تسخیر روی دریا

عملیات دزدی دریایی توسط آمریکا ناکام ماند

تسخیر روی دریا

خبر دیروز سپاه یک تاریخ 42 ساله را برای همه ما ورق زد و بازخوانی کرد؛ یعنی از ۱۳ آبان سال 1358 که جاسوسان آمریکایی با چشمان بسته تسلیم شدند تا روزی که دزدان دریایی ارتش تروریست آمریکا در سرقت نفت ایران ناکام ماندند. دیروز خبر شکست دزدی آمریکا و عملیات نجات نفتکش ایران توسط نیروی دریایی سپاه تیتر اول همه رسانه‌های ایرانی و خارجی را به خود اختصاص داد؛‌ در آستانه سالروز تسخیر لانه جاسوسی، اقدام به‌موقع و مقتدرانه سپاه در مقابل آمریکا معادلات را در فضای حقیقی و روی زمین به نفع کشورمان تغییر داد.

ماجرا از این قرار بود که آمریکا یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود، در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفتکش، آن را به تصرف خود درآوردند و به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای تروریست آمریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان‌برکف سپاه، ناکام ماندند. تروریست‌های آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند، اما باز هم موفق نشدند و این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است. این اتفاق در حالی رخ داد که نیروی دریایی سپاه وظیفه حراست از خلیج‌فارس و تنگه هرمز را برعهده دارد و همه شناورهای خارجی برای تردد در این آبراه باید به سوالات گشتی‌ها و ایستگاه‌های کنترل این نیرو پاسخ دهند.
روابط‌عمومی سپاه هم با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به این‌که تلاش نافرجام مجدد آمریکایی‌ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چندین ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش، با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران، ناکام ماند و از ادامه ماجرا منصرف و منطقه را ترک کردند، تاکید کرده است: «این نفتکش در ساعت ۸ صبح مورخ سوم آبان ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفته است.»
اما واکنش آمریکا به شکست دزدی دریایی نفت ایران در دریای عمان هم صرفا سکوت بود، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که در بحرین مستقر است، درباره شکست عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا در دریای عمان سکوت پیشه کرد و گفت که گزارش‌ها درباره این حادثه را مشاهده کرده، اما اطلاعاتی برای ارائه در اختیار ندارد. البته تعدادی از نمایندگان مجلس هم در توییت‌هایی با هشتگ از آبان ۵۸ تا آبان ۱۴۰۰ به اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران در شکست آمریکا به دنبال دزدی نفت ایران واکنش نشان دادند.
این اتفاق در فضای مجازی هم با موجی از واکنش‌های کاربران همراه شد و با توییت‌هایی مثل آمریکایی‌ها که از تجربه شکست مفتضحانه در ماجرای خلیج خوک‌ها  درس عبرت نگرفتند، شاید تجربه شکست سنگین‌تر و سخت‌تر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای عمان، درس‌آموز بهتری برای یانکی‌های تروریست باشد اقدام مقتدرانه سپاه نشان داد تروریست‌های آمریکایی در صورت حضور در منطقه نیز به اندازه حفظ یک نفتکش کارایی ندارد، آمریکا بیش از این برای خود خرج نتراشد و تا بیشتر تحقیر نشده منطقه را ترک کند، اگر از افغانستان با پای خودتان فرار کردید اما از ایران در تابوت بازخواهید گشت؛ تروریست‌های آمریکایی بدانند آزموده را آزمودن خطاست، به استقبال از حماسه‌آفرینی سپاه رفتند.
 تاریخچه تقابل‌های ایران و آمریکا
تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا از حاشیه‌های اخیر بین ایران و آمریکا بود، اتفاقی که با واکنش تهران مواجه شد و ظریف وزیر وقت امورخارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل اقدامات آمریکا در منطقه کارائیب را مزاحمت در انتقال سوخت ایران به ونزوئلا عنوان کرد؛‌ هرچند آمریکا در عرصه رسانه‌ای تلاش کرد نشان دهد سیاست فشار علیه ایران جواب داده و امکان صدور نفت و مشتقات آن از سوی جمهوری اسلامی فراهم نیست، اما حرکت تانکرهای سوخت به سمت ونزوئلا، همه این تحلیل‌ها را فروریخت.
گرچه از اواخر سال 1398 تحرکات نظامی آمریکا و متحدان این کشور به بهانه ایجاد امنیت برای کشتیرانی تجاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت، اما از اواسط فروردین 1399 به‌ویژه بعد از پرتاب غافلگیرانه و موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی ایران به فضا، رفتار تروریست‌های آمریکایی در خلیج‌فارس و دریای عمان دستخوش تغییراتی شد. اجرای تمرینات مستمر نظامی از جمله تمرین با حضور شناورهای آبی ـ خاکی و 800 نفر از تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی آمریکا که هدف آن تجربه عملیات نظامی، زمینی و دریایی در محیط و شرایط واقعی اعلام شد، در کنار رفتارهای پرخطر، غیرقانونی و مخل امنیت کشتیرانی از سوی شناورها و هواپیماهای آمریکایی در منطقه و بازرسی‌های مکرر شناورهای تجاری، از جمله اصلی‌ترین اقداماتی بود که در دوسال اخیر رفتار ایران و آمریکا را در منطقه در سطح تنش نگه داشته بود.
البته انتشار پیام تحریک‌آمیز ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صدور دستور به ناوهای آمریکایی حاضر در منطقه برای تیراندازی به شناورهای سپاه هم به‌شدت این تنش اضافه کرد؛‌ هرچند بلافاصله مقامات نظامی آمریکا درباره آن ابراز بی‌اطلاعی کردند، اما نشانه‌هایی از احتمال افزایش اقدامات ایذایی و روانی برای تداوم راهبرد فشار حداکثری که بعد از ترور حاج‌قاسم به اوج خود رسید، در آن دیده می‌شد. اتفاقی که البته با واکنش شدید ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شد،‌ آنها در بیانیه‌ای به آمریکا یادآور شدند که باید از شکست‌های مستمر واشنگتن در جبهه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین موفقیت تحسین‌برانگیز ایران در حفظ شرایط باثبات در کشور، آن هم در وضعیت تحریم‌های همه‌جانبه درس گرفته باشند و تلاش نکنند که با آزمودن روش‌های مخاطره‌آمیز دیگر، شرایط را برای خود و منطقه پیچیده‌تر کنند.
 قدرت‌نمایی گشتی‌های
نیروی دریایی سپاه

 این بیانیه سپاه پس از آن منتشر شد که در 27 فروردین سال 1399 فیلم کوتاهی از هشدار شبانه نیروی دریایی سپاه به ناوهای آمریکا در خلیج‌فارس منتشر شد که در آن، آمریکایی‌ها پاسخ نیروهای سپاه را به زبان فارسی می‌دادند. در آن فیلم حضور شناورهای تندروی نیروی دریایی سپاه در نزدیکی ناوگان دریایی آمریکا در خلیج‌فارس حواشی زیادی به دنبال داشت،‌ روایت وارونه ارتش آمریکا از آن اتفاق سبب شد نیروی دریایی سپاه، روایت تروریست‌های آمریکایی از آن ماجرا را هالیوودی بداند و در بیانیه‌ای تأکید کند به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند. تنها چند روز پس از این اتفاق و اول اردیبهشت همان سال فیلم کوتاه دیگری از رصد ناوهای جنگی آمریکایی و ائتلاف حاضر در خلیج‌فارس و حوالی تنگه هرمز توسط گشتی‌های نیروی دریایی سپاه منتشر شده که در آن، شناور سپاه به زبان فارسی به آنها درخصوص ممنوعیت هرگونه بازرسی، توقیف و پرسش و پاسخ از شناورهای صیادی و تجاری ایرانی در آب‌های سرزمینی و منطقه اقتصادی و انحصاری ایران هشدار می‌داد و ناو آمریکایی هم به زبان فارسی جواب آنها را می‌داد.
 درهم کوبیدن
پایگاه آمریکایی عین‌الاسد
اما وقتی یک‌سال به عقب‌تر از وقایع سال 99 می‌رویم،‌ ماجرا کمی پیچیده‌تر می‌شود، سال 98 یکی از پربرخوردترین سال‌های تقابل نظامی بین ایران و آمریکا بود، سالی که شاید برای خیلی از ما ایرانی‌ها به دلیل شهادت سردار مقاومت به قبل و بعد از آن تقسیم شود. وقوع چندین رخداد بسیار مهم نظامی در منطقه از جمله وقوع انفجار در شناورهای تجاری، هدف قرار گرفتن پهپاد فوق‌پیشرفته آمریکا توسط پدافند هوایی ایران، حمله پهپادی انصارا... به تاسیسات آرامکو، ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و متعاقب آن حمله موشکی گسترده ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد، سال 98 را به یکی از پرتنش‌ترین سال‌های اخیر پس از جنگ دوم خلیج فارس تبدیل کرد. البته تمام این تنش‌ها عمدتا از سال 2016 و با ورود ترامپ به کاخ سفید آغاز شد، هرچند قبل از آن تروریست معرفی‌کردن سپاه پاسداران و خروج یکجانبه واشنگتن از توافقنامه برجام زمینه‌های این تعارض در سطح بالا را فراهم کرده بود.
وقتی در بامداد جمعه 13 دی سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید، ایران کمتر از پنج روز پس از ترور حاج قاسم، با عملیات شهید سلیمانی و به انتقام شهادت فرمانده نیروی قدس، پایگاه عراقی اشغال‌شده توسط رژیم آمریکا در استان الانبار عراق را با موشک‌های کاملا ایرانی درهم کوبیدند، در همان زمان سردار حاجی‌زاده اعلام کرد تعداد موشک‌های استفاده‌شده برای درهم‌کوبیدن پایگاه نظامی عین‌الاسد ۱۱ مورد و نوع آنها هم «ذوالفقار» و «قیام» بوده است.
این اقدام سپاه علیه آمریکا نه‌تنها در غرب آسیا بلکه در دنیا اتفاق بی‌سابقه‌ای بود؛‌ طوری که فرانک مکنزی فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) در گفت‌وگو با شبکه CBS در خصوص حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا گفته بود قطعا مشابه آن حمله را هرگز مشاهده یا تجربه نکرده بودیم... موشک‌ها دقیق بودند. آنها کاملا به همان‌جایی که می‌خواستند، برخورد کردند...
 شکار «خدای دریاها» توسط سپاه
اما وقایع سال 98 بسیار پردامنه‌تر از همیشه بود، در بامداد ۳۰ خرداد همان سال بلوا، یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که در حال تعرض به حریم هوایی کشورمان بود توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد. در اطلاعات منتشره، پهپاد مورد نظر گلوبال هاوک اعلام شد و این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی در حقیقت مدلی توسعه‌یافته بر پایه پهپاد RQ-4 گلوبال هاوک بود که برای عملیات جاسوسی دریایی توسعه پیدا کرد. پرنده بدون سرنشین گران‌قیمت و بلندپرواز گلوبال هاوک، زمانی که توسط سامانه پدافند هوایی بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جنوب کشور شناسایی و بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران سرنگون شد،‌ برای اکثر ایرانیان در سال ۹۸ تبدیل به یک نام آشنا شد. بحث‌های زیادی در آن زمان در خصوص عملکرد این پهپاد و حتی احتمال بروز درگیری نظامی بین ایران و آمریکا مطرح اما در نهایت مشخص شد کفه ترازوی قدرت در این ماجرا، به طرف جمهوری اسلامی سنگینی می‌کند. البته در سال 90 هم خبر شکار یک فروند پهپاد پیشرفته RQ-170 آمریکایی توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران،‌ به تیتر اول تمام خبرگزاری‌های جهان بدل شد. این پهپاد که به جانور قندهار ملقب بود، در 13 آذر 10 سال پیش در مرزهای شمال شرقی کشور، در حالی که در حین انجام ماموریت شناسایی بر فراز آسمان ایران بود، به دام رزمندگان پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه افتاد.
 تهدید به بستن تنگه هرمز
سال 1390و پیش از آن که تحریم نفتی ایران اجرایی شود، ایران هشدار داده بود که با بستن تنگه هرمز جریان صادرات نفت را مختل خواهد کرد. نیروی دریایی آمریکا در کنار کشورهای دیگر چندین ناو جنگی خود را برای باز نگهداشتن تنگه هرمز به کار گرفت. در زمستان سال 1393 هم سپاه پاسداران اعلام کرد که در یک مانور نظامی ماکت 333 متری یک ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا را با شلیک 4 موشک ساحل به دریا و 400 راکت منهدم کرده است، در واکنش به این اقدام یک سخنگوی نظامی آمریکا گفت تمرین‌های نظامی اینچنینی نیروی دریایی آمریکا را به نگرانی نمی‌اندازد. پیش از تمرین نیروهای سپاه با ماکت ناو آمریکایی منابع آمریکایی اعلام کرده بودند که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از ساخت چنین ماکتی است. برخی فکر می‌کردند که این ماکت بنا است در پروژه‌ای سینمایی استفاده شود.
 توقیف کشتی جزایر مارشال
در اردیبهشت 1394 نیروی دریایی سپاه یک کشتی تجاری را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد توقیف کرد. دلیل توقیف این کشتی مسائل مالی عنوان شده بود.آمریکا متعهد به حمایت از کشتی‌های جزایر مارشال بود و همزمان با توقیف این کشتی از طرف ایران، آمریکا از اعزام کشتی‌های ایرانی به سوی یمن ابراز نگرانی کرد.
پس از توقیف کشتی مرسک آمریکا اعلام کرد که ناوهایش در خلیج فارس کشتی‌هایی را که با پرچم آمریکا حرکت می‌کنند همراهی خواهند کرد.
 جنگ نفتکش‌ها
جنگ ایران و عراق که عمدتا در جبهه زمینی جریان داشت اما با طولانی‌شدن این جنگ، نبرد در جبهه دریا هم تشدید شد؛ در 27اردیبهشت1366 رژیم بعث عراق یک ناوچه آمریکایی را هدف قرار داد و 37نفر از خدمه کشتی در این حمله کشته شدند. بعد از آن رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، امنیت در خلیج‌فارس را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود اعلام کرد و به‌این‌ترتیب در حدود یک سال پایانی جنگ، نیروی دریایی آمریکا با هدف اعلام‌شده محافظت از نفتکش‌های کویتی درگیر شد و عملا جنگی اعلام‌نشده را علیه نیروهای ایرانی آغاز کرد؛ جنگی که برخی آن را بزرگترین درگیری دریایی آمریکا پس از جنگ‌جهانی‌دوم می‌دانند.
 توقیف ایران اجر
31شهریور1366 وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یک کشتی باری ایرانی را به بهانه مین‌گذاری توقیف‌کرده و 26نفر از خدمه آن را هم به اسارت گرفته است. دست‌کم سه نفر از خدمه ایرانی کشتی هم در جریان حمله هلی‌کوپترهای آمریکایی و توقیف آن شهید شدند اما علی‌اکبر ولایتی، وزیرخارجه وقت کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل اتهام مین‌گذاری را رد کرد. آمریکا چند روز بعد اسرای ایرانی را آزاد اما اعلام کرد که کشتی ایران اجر را به ایران بازنمی‌گرداند و آن را غرق می‌کند.
پیشینیه دیگری از تقابل ایران و آمریکا به حمله آمریکا به قایق‌های سپاه در جزیره فارسی بازمی‌گردد. 16مهر1366 هلی‌کوپترهای آمریکایی به گروهی از قایق‌های سپاه پاسداران در نزدیکی جزیره فارسی در آب‌های میان ایران و عربستان در خلیج‌فارس حمله کردند. در این حمله یک قایق سپاه غرق شد و دو قایق دیگر هم آسیب دیدند. آمریکایی‌ها در این حمله شش نفر از نیروهای سپاه را هم به اسارت گرفتند که دو نفر از آنها شهید شدند. ایران در همان مقطع اعلام کرد که یک هلی‌کوپتر آمریکایی را در این درگیری سرنگون کرده اما آمریکا این موضوع را رد کرد.
 حادثه فروردین 1367
25فروردین1367 ناو آمریکایی ساموئل بی‌رابرتز در خلیج‌فارس به یک مین دریایی برخورد با آسیب جدی به این ناو  10نفر از خدمه آن هم زخمی شدند. آمریکا اعلام کرد که مین دریایی که به ناوش آسیب‌زده ایرانی بوده است. آنها می‌گفتند مین‌های دیگری در منطقه یافته‌اند که مشخصاتشان با مین‌های یافته‌شده در کشتی ایران اجر مطابقت داشته است. ایران هم گفت که منطقه برخورد مین به کشتی آمریکایی در نزدیکی بحرین، مستمرا تحت‌کنترل نیروهای آمریکایی و کشورهای عرب بوده و ایران امکان مین‌گذاری در آن را نداشته است. چهار روز بعد و در 29فروردین1367 نیروهای آمریکایی به انتقام برخورد مین به ناو ساموئل بی‌رابرتز در عملیاتی به سکوهای نفتی در نصر و سلمان با قابلیت تولید مجموعا بیش از 300هزار بشکه نفت در روز حمله کردند. ایران در واکنش به حمله آمریکا با استفاده از دو ناوچه سهند و سبلان، قایق توپدار جوشن و چند قایق تندرو به همراه دو هواپیمای اف4 تلاش کرد به نیروهای آمریکایی ضربه بزند. نیروهای ایرانی توانستند یک هلی‌کوپتر کبرای آمریکایی را سرنگون کنند که دو خدمه آن کشته شدند. یک کشتی تدارکاتی بریتانیایی هم موردحمله ایرانی‌ها قرار گرفت.
 مواجهه‌ای درس‌آموز
تاکنون مواجهات نظامی متعددی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در منطقه رخ داده است. سابقه درگیری ها از یکسو نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در برابر منافع با هیچ قدرت برتر جهانی و منطقه ای مماشاتی نخواهد داشت.  از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا هم دریافته درگیری با قدرت برتر نظامی منطقه نتیجه‌ای جز ناکامی در پی ندارد . اقتدار نظامی با حدی از توانمندی رسیده است که می تواند در میدان عمل از همه گزینه های نظامی برای دفاع از مرزهای آبی،‌زمینی و هوایی بهره ببرد . از این رو به نظر می‌رسد که ضرب شصت مقتدرانه سپاه از این پس ایالات متحده آمریکا را بر آن خواهد داشت تا به جای اطوارهای نظامی مسیر کم‌هزینه‌تر عقب‌نشینی را طی کند.