نجات زنبورهای عسل  از انقراض

نجات زنبورهای عسل از انقراض

زنبورهای عسل با گرده‌افشانی نقش مهمی در بقای گل‌ها و گیاهان ایفا می‌كنند، اما خود آنها نیز در معرض انقراض هستند. شناسایی یك ژن جدید در این حشرات می‌تواند مشكل مذكور را نیز حل كند. به گزارش فارس،‌ در سال‌های اخیر بسیاری از زنبورهای عسل به علت آلودگی هوا، گرمایش زمین، تخریب محیط‌زیست و... از‌بین رفته‌اند به همین دلیل یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از تداوم این روند ضرورت دارد. نتایج یك بررسی تازه علمی موجب شناخت گروه‌هایی از‌ژن‌ها در بدن زنبورهای عسل شده كه استفاده از آنها به بقای این حشرات كمك می‌كند.
گروهی از زیست‌شناسان دانشگاه یورك ژن‌هایی را در زنبورهای عسل شناسایی كرده‌اند كه مسؤول انجام رفتارهای بهداشتی آنها هستند و تقویت آنها در بدن زنبورهای عسل به انجام رفتارهایی توسط زنبورها منجر می‌شود كه به حفظ سلامت‌شان كمك می‌كند. به عنوان مثال، اگر وجود ژن‌های یادشده در بدن زنبورهای عسل بیشتر شود، زنبورهای كارگر تمایل بیشتری به خارج كردن لاروها و شفیره‌های مرده از محل زندگی زنبورهای عسل پیدا می‌كنند و در نتیجه آلودگی‌های میكروبی و باكتریایی در اطراف این حشرات مفید كاهش می‌یابد.
محققان امیدوارند با شناسایی این ژن‌ها بتوانند برنامه‌های خاصی را برای پرورش زنبورهای عسل به مورد اجرا بگذارند كه افزایش مقاومت زنبورها در برابر انواع بیماری‌ها خواهد بود.