رونمایی‌ 30فناوری منتخب در هفته پژوهش

رونمایی‌ 30فناوری منتخب در هفته پژوهش

نشست خبری دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت و بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور با حضور سیدمحمدحسین بهشتی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست خبری با بیان این‌که از 30 فناوری منتخب رونمایی می‌شود، عنوان کرد: در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بزرگ‌ترین رویداد پژوهشی و فناورانه کشور به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نگاهی ویژه دارد.
صالحی از توجه ویژه این دوره از نمایشگاه به بخش دانش‌آموزی و دانشجویی گفت و ادامه داد: امسال نگاهی ویژه به حوزه دانش‌آموزی داشته‌ایم و باهمکاری خوبی که با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، زمینه برای حضور و مشارکت بخش‌های دانش‌آموزی در این رویداد فراهم شد. ضمن این‌که 20 آذر زنگ پژوهش و فناوری در مدارس نواخته خواهد شد.وی با اشاره به ایجاد بستری برای مشارکت تمامی فعالان زیست‌بوم پژوهش و فناوری عنوان کرد: در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، 27 دانشگاه، 34 پارک علم و فناوری، 13 پژوهشگاه و 5 مرکز رشد حضور دارند.
سیدمحمدحسین بهشتی، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز از رونمایی 12 محصول پیشرفته در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت خبر داد. 
وی افزود: نمایشگاه ایران‌ساخت، در 9 دوره قبل بیش از 13هزار و 300 میلیارد ریال فروش داشته و حمایت ۳۵درصدی معاونت علمی حدود ۴۸۰ میلیارد تومان را رقم زده است. استفاده از اثر اهرمی خریدهای دولتی معادل بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به همراه داشته است.
بهشتی تصریح کرد: به طور میانگین ۳۵۰ شرکت در 9 دوره قبل حضور داشتند و برگزاری نمایشگاه در مجموع برای بیش از 7000 نفر اشتغال ایجاد کرده که عمدتا از افراد تحصیلکرده بودند.معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به حمایت از خرید ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی از تولیدات عرضه‌شده در این نمایشگاه توضیح داد: بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس سطح‌بندی محصولات، از طرف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت می‌شود. این حمایت بر اساس سطح‌بندی محصولات عرضه‌شده صورت می‌گیرد.
وی با بیان این‌که سطح‌بندی محصولات بر اساس سطح ذاتی فناوری و میزان داخلی‌سازی محصولات انجام می‌شود، عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های تخصصی و حسب پیچیدگی فناورانه، از سطح یک تا سطح4 دسته‌بندی شده‌اند.بهشتی با بیان این‌که بیش از ۵۰۰ محصول حاضر در نمایشگاه دارای سطح یک هستند، عنوان کرد: محصولات سطح اول 40درصد، محصولات سطح دوم ۲۵ درصد، سطح سوم ۱۰درصد از حمایت برخوردار می‌شوند.دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت 19 تا 22 آذر همزمان با بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی، میزبان علاقه‌مندان است.