حرکت آهسته و پیوسته چینی

فروش پایین سینماهای جهان

حرکت آهسته و پیوسته چینی

جدول گیشه نمایش سینماهای چین طی هفته‌ای که گذشت گرچه با دور کند در حال حرکت بود اما همچنان محصولات داخلی در راس این جدول قرار گرفتند. در سه روز آخر هفته یک فیلم تازه به نام «عشق سرندپیتی» راهی پرده سینماهای این کشور پرجمعیت آسیایی شد. این اولین فیلم جدید جدول اکران سینماهای چین در یک ماه اخیر بود و با این حال، نتوانست با درام اکشن بسیار موفق «بازگشت به خانه» رقابت کرده و در ردیف اول جدول بنشیند. بازگشت به خانه با فروشی نزدیک چهار میلیون دلار توانست برای پنجمین هفته متوالی، صدرنشینی جدول را برای خود حفظ کند. فروش کلی شش هفته‌ای این اکشن میهن‌پرستانه هم‌اکنون به رقم 211‌میلیون دلار رسیده است. داستان فیلم در ارتباط با ماموریت نجات گروهی از اهالی چین است که هنگام جنگ داخلی کشوری در شمال آفریقا در میانه درگیری و کشتارها قرار گرفته و توسط نیروهای ویژه چینی نجات پیدا می‌کنند.

عشق سرندپیتی ملودرامی ماجراجویانه است که با افتتاحیه‌ای بالای دو میلیون دلار، در ردیف دوم جدول گیشه نشست. ردیف سوم را «به من پنج تا بده» بود که کمی کمتر از دو میلیون دلار فروش کرد. این فیلم 9 هفته است که روی پرده سینماهای چین است و توانسته به فروش کلی 73‌میلیون دلاری دست پیدا کند. 
تحلیلگران اقتصادی سینما در چین با توجه به کاهش رقم فروش فیلم‌های روی پرده اظهارنظرهای متنوع و متفاوتی کرده‌اند. اکثر این تحلیلگران افت فروش در جدول گیشه نمایش را امری طبیعی قلمداد کرده و می‌گویند با پایان فصل تابستان و موفقیت‌های کلان محصولات سینمایی، فصل پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باعث کاهش تعداد تماشاگران جوان می‌شود و این اتفاقی است که معمولا هر سال رخ می‌دهد. از آنجا که نسل جوان اصلی‌ترین بخش تماشاگران سینما را در تمام کشورهای جهان تشکیل می‌دهند، جدول گیشه نمایش نه فقط در چین که در بقیه کشورهای دنیا هم معمولا با افت شدید بیننده روبه‌رو می‌شوند. با این وجود، فروش کلی 10میلیون دلاری محصولات روی پرده در سه روز آخر هفته، به باور بسیاری یک افت فروش غیرمنتظره و دور از انتظار بوده است. 
اتفاق مهم کشور چین طی هفته قبل، برپایی کنگره حزب حاکم کمونیست چین بود. گرچه این رویداد سیاسی و غیرسینمایی بود اما گفته می‌شود برپایی آن در فروش پایین فیلم‌های جدول گیشه بی‌تاثیر نبوده است. با این حال، برخی تحلیلگران به چنین تحلیلی اعتقاد ندارند و می‌گویند عدم اکران عمومی تولیدات باشکوه و پرسروصدا عامل اصلی افت گیشه بوده است. 
به عقیده این دسته از تحلیلگران، با وجود فصل پاییز و برپایی کنگره حزب کمونیست اگر فیلم جذاب و خوش ساخت مطرحی راهی پرده سینماها می‌شد، توانایی جذب انبوه تماشاگران و فروشی بالا در جدول گیشه را داشت. از سمت توزیع‌کنندگان فیلم‌های سینمایی هم شنیده می‌شود که آنها به‌دلیل شیوع دوباره کرونا در کشور (و گرچه این شیوع اندک بوده است) تصمیم به عدم نمایش عمومی فیلم‌های پرسروصدای خود گرفته‌اند. این در حالی است که مسئولان پزشکی و بهداشتی کشور اعلام کرده‌اند به‌سختی مشغول ادامه کار روی پاندمی هستند و کنترل خوبی روی این موضوع وجود دارد./ باکس آفیس آسیا