مشکلات بایدن پس از انتخابات میاندوره‌ای

مشکلات بایدن پس از انتخابات میاندوره‌ای

دموکرات‌ها طی دو سال گذشته کنترل کنگره و ریاست جمهوری را در دست داشته‌اند اما نتایج نظرسنجی‌ها و برخی تحلیلگران نشان می‌دهد عمر این قدرت تثبیت‌شده رو به پایان باشد و با انتخابات میاندوره‌ای کنگره، تغییراتی در اقلیت و اکثریت ایجاد شود.

انتخابات میاندوره‌ای در حالی برگزار شد که جمهوریخوا‌هان به‌دلیل ناامیدی مردم از اقتصاد و همچنین برتری در اکثر ایالت‌هایی که انتخابات در آنها برگزار شد از موضع قوی‌تری برخوردار بودند اما دموکرات‌ها نیز تا آخرین لحظات تلاش داشتند تا موضع خود را حفظ کنند.
سابقه تاریخی انتخابات نیز نقطه قوتی برای جمهوریخواهان بود، چراکه در دهه‌های اخیر به‌صورت سنتی، هر حزبی که کاخ‌سفید را در دست دارد، تقریبا در هر انتخابات میاندوره‌ای که همزمان با اولین دوره رئیس‌جمهور برگزار شده، کرسی‌های کنگره را از دست داده است.
در صورت پیروزی جمهوریخواهان، اولویت‌های حزب دموکرات مانند سقط جنین، رسیدگی به تغییرات آب و هوا و کنترل شدیدتر اسلحه بلافاصله کنار گذاشته می‌شود و می‌توان گفت عملا دست و پای بایدن در دو سال آخر دوره ریاست‌جمهوری‌اش بسته است. با این حال، هیچ چیز بدون امضای بایدن به قانون تبدیل نمی‌شود. لوایح برای تامین مالی دولت، افزایش سقف بدهی و رسیدگی به مسائل نظامی باید در دولت تصویب شود و بر همین اساس این لوایح احتمالا به نقطه عطف مذاکرات بین حزب جمهوریخواه، دموکرات‌ها و کاخ سفید تبدیل می‌شود.
بایدن که دهه‌ها در سنا خدمت کرده، اغلب اعتبار دو حزبی خود را تبلیغ کرده و گفته است می‌خواهد با جمهوریخواهان کار کند اما در کنگره جمهوریخواهان که مخالفت با بایدن را اولویت اصلی خود قرار داده است، تمایل چندانی به این مسأله وجود نخواهد داشت.
دموکرات‌ها به رهبری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از سال2018 اکثریت را در اختیار داشته‌اند. اکنون اگر جمهوریخواهان در ده‌ها منطقه‌ای که رقابت در آن جریان دارد فقط پنج کرسی از دموکرات‌ها بیشتر به دست بیاورند، می‌توانند مجلس نمایندگان را پس بگیرند.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل