گمانه‌زنی‌های زودهنگام درباره مذاکره احتمالی پوتین و بایدن

گمانه‌زنی‌های زودهنگام درباره مذاکره احتمالی پوتین و بایدن

در حالی که قرار است حدود دو هفته دیگر اجلاس گروه‌20 در بالی اندونزی برگزار شود، بحث گفت‌وگوی احتمالی جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه به یکی از سوژه‌های محافل سیاسی تبدیل شده؛ دیدار و گفت‌وگویی که گرچه احتمال انجام شدن آن خیلی کم است اما همان احتمال کم نیز کافی بوده تا این روزها گمانه‌زنی‌های زیادی درباره دستور کارهای این دیدار احتمالی منتشر شود.

اخیرا  خوزه تاورس،  سفیر اندونزی در مسکو گفته بود نشست رو در روی پوتین و بایدن و حتی دیدار زلنسکی با پوتین در حاشیه نشست گروه۲۰، می‌تواند به شکستن یخ بحران اوکراین کمک کند. نشست گروه۲۰ که رهبران۲۰کشور صنعتی دنیا در آن حضور دارند، قرار است روزهای ۱۵ و ۱۶نوامبر (۲۴ و ۲۵آبان) در جزیره بالی در این کشور برگزار شود. 
اگر رهبران همه کشورها در نشست گروه ۲۰ حاضر شوند این اولین مواجهه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو‌بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان شروع جنگ اوکراین و تشدید تنش‌های فزاینده میان مسکو و غرب است.
آن‌طور که سفیر اندونزی در امارات گفته، پوتین دعوت برای حضور در این اجلاس را پذیرفته اما پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته هنوز نحوه حضور مسکو در این اجلاس مشخص نیست. به نظر می‌رسد روس‌ها تصمیم‌گیری قطعی را درباره حضور پوتین در این اجلاس به روزهای پایانی موکول کرده‌اند تا ارزیابی مشخصی درباره نحوه برخورد سایر حاضران در این نشست با رئیس‌جمهور روسیه داشته باشند، چراکه اکثر حاضران در این نشست از متحدان آمریکا هستند و ممکن است استقبال مناسبی از پوتین نداشته باشند. پیشتر برخی منابع خبری نزدیک به کرملین اعلام کردند که احتمالا میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه در نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی شرکت کند. 
اما بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که حضورش در این نشست تقریبا قطعی است در روزهای اخیر درباره دیدار احتمالی با پوتین صحبت کرده و بدون این‌که صریحا آن را رد کند، گفته انجام این دیدار بستگی به شرایطی دارد. 
البته یک روز پس از این اظهارات بایدن، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار نمی‌رود در حاشیه نشست گروه 20 در اندونزی دیداری میان روسیه و آمریکا برگزار شود.
روس‌ها نیز گرچه هنوز حضور قطعی پوتین را در این اجلاس تایید نکرده‌اند، اما تصریح دارند که روسیه برای مذاکره (که البته مهم‌ترین موضوع آن اوکراین است) آماده است اما به شرطی که غربی‌ها ضمانت‌های جدی بدهند. 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در همین زمینه گفته که کرملین آماده مذاکره است اما غربی‌ها باید به‌طور کامل منافع روسیه را در نظر بگیرند و رهبران غربی باید رویکردهای جدیدی ارائه کنند که به کاهش تنش‌ها کمک کند. پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفته است، پوتین و بایدن می‌توانند تضمین‌های امنیتی روسیه را مورد بحث و بررسی قرار دهند البته چنین مذاکراتی مستلزم تمایل آمریکا برای بازگشت به وضعیت دسامبر گذشته است.
در دسامبر گذشته، کرملین پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی را تهیه کرد و برای ناتو و آمریکا فرستاد و در این اسناد درخواست کرد از گسترش ناتو بپرهیزند و هرگونه فعالیت نظامی در خاک اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی متوقف شود. این امر در آن زمان توسط آمریکا و ناتو رد شد و بعید است که اکنون هم زیاده‌خواهی‌های آمریکا به این کشور اجازه دهد با چنین درخواستی موافقت کند.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل