سکته بایدن در   ویرجینیا

دموکرات‌ها در نخستین انتخابات پس از پیروزی بایدن در سال 2020 در ایالت ویرجینیا از جمهوریخواهان شکست خوردند

سکته بایدن در ویرجینیا

پیروزی جمهوریخواهان و طرفداران ترامپ در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا، شوک سختی را به بایدن و دموکرات‌ها وارد ساخته است.بسیاری از تحلیلگران معتقدند شکست دموکرات‌ها در ویرجینیا، زنگ خطر را برای آنها در انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال2022 و انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به صدا در آورده است. نخستین پیروزی جمهوریخواهان آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا طی ۱۲ سال گذشته رقم خورد. بر اساس برآوردهای اکثر شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، گلن یانکین نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ویرجینیا موفق به شکست رقیب دموکرات خود، تری مک آولیف شده است. به گزارش یورونیوز، شمارش اولیه آرا از پیشتازی ۲ درصدی گلن یانکین، تاجر ۵۴ ساله و بدون تجربه سیاسی، در برابر تری مک آلیف ۶۴ ساله و فرماندار سابق ویرجینیا حکایت دارد. گلن یانکین در کارزار انتخاباتی بیشتر بر روی مسائلی نظیر وضعیت اقتصادی مردم، آموزش و نحوه مهار کووید-۱۹ از جمله اجباری نبودن ماسک تمرکز داشت و نظرسنجی‌های پیشین هم برتری وی را پیش‌بینی کرده بودند. به این ترتیب او اولین جمهوریخواهی است که از سال ۲۰۰۹ به بعد به فرمانداری ویرجینیا می‌رسد. وینسون سیرز از حزب جمهوریخواه هم برای قائم مقامی فرمانداری ویرجینیا انتخاب شد. خانم سیرز نخستین زن رنگین‌پوست آمریکاییست که برای احراز یک مقام دولتی در ایالت ویرجینیا انتخاب می‌شود.

شکست سنگین برای دموکرات‌ها
بدین ترتیب جو بایدن و حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبرکه اولین آزمون انتخاباتی مهم آمریکا بود شکست خوردند. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جو بایدن با کسب بیش از ۵۴ درصد آرا، دونالد ترامپ را در این ایالت شکست داد که بهترین نتیجه دموکرات‌ها از زمان فرانکلین روزولت در ویرجینیاست. از سال ۲۰۰۸ و پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری همواره رنگ این ایالت آبی ( دموکرات) باقی مانده بود. بسیاری از تحلیلگران انتخابات ویرجینیا را بعنوان نوعی همه پرسی از میزان رضایت مردم از عملکرد جو بایدن در آستانه یک سالگی حضور او در کاخ سفید تعبیر کرده‌اند. جو بایدن که برای شرکت در نشست آب و هوایی به گلاسگو سفر کرده با اذعان به تنگاتنگ بودن رقابت بین تری مک اولیف دموکرات و گلن یانکین جمهوریخواه، بر پیروزی دموکرات‌ها تاکید کرده بود.
صدای پای ترامپ
بدون شک دونالد ترامپ پیروزی جمهوریخواهان در ایالت ویرجینیا را به نام خود ثبت و ضبط خواهد کرد. از سوی دیگر، این پیروزی انگیزه‌های ترامپ را برای بازگشت به کاخ سفید افزایش خواهد داد. مارک مدوز، رئیس پیشین دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده، پیش‌بینی کرده است که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دوباره به میدان می‌آید.این عضو پیشین کنگره در مصاحبه با شبکه خبری برایت‌بارت گفت: «سخنگوی رئیس‌ جمهوری (پیشین) ترامپ نیستم، اما مدام با او صحبت می‌کنم و می‌توانم به شما بگویم اگر اهل شرط‌بندی بودم، شرط می‌بستم و داروندارم را سر آمدن او به میدان می‌گذاشتم.»
مدوز از دولت جو بایدن انتقاد کرد و افزود که مردم آمریکا از دولت کنونی راضی نیستند.او گفت: «من به سراسر کشور سفر می‌کنم و توجه داشته باشید مردم و حتی آنها که به جو بایدن رای داده‌اند، نزد من می‌آیند و می‌گویند «ببین من دروغ‌هایشان را باور کردم. باور کردم که می‌خواهند تغییری ایجاد کنند، اما نکردند. پسر، اگر بدانی چقدر دلم می‌خواهد همین الان رئیس جمهوری ترامپ به کاخ سفید برگردد.»
به گزارش ایندیپندنت، ترامپ تا‌کنون تصمیم خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام نکرده است، اما چندین بار تلویحا به آن اشاره کرده و حتی گفته است قصد «بسیار جدی» برای بررسی نامزدی دارد. ترامپ ماه آوریل در مصاحبه با شان هنیتی از شبکه فاکس نیوز گفت: «خیلی جدی دارم این موضوع را سبک سنگین می‌کنم. فراتر از جدی‌. از منظر حقوقی هنوز دوست ندارم واقعاً در این باره حرف بزنم. هنوز قدری زود است.»
احتمال انصراف بایدن از ریاست جمهوری دوباره
طبق نظرسنجی‌‌های اخیر، آرای احتمالی رئیس جمهوری بایدن و ترامپ برای راه یافتن به کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۴، برابر است. طبق نظرسنجی دیگری که دانشگاه کوینی پیاک هفته پیش منتشر کرد، از نظر حدود ۷۸ درصد جمهوری‌خواهان، ترامپ باید دوباره در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود. با توجه به این که طبق این نظرسنجی جدید حمایت از وی ۱۲ درصد نسبت به ماه مه افزایش یافته است، به نظر می‌رسد شمار هواداران وی رو به افزایش است.
در ماه مه ۶۶ درصد جمهوری‌خواهان با رئیس جمهور شدن دوباره ترامپ موافق بودند. از سوی دیگر، در مقایسه با آمار ۳۰ درصدی ماه مه، حالا فقط ۱۶ درصد جمهوری‌خواهان حس می‌کنند ترامپ نباید دوباره به میدان بیاید.با این حال نباید فراموش شود که ترامپ برای پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، باید حمایت 90 درصدی جمهوریخواهان و حمایت حداقل 60 درصدی رای دهندگان مستقل را به دست بیاورد. به نظر می‌رسد هنوز رئیس جمهور سابق آمریکا تا رسیدن به آن نقطه فاصله زیادی خواهد داشت. در هر حال، پیروزی در ویرجینیا انگیزه‌های ترامپ را برای حضور درآوردگاه انتخابات ریاست جمهوری آتی دوچندان ساخته و در مقابل، زنگ خطر را برای رئیس جمهور ناتوان آمریکا یعنی جوبایدن به صدا در آورده است. بی دلیل نیست که برخی محافل رسانه‌ای وابسته به حزب دموکرات آمریکا از احتمال عدم نامزدی بایدن در انتخابات و حضور کاملا هریس در مسند قدرت به جای او خبر می‌دهند.
ترامپ از مخالفان داخلی خود انتقام می‌گیرد
از سوی دیگر، طی روزهای اخیرمطالبی در خصوص رویکرد سلبی و غیرقابل پیش‌بینی ترامپ در کاخ سفید در صورت بازگشت وی به قدرت منتشر می‌شود. استفانی گریشام، معاون مطبوعاتی پیشین وی، هشدار داد اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد، در صدد «تلافی‌جویی» بر خواهد آمد.
او اوایل ماه اکتبر در مصاحبه با برنامه «صبح به خیر آمریکا» گفته بود: «فقط می‌خواهم به مردم هشدار دهم که اگر او در انتخابات برنده شود و دوباره به قدرت برسد، دیگر نگران انتخابات بعد از آن نخواهد بود و دست به انتقام‌گیری خواهد زد. شاید سیاست‌های بسیار بی‌رحمانه‌ای در پیش بگیرد.»
برخی مخالفان ترامپ در حزب جمهوریخواه نیز دقیقا همین هشدار را در خصوص پیروزی احتمالی وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی داده‌اند.