم با آن لبخند بزنند و هم در لحظاتی غمگین شوند.

به دنبال حق‌الناس
شبكه سه، رمضان سال گذشته مجموعه رهایم نكن را به كارگردانی محمدمهدی عسگرپور پخش كرد كه این ملودرام خانوادگی توانست نظر مخاطبان را جلب كند. حالا امسال شبکه سه كار  را به دست
سعید نعمت‌ا... سپرده است.
نعمت‌ا...، نویسنده نام آشنایی در تلویزیون است كه حتی مخاطبان عام هم او را به اسم می‌شناسند، زیرا فیلمنامه‌هایی كه در سال‌های اخیر نوشته، باعث شده مخاطبان قصه‌های او را دوست داشته باشند.
او كه تجربه نوشتن مجموعه‌های ماه رمضانی همچون جراحت، شیدایی، مدینه، مادرانه، زیر پای مادر و ... را دارد، امسال دست روی یك ملودرام خانوادگی با مضمون اجتماعی و مذهبی گذاشته و مجموعه تلویزیونی برادر جان را نوشته است.
موضوع اصلی این سریال، حق‌الناس اعلام شده و در خلاصه داستان آن آمده است: پسری با از دست دادن پدرش می‌خواهد بدهی‌های او را ادا كند. نویسنده فیلمنامه برادر جان سعید نعمت‌ا... است كه معمولا فیلمنامه‌هایی پر كشمكش و ملتهب را می‌نویسد. همچنین كارگردانی این سریال به‌عهده محمدرضا آهنج قرار دارد.
آهنج هم از آن كارگردانانی است كه همیشه روی موضوعات متفاوت كار می‌كند و علاقه‌ای ندارد خود را به موضوعات خاصی در كارگردانی محدود كند.
البته این كارگردان رمضان سال 89 برای شبكه دو مجموعه ماورایی ملكوت را كارگردانی كرد، پس با ماراتن مجموعه‌های این ایام آشنایی دارد، اما هرگز خودش را درگیر ماراتن كارهای مناسبتی نكرده و ترجیح داده تمركزش را در كارش بگذارد. او این روزها هم مشغول ضبط سریال
برادر جان برای مخاطبان شبكه سه است.
این كارگردان برای ساخت سریال رمضانی شبكه سه، هم سراغ هنرمندان پیشكسوت رفته و هم جوان‌ترها. به همین دلیل نقش كریم بوستان را به علی نصیریان سپرده است.
البته نصیریان بازیگر بسیار گزیده‌كاری است كه با وسواس نقش‌هایش را انتخاب می‌كند. از قرار چون در مجموعه برادر جان هم نقش متفاوتی به او پیشنهاد شده، پذیرفته است. او در این سریال نقش لاتی را بازی می‌كند كه توبه كرده است.
مسلما دیدن نصیریان در این شكل و شمایل برای مخاطبان جالب است. یكی از نقش‌های ماندگار این هنرمند پیشكسوت، حاج یونس سریال میوه ممنوعه است كه رمضان سال‌های گذشته از شبكه دو پخش
شد.
در سریال برادرجان، حسام منظور هم بازی می‌كند كه همان ارسلان میرزای بانوی عمارت است. با وجود این‌كه این بازیگر سال‌ها در تئاتر بازی كرده، اما در اولین تجربه تلویزیونی‌اش توانست نظر مخاطبان را
جلب كند.
حال باید به انتظار نشست و دید كه او در لباس شخصیتی به نام چاوش در سریال برادرجان چطور می‌تواند نظر بینندگان تلویزیون را جلب كند. حسن پورشیرازی، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، كامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی و جلیل فرجاد از بازیگران سریال برادرجان هستند.