خانواده‌ها همراه بچه‌ها در فضای‌مجازی

خانواده‌ها همراه بچه‌ها در فضای‌مجازی

در عصری زندگی می‌کنیم که پیدا کردن پاسخ بسیاری از سوالات‌مان ما را به فضای مجازی سوق می‌دهد. در عصری که گوشی و تبلت در برنامه‌های درسی بچه‌ها جا خوش کرده‌اند و برای آموختن درس در روزهایی که به هر دلیل مدرسه تعطیل است، چاره‌ای جز داشتن گوشی و حضور در دنیای مجازی نیست، برای خانواده‌ها راهی به جز شناخت فضای مجازی و ارتباط با آن برای کنترل و هدایت بچه‌ها در این فضا باقی‌نمی‌ماند. اما پدر و مادرها در این دنیای بزرگ با یک چالش مهم روبه‌رو هستند و آن هم ارزیابی جوانب مثبت و منفی آزادی دیجیتال به فرزندان و تعیین مرزهای این آزادی است.

در اولین قدم باید با کودک صحبت کنید و رفتارهای مسئولانه او را تشویق کرده و با ایجاد انعطاف‌پذیری کودک را آموزش دهید که در صورت وقوع اتفاقات ناگوار چطور باید شما را در جریان قرار دهد. 
کنترل‌های به موقع و دوستانه می‌تواند به کودک کمک کند در دنیای دیجیتال قدم‌هایی محکم‌تر بردارد. همان‌طور که به کودک یاد می‌دهیم وقتی در خانه کسی حضور ندارد، درها را قفل کند و در را به روی افراد غریبه باز نکند، در فضای مجازی نیز باید این را به او آموزش دهیم که باید برای خودش چارچوب و حریم داشته باشد و کسی را در این حریم راه نداده و از سیستم‌های امنیتی برای دستگاه خود استفاده کند. باید خوبی و بدی فضای مجازی به کودک آموزش داده شود و در صورتی که خانواده متوجه ورود کودک به برنامه‌های غیرآموزشی شد، با صحبت و گفت‌وگو و نه تنبیه، مشکلات این سایت‌ها را برای او بازگو کنند تا کودک متوجه شود ممکن است چه مشکلاتی برایش ایجادشود. 
برای رسیدن به این مرحله یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن هم رابطه خوب میان بچه‌ها و پدر و مادر است. در واقع بچه‌ها باید احساس امنیت داشته باشند و به این باور برسند که آغوش خانواده همیشه برای طرح همه مدل سؤال و مسائل باز است و بهترین منبعی که می‌توانند اطلاعات درست دریافت کنند، خانواده است نه اینترنت و نه حتی دوستان‌شان. همچنین جایگزینی تفریحات مناسب و خانوادگی راهگشا و کلید حل بسیاری از مشکلات است.

مریم خرسند - مشاور خانواده