وصول 230هزار میلیارد تومان مالیات

وصول 230هزار میلیارد تومان مالیات

وحید عزیزی، مدیرکل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در مورد درآمد مالیاتی در سال جاری گفت: درآمد مالیاتی امسال بعد از سال‌ها از فروش نفت پیشی گرفت، به گونه‌ای که در نیمه اول سال 230 هزار میلیارد تومان درآمد محقق شد و قرار است تا آخر سال این رقم به 450 هزار میلیارد تومان برسد.

وی گفت: فروش نفت در نیمه اول کمتر از رقم مالیات بوده‌است. به گفته وی، قرار است هزینه‌های جاری دولت از طریق مالیات تأمین شود و کسانی را که فرار مالیاتی دارند، نقره‌داغ کنیم که این کار به همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی و نظارتی در ارائه اطلاعات نیاز دارد. عمده فراریان مالیاتی کلان، اشخاص بانفوذ و مسلط به قانون هستند؛ بنابراین اگر اطلاعاتی که در اختیار سازمان مالیاتی قرار داده می‌شود، با تأخیر باشد فایده‌ای نخواهدداشت.
 در بسیاری از موارد زمان استفاده از اطلاعات گذشته، یا اگر اطلاعات تجاری نباشد، هیچ فایده‌ای نخواهدداشت. وی در ادامه  گفت: برای مقابله با فرار مالیاتی، عِده و عُده می‌خواهد و باید به تعداد کافی نفرات داشته‌باشیم. به گفته عزیزی، قوانین مرتبط بر عایدی سرمایه در ایران اندک و ناکافی است. مالیات بر خانه‌های لوکس، خودروی لوکس و خانه‌های خالی نیاز به اطلاعات دارد که باید از دستگاه‌های مختلف دریافت شود، اما آن‌قدر این اطلاعات مخدوش و دیر به دست می‌رسد که فایده‌ای ندارد و موجب فرار مالیاتی در این زمینه می‌شود. وی تأکید کرد: سازمان مالیاتی باید اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و درآمد افراد را داشته‌باشد و اطلاعات املاک و دارایی‌ها برخط و سالم و بدون خدشه ارائه شود. کار مقابله با فرار مالیاتی یک وظیفه حاکمیتی است و در این زمینه نیروی کافی نداریم. در زمینه کارتخوان‌ها و رسیدگی مردمی هم احتیاج به نیروی بیشتری داریم.

 بدون تیتر
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: با وجود افزایش فروش نفت و درآمدهای مالیاتی، هزینه‌های جاری کشور در بخش حقوق، یارانه و بازنشستگان افزایش یافته است؛ لذا قطعا بودجه کمتری برای دولت می‌ماند. برهمین اساس، امسال پرداخت‌های کمتری به حوزه عمران صورت گرفته‌است، چرا که قرار نیست با دست باز به سمت تنخواه بانک مرکزی و استقراض برویم.
​​​​​​​
  آخرین آمارها حاکی از آن است که درآمد دولت از مالیات خانه‌های لوکس در هفت ماهه امسال حدود ۱۷میلیارد تومان بوده است که پنج میلیارد تومان بیشتر از درآمد دولت از این محل در شش ماه نخست سال بوده است.

  غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید سال گذشته، میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه افزایشی جدی داشته اما با فراهم کردن برخی پیش شرط‌ها، امکان ثبت رکوردهای جدید نیز وجود دارد.

  مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون گفت: سازمان تعاون روستایی بنا به دستور وزارت جهادکشاورزی مکلف شد ۳۰هزار تن دانه روغنی با قیمت ۲۵هزار تومان بخرد. این تصمیم حدود یک ماه و نیم‌ پیش گرفته شد، ولی هنوز حتی یک کیلو هم خریداری نشده است.

  محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: دو روش واگذاری نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی در بسته‌های خرد و انبوه وجود دارد؛ تجربه نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی در سال‌های قبل نشان داده واگذاری بسته‌های ۲۰الی ۲۰۰تایی و یک مورد نیز بسته ۵۰۰تایی به پیمانکاران موفق بوده، ولی وقتی بسته‌های بزرگ‌تر تعریف شده‌اند به نتیجه نرسیده‌اند؛ موضوعی که وزارت نیرو باید به آن توجه داشته باشد.

  جواد اوجی، وزیر نفت شرایط امروز تحریم‌ها را سخت‌ترین شرایط تحریم صنعت نفت دانست و با بیان این‌که در جنگ اقتصادی همه ارکان کشور باید پای کار بیایند، گفت: مدیران باید شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند. نباید از تصمیم بترسیم، چون کشور در شرایط جنگی است.

 مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه می‌گوید روابط نزدیک سیاسی میان ایران و روسیه می‌تواند با فراهم شدن برخی مقدمات لازم به یک همکاری اقتصادی و تجاری محکم نیز تبدیل شود.