دمنوش‌های پاییزی

دمنوش‌های پاییزی

با شروع فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، بدن انسان برای سازگاری با تغییرات آب‌و‌هوایی به کمک نیاز دارد. اگر تغییراتی در سبک زندگی و از همه مهم‌تر تغذیه ایجاد نشود، با سرد شدن هوا مشکلاتی از قبیل درد‌های عضلانی و استخوانی، بیماری‌های پوستی، حساسیت، تورم مخاط‌های گوش و حلق و بینی و حتی افسردگی در افراد دیده می‌شود. یکی از بهترین‌ راه‌های مبارزه با این ناراحتی‌ها استفاده از انواع دمنوش‌ها خصوصا دمنوش‌های گرم با خواص دارویی و ضد سرماخوردگی است. همه ما کم‌و‌بیش با برخی از این دمنوش‌ها آشنایی داریم و گاهی از آنها استفاده کرده‌ایم. چای سیاه که نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها و پای ثابت هر محفلی است غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به بازیابی سلول و عملکرد بدن کمک می‌کند و ایمنی فرد را افزایش می‌دهد. با این حال توصیه می‌شود که در فصل سرد با افزودن هل، دارچین و عسل جنبه‌های مثبت آن را تقویت کنید. در کنار چای سیاه، بهتر است نیم‌نگاهی هم به چای سبز داشته باشید. چای سبز علاوه بر آن‌که آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌تری دارد دردهای استخوانی را کاهش می‌دهد و بدن را در مقابل حساسیت‌های فصل پاییز مقاوم می‌کند. در اینجا نگاهی داریم به برخی دمنوش‌هایی که در فصل پاییز معجزه می‌کنند اما تاکنون  کمتر به آنها توجه شده‌است:

دمنوش جعفری
دمنوش جعفری یک آنتی‌هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت و سایر بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند. مقادیر بالای ویتامین A و C موجود در دمنوش جعفری، باعث تقویت ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد. دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای پاکسازی ریه‌هاست. بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد و خواص ضدعفونی کننده آن برای درمان سرفه مفید است. دمنوش جعفری را به راحتی با استفاده از جعفری تازه یا خشک شده می‌توان تهیه کرد. 30 گرم جعفری را به نیم لیتر آب جوش اضافه کرده تا پس از 10 دقیقه دم بکشد. 

 دمنوش به 
بیشتر دمنوش‌های پاییزی طبعی گرم دارند و بسیاری از افراد گرم‌مزاج به سبب بروز مشکلات التهابی، امکان نوشیدن آنها را ندارند. دمنوش به، به سبب طبع سرد و خشکش بهترین گزینه برای گرم‌مزاجان است. به در پیشینه ذهنی ایرانیان برای افزایش مقاومت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها در فصل پاییز و زمستان جایگاهی ویژه‌ دارد. میزان ویتامین C در این میوه بسیار بالاست. این دمنوش یک ضدحساسیت قوی است و همچون داروهای شیمیایی، اثری سریع بر انواع حساسیت‌های شایع در پاییز دارد. برای تهیه این دمنوش هم می‌توان از تکه‌های تازه این میوه استفاده کرد هم از نوع خشک آن. حدود 8 تا 10 تکه کوچک به را در نیم لیتر آب گرم ریخته و پس از نیم ساعت میل کنید.

 دمنوش هل و بابونه
هل و بابونه هر دو دارای طبع گرم و خشک هستند و افرادی که با سرد شدن هوا بدن درد و گرفتگی عضلات سراغ‌شان می‌آید درمانی بهتر از این دمنوش نخواهندیافت. هل یک مسکن طبیعی و ضد درد است و می‌تواند برای کنترل اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار بگیرد. هل همچنین درمانی برای عفونت‌های گلو و گرفتگی ریه است. مطالعه صورت گرفته توسط دانشگاه کالیفرنیا وجود ویژگی‌های ضدمیکروبی در هل را تایید کرده‌است. بابونه ضد درد و ضد التهاب بوده و در تسکین و رفع گرفتگی عضلات بسیار موثر است. برای تهیه این دمنوش 30 گرم برگ خشک بابونه و نصف قاشق چایخوری هل را در نیم لیتر آب جوش بریزید. پس از نیم ساعت دمنوش شما آماده‌است.

 دمنوش زعفران
اگر جزو افرادی هستید که با سرد شدن هوا افسردگی سراغ‌تان می‌آید این دمنوش مخصوص شماست. دمنوش زعفران خاصیت شادی‌آور داشته و ضدافسردگی است. طبعش گرم است و بهترین زمان برای مصرف آن فصول سرد سال است. زعفران همچنین ضدسرفه و حساسیت است و به گرم کردن شکم و کمر کمک می‌کند. میزان آنتی‌اکسیدان در زعفران زیاد است که به مقاومت بدن در مقابل انواع ویروس‌های شایع در پاییز کمک می‌کند. زعفران همچنین گردش خون را تسهیل می‌کند. برای تهیه این دمنوش نصف قاشق چای‌خوری زعفران را به 300 میلی‌لیتر آب اضافه کرده و بگذارید دم بکشد. برای افزایش خاصیت آرامبخشی دمنوش زعفران، دو قاشق غذاخوری گلاب به آن بیفزایید و با کمی عسل نوش جان کنید.