احتیاط در مصرف داروهای افزایش‌دهنده پتاسیم

احتیاط در مصرف داروهای افزایش‌دهنده پتاسیم

حملات قلبی از جمله مشکلات رایج سلامتی است که حتی ممکن است بدون این‌که فرد متوجه شود، اتفاق بیفتد.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) از هر پنج حمله قلبی یک مورد بدون علامت است و فرد از آسیب وارد شده، آگاه نیست. علاوه بر شرایط سلامت، سبک زندگی، سن و سابقه خانوادگی مصرف داروهای خاصی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) ها و مصرف همزمان برخی داروها هم می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. بنابراین باید هنگام فکر کردن به ریسک حمله قلبی، فهرست داروهای‌تان را نیز درنظر بگیرید. کارشناسان می‌گویند باید در مصرف داروهایی که می‌تواند باعث افزایش سطح پتاسیم شود، مانند مهارکننده‌های ACE و داروهای مدر خاص، محتاط بود. مصرف بیش از یک دارو که سطح پتاسیم را افزایش می‌دهد، می‌تواند به افزایش پتاسیم خون منجر شود. گرچه پتاسیم یک الکترولیت ضروری است اما مقدار بیش از اندازه آن شاید خطرناک باشد. متخصصان کلینیک کلولند خاطرنشان می‌کنند، پتاسیم بیش از حد خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. 
به گفته کارشناسان، سطح بالای پتاسیم می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم و درنتیجه پمپ نشدن خون کافی به بدن شده، حمله قلبی را در پی داشته باشد.
     
تشخیص اولیه هیپرکالمی دشوار است
سطح پتاسیم خون بزرگسالان سالم معمولا بین 3.5تا 0.5میلی‌مول در لیتر است. هیپرکالمی زمانی رخ می‌دهد که پتاسیم خون بیش از 0.5میلی‌مول در لیتر باشد. کلیه‌ها به‌طور طبیعی پتاسیم اضافی را از بدن خارج می‌کند اما وقتی مقدار این ماده معدنی در بدن بیش از حد باشد، حذف آن‌ از خون برای کلیه‌ها سخت‌تر می‌شود. هنگامی که پتاسیم در خون انباشته شود، ممکن است علائم هیپرکالمی مانند درد شکم، اسهال، درد قفسه سینه، تپش قلب، ضعف عضلانی، حالت تهوع یا استفراغ ایجاد شود اما برخی افراد هیچ علامتی ندارند. گاهی علائم به‌تدریج طی هفته‌ها یا ماه‌ها ظاهر می‌شود. درنتیجه، سطح پتاسیم به افزایش خود ادامه می‌دهد و حتی ممکن است قبل از این‌که متوجه شوید هایپرکالمی دارید، دچار حمله قلبی شوید. سطح بالای پتاسیم همچنین می‌تواند باعث مشکلات جدی دیگری مانند آسیب کلیه فلج یا مرگ شود.

مشورت با پزشک را فراموش نکنید!
داروهای مختلفی سطح پتاسیم را افزایش می‌دهد و برخی افراد نمی‌دانند که بیش از یک داروی افزایش‌دهنده پتاسیم مصرف می‌کنند. به همین دلیل همیشه باید قبل از تجویز داروی دیگری، پزشک خود را از تمام داروهایی که از قبل مصرف می‌کنید، مطلع کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند اگر داروهایی مصرف می‌کنید که سطح پتاسیم را افزایش می‌دهد، مهم است که سطح پتاسیم خود را به طور منظم بررسی و با پزشک خود درمورد خطرات هیپرکالمی و نحوه پیشگیری از آن صحبت کنید. علاوه برکنترل مصرف داروها، پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های حاوی پتاسیم هم بسیار مهم است. برخی از نمونه‌های مواد غذایی پر پتاسیم شامل موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی است. برخی نوشیدنی‌های ورزشی نیز سرشار از پتاسیم هستند.

 منبع: bestlifeonline.com
یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت​​​​​​​