رازگشایی از دایره‌های‌جادویی

رازگشایی از دایره‌های‌جادویی

منطقه عجیبی در بیابان نامیب در جنوب آفریقا وجود دارد که در آن دایره‌های عجیبی خالی از علف دیده می‌شود، در حالی که اطراف این دایره‌ها پوشیده از علف است. این دایره‌ها که با نام«دایره‌های جادویی» شناخته می‌شوند، مدت‌ها برای دانشمندان مبهم بودند و اگرچه تئوری‌هایی برای توضیح آنها مطرح می‌شد، اما حالا به نظر می‌رسد که به پاسخ این معما دست پیدا کرده‌اند.

بررسی ریشه این علف‌ها نشان می‌دهد که اندازه آنها برابر یا حتی بزرگ‌تر از ریشه علف‌های اطراف بوده است. این یعنی علف‌ها به‌شدت به دنبال آب بوده‌اند. از سوی دیگر، حسگرهایی که داخل خاک قرار داشتند، نشان دادند که مقدار رطوبت خاک در داخل و بیرون دایره‌ها به فاصله کوتاهی بعد از بارش اولیه، یعنی زمانی که علف‌های جدید هنوز به‌درستی شکل نگرفته بودند، به‌صورت آهسته کاهش پیدا کرده است.
در همین حال، در شرایطی که علف‌های اطراف قوی بودند، رطوبت خاک در همه‌جا، از جمله در داخل دایره‌ها که هنوز علف‌ها به‌درستی شکل نگرفته بودند، کاهش پیدا کرده است. با توجه به گرمای شدید بیابان نامیب، گیاهان دائما در حال از دست دادن آب هستند. بنابراین در اطراف ریشه خود نوعی خلأ خاک مرطوب درست می‌کنند و آب را به سمت خود می‌کشند.
پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که آب در این خاک‌ها به‌سرعت و به‌شکل افقی پخش می‌شود.