مرغ باز هم  ارزان شد

مرغ باز هم ارزان شد

قیمت مرغ با این‌که کمی نسبت به هفته گذشته گران شده، همچنان کمتر از نرخ مصوب است و اکنون با قیمت 60‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. در حالی‌که قیمت مصوب این کالا 63‌هزار تومان است. طی هفته‌های گذشته انجمن تولید‌کنندگان مرغ به‌دلیل ارزان شدن بیش از حد مرغ از مردم خواست فریزهای خود را پر از این کالای پروتئینی کنند. مجید حسنی‌مقدم، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفته وقتی قیمت برای تولیدکنندگان مناسب نباشد، تولید در دوره بعد کاهش و به این سبب قیمت افزایشی می‌شود، حال با مشارکت مردم روند بازار مرغ متعادل شد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه کشورمان در تولید مرغ، افزود: ارزش تولید سالانه گوشت نزدیک به ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۸‌هزار تولید‌کننده در کشور فعالیت دارند. در سطح جهان، تولید کشورمان مناسب است و در رتبه نهم قرار داریم و در آسیا پس از چین و تایلند در جایگاه سوم ایستاده‌ایم. به گفته حسنی مقدم، در دو هفته اخیر قیمت مرغ زنده نزدیک به ۱۵درصد افزایش داشت و شرایط مناسب شد، اگر قیمت نامعقول باشد به صلاح هیچ‌کس نیست اما قیمت منطقی سبب می‌شود تولید متعادل باشد. وی گفت: قیمت مرغ زنده در بازار حدود ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان و مرغ کشتار حدود ۶۰هزار تومان است. اکنون شرکت پشتیبانی هم فعالیت خود را انجام و مرغ نژاد ایرانی را پشتیبانی می‌کند و باید به سمت تولید مرغ «سایز» برویم. حسنی‌مقدم ادامه ‌داد: در حال حاضر بحث صادرات با عوارض صفر مطرح شده، همچنین صحبت از ذخیره‌سازی و ورود بخش خصوصی است. مورد بعدی، بیمه درآمد و صندوق تثبیت است که باید به سمت آن برویم.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: ما بر موضوع تولید قراردادی بسیار تاکید داریم. در دنیا صادرات براساس میزان مازاد اصلا مفهوم ندارد و باید به این سمت برنامه‌ریزی کنیم. وزارت جهادکشاورزی وظیفه خود می‌داند در کنار تولیدکنندگان باشد و شرکت پشتیبانی از ابتدا حضور داشته است. در تیر و مرداد ۹۲میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده است. وی اضافه کرد: سامانه‌هایی را برای مدیریت این اقدامات داریم و یک سامانه برای مدیریت جوجه‌ریزی داریم اما سامانه‌ها هیچ‌کدام دولتی نیستند؛ این سامانه‌ها در توزیع شهر به شهر کمک خواهند کرد و از اول آذرماه همه مرغ‌هایی که وارد تهران شد، ثبت شده است. سازمان دامپزشکی در همه مراحل حاضر است، بنابراین به دنبال نیازسنجی و اضافه کردن به این سامانه هستیم.

 فرصت ارزیابی بخش خصوصی در اقتصاد
از سوی دیگر احمدرضا فرشچیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید کاهش حضور دستوری دولت در صنعت مرغ و عمل به خواسته فعالان اقتصادی، عاملی برای کاهش التهابات و بازگشت آرامش نسبی به بازار بوده است.
وی با بیان این‌که نسبت به سال گذشته، میزان التهابات بازار مرغ به حداقل رسیده است، بیان کرد: این در حالی است که دولت صرفا نقش خود در تامین ارز نهاده‌های دامی را کنار گذاشت اما همین اصلاح باعث شد که ما دیگر مشکلاتی مانند کمبود مرغ در بازار، تغییر جدی قیمت‌ها در کوتاه‌مدت و نگرانی‌های جامعه را نداشته باشیم و امروز حتی می‌توان گفت که ما مازاد بر نیاز داخلی نیز مرغ تولید می‌کنیم.
فرشچیان درباره امکان صادرات مرغ ایرانی نیز تصریح کرد: ما تا چند سال قبل صادرکننده مرغ بوده‌ایم و قطعا در این حوزه هم تجربه کافی وجود دارد و هم ظرفیت‌های خوبی داریم. با این وجود اما دولت باید تکلیف صادرکنندگان را روشن کند. یعنی این‌طور نباشد که صادرکننده سرمایه‌گذاری کرده، تولید کند و وقتی قصد صادرات داشت ناگهان با ممنوعیت مواجه شود. این‌که ما هر چند ماه یک‌بار سیاست صادراتی را تغییر دهیم قطعا به ضرر توان صادراتی ما تمام خواهد شد.