واکنش 2 نماینده مجلس به استفاده زندانیان زن از چادر

واکنش 2 نماینده مجلس به استفاده زندانیان زن از چادر

 ماجرای چادر و زندانیان زن و واکنش کاربران فضای مجازی و کارشناسان به آن همچنان ادامه دارد و حالا نمایندگان مجلس هم به آن ورود کرده‌اند. گروهی از کارشناسان معتقدند دستگاه قضایی باید تکلیف را روشن نماید و قاضی‌القضات با صدور بخشنامه‌ای تکلیف زندان و دادگاه‌ها را در مورد پوشش زندانیان زن مشخص کند. 

برخی نیز اعتقاد دارند که مجلس می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به استفاده زندانیان زن از چادر در دادگاه گفت: «تقاضای بنده از رئیس قوه قضاییه آن است که در قالب فرمی در دادگاه‌ها مقرر شود که نباید بر سر آدم‌های خبیث چادر کنند.»
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی افزود: «در دادگاه‌ها می‌بینیم که بر سر برخی افراد خبیث مثل همسر آن پزشکی که شهید عجمیان را لگد زدند، چادر بود که این کار درست نیست. 
آن زن در صحنه شهادت شهید عجمیان حجاب خوبی نداشت اما در جلسه دادگاه بر سر وی چادر گذاشته بودند.»
از حجت‌الاسلام باقری، عضو کمیسیون قضایی مجلس درخصوص ورود مجلس به موضوع استفاده از چادر در دادگاه سؤال کردیم و او در پاسخ به جام‌جم توضیح داد: «هیچ الزامی وجود ندارد که زنان متهم باید در دادگاه از چادر استفاده کنند. حدود حجاب چه با مانتو و چه با چادر مشخص شده است اما این‌که این افراد را ملزم کنیم در دادگاه نباید از چادر استفاده کنند، چنین قانونی وجود ندارد. حالا این افراد شاید برای این‌که مقید جلوه کنند، در محاکم قضایی از چادر استفاده می‌کنند اما این یک حرف حق است که اگر کسی مرتکب جرمی شد و بعد با چادر در صحن دادگاه حاضر گردید، درواقع این چادر است که مورد استهزا قرار می‌گیرد.»
برخی می‌گویند زنان متهم به‌عمد از چادر در دادگاه استفاده می‌کنند تا در مورد میزان مجازات تعیین‌شده از سوی دادگاه تخفیف بگیرند اما این عضو کمیسیون قضایی مجلس آن را رد کرد و ادامه داد: «مگر می‌شود فردی مرتکب جرم و جنایت شود و بعد با 10 دقیقه چادر سرکردن، در حکمش تخفیف بگیرد؟! چنین چیزی اصلا متصور نیست. این‌که این افراد مرتکب جرم و جنایت شوند و با ولنگاری در جامعه زندگی کنند، بعد با چادر در محاکم حضور یابند، اینها موضوعاتی است که موجبات وهن چادر را فراهم می‌کند. حالا شاید متهم احساس می‌کند لباس مناسب به تن ندارد و برای پوشاندن خود از چادر استفاده می‌کند. ما که نمی‌توانیم او را از پوشیدن چادر منع کنیم. بهترین مکان همان دادگاه است که تشخیص می‌دهد. موضوعات کلان دیگری وجود دارد که باید به آن پرداخت. این همان اشکالی است که ما به مجالس قبلی می‌گرفتیم. 
مهم‌ترین دغدغه ما درحال‌حاضر معیشت مردم، ساماندهی فضای رهاشده مجازی، کارگران و مستخدمان دولت، بحث‌های نظارتی که سال‌ها مورد اغفال بوده و ... است که باید پیگیری شود و مجلس نیز با قدرت تمام در حال رسیدگی است. ما الان دو سال است که بحث رتبه‌بندی معلمان را پیگیری می‌کنیم که شکر خدا به نتیجه رسیده است.»
باقری در پایان با تاکید بر این‌که حرمت چادر باید حفظ و ترویج و تبلیغ شود و قشر محجبه کشور نباید مورد کم‌لطفی قرار گیرند، گفت: «دادگاه‌ها باید طوری برخورد کنند که این تلقی ایجاد نشود به چادر که نماد عفاف و حجاب است، توهین شود و مورد بی‌مهری قرار گیرد. این درست نیست فردی که جرم و جنایت کرده و حالا هم نوبت دادگاهش فرا رسیده است، یکدفعه محجبه شود. این خطاست و روی این موضوع هم تاکید داریم اما این‌که توان مجلس را روی این موضوع صرف کنیم، من صلاح نمی‌دانم.»