حساسیت پوستی برسر انگشت‌ها

حساسیت پوستی برسر انگشت‌ها

در این ستون پاسخ سؤالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره300011240 روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید، از متخصصان مربوط پیگیری‌ می‌کنیم.

بهناز. ش هستم از شیراز تماس می‌گیرم. 32 سال دارم. همیشه پس از شستن دست‌ها از کرم دست استفاده می‌کنم. علاوه بر این برای انجام کارهای منزل، دستکش می‌پوشم اما مدتی است پوست دست‌هایم به‌ویژه نوک انگشتانم پوسته‌پوسته شده و گاهی هم سرخ است البته این حالت در فصل پاییز تشدید می‌شود. می‌خواستم برای رفع این مشکل از شما راهنمایی بخواهم. با وجود نکته‌هایی که رعایت می‌کنم، علت این عارضه چیست؟

 حساسیت به صابون یا صابون مایع می‌تواند دلیل این امر باشد. بنابراین از انواع کرم‌ها که حاوی مرطوب‌کننده است‌، استفاده کنید. اشاره نکرده‌اید از کرم مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید یا کرم مورد استفاده شما، حاوی چربی مناسب پوست دست هست یا خیر. بهتر است بعد از شستن دست‌ها از کرم چرب‌ و مرطوب‌کننده استفاده شود. از دست رفتن چربی و رطوبت پوست هردو می‌تواند عامل تحریک پوست شود. دستکشی که از آن استفاده می‌کنید، باید یک لایه محافظ داشته باشد تا پوست دست شما مستقیما با دستکش لاستیکی در تماس نباشد. برای انجام همه کارهای منزل مانند شست‌وشو، گردگیری و... از دستکش استفاده کنید تا پوست دست با مواد شوینده و گرد‌و‌غبار تماس نداشته باشد. علاوه براین ممکن است بدن شما با کمبود ویتامینB روبه‌رو شده باشد. بنابراین موادغذایی حاوی خانواده این ویتامین را مصرف کنید. کمبود آب بدن، تماس پوست دست با آب‌و‌هوای سرد و خشک ــ مثل هوای پاییز ــ نیز از دیگر علت‌هاست. در سؤال اشاره نکرده‌اید که به بیماری خاصی دچار هستید یا نه، به این دلیل که ابتلا به دیابت یا پسوریازیس از بیماری‌های زمینه‌ای هستند که می‌توانند باعث پوسته‌پوسته شدن پوست کف دست شوند. از تماس پوست کف دست با عوامل حساسیت‌زا مانند دستکش پشمی، گرد‌و‌غبار و... پرهیز کنید.

دکتر سیده مریم طباطبایی یزدی - متخصص پوست و مو