ملاقات با زنی از قرون‌وسطی

ملاقات با زنی از قرون‌وسطی

مدل سه بعدی زن سالمندی که یک چوب دستی به همراه دارد با زنان سالمند امروزی که در شهر قدم می‌زنند، بی‌شباهت هم نیست. اما حقیقت این است که این زن حدود ۸۰۰سال پیش در نروژ زندگی می‌کرد و این مدل سه بعدی بر اساس اسکلت او در ابعاد یک انسان واقعی ساخته شده است.

«الن گِرَو»، باستان‌شناس دانشگاه علوم و فناوری نروژ مهرماه امسال مدل سه‌بعدی این زن به نام «تورا» را از طریق فیسبوک به جهان معرفی کرد. «تورا» اکنون به عنوان بخشی از یک نمایشگاه در موزه به نمایش گذاشته شده است. جالب این‌که نام این زن هم از طریق یک همه‌پرسی در نروژ انتخاب شد. با این‌که هیچ سند تاریخی درباره «تورا» وجود ندارد، اما باستان‌شناسان بر اساس سرنخ‌های به جای مانده در اسکلت و محل کشف او، داستانی درباره زندگی این زن قرون وسطایی روایت کرده‌اند. باستان‌شناسان تردید دارند افرادی که در محوطه این کلیسا دفن شده‌اند کاملا ثروتمند بوده باشند. «الن گِرَو» می‌گوید:«از آنجا که تورا در زمان مرگ حدودا ۶۵ساله بوده و با توجه به این‌که در آن دوره سن زیادی برای عمر کردن محسوب می‌شد، معتقدیم که او باید زندگی خوبی را سپری کرده باشد.»
با توجه به وجود انحراف در ستون فقرات «تورا»، «گِرَو» و اعضای گروهش به این نتیجه رسیده‌اند که این زن سالمند با ظاهری خمیده حرکت می‌کرد. او همچنین مدت‌ها قبل از مرگش بدون دندان‌های فک پایینش زندگی کرده است. از نظر باستان‌شناسان، خمیدگی در ستون فقرات و فقدان دندان نشان‌دهنده سخت‌کوشی اوست.