آلمان در چشم شوم 2023

آلمان در چشم شوم 2023

اطمینان اقتصادی در سرزمین ژرمن‌ها در سراشیبی قرار گرفته است. آنها سال‌ها سردمدار رهبری اتحادیه اروپا بودند، اما هر که بامش بیش، برفش بیشتر. در این زمستان سرد 2023، شاخص​ها نفس​نفس زدن این قلب اقتصادی اروپا را نشان می‌دهند. یکی از این شاخص‌ها که می‌توان به استناد آن، کند شدن نبض آلمان را توضیح داد، مدیران خرید است. مدیران خرید شاخصی است که قدرت خرید صنایع و شرکت‌ها را روایت می‌کند. هرچه شرکت‌ها بتوانند مواد اولیه بیشتری خرید و انبار کنند، شاخص بیشتر قد می‌کشد اما اگر جیب مدیران آب رفته باشد، سر ستون‌های شاخص، کوتاه‌تر می‌شوند.

سقوط 11واحدی قدرت خرید 
فروردین امسال بود که مدیران خرید در سرزمین سابق هیتلر، به محدوده 57 رسید اما حالا 46واحد است. درواقع شرکت‌های آلمانی به اندازه 11واحد سقوط کرده‌اند. این سقوط شاخص خود را در اندازه اقتصاد آلمان‌ها نشان می‌دهد. رادیو دولتی آلمان(دویچه‌وله) در این مورد به نقل از وزارت اقتصاد، گزارش داد تولید ناخالص داخلی آلمان در پایان سال 2022، 4/1واحد رشد کرد اما امسال 0.4درصد کاهش می‌یابد. این با تخمین‌های اواخر آوریل که رشد 2/2درصدی در انتهای سال 2022 و 5/2درصدی در سال آینده را پیش‌بینی کرده بود، فاصله زیادی دارد. درواقع رشد اقصادی 5/1درصد از هدف‌گذاری آن بازمانده است. 

 تغییر اولویت ژرمن‌ها 
آلمان‌ها برای غلبه بر بحران ناشی از جنگ اوکراین و کمبود گاز که به ایجاد تورم و کاهش رشد اقتصادی در 2022 انجامید،​ به دنبال تامین گاز از مبدا دیگری رفتند. آمریکایی‌ها تلاش کردند این شکاف را پر کنند. به همین دلیل، قیمت گاز طبیعی مایع(LNG) در آلمان و اروپا شکست. قیمت گاز در پایان 2022 به 76 یورو(هر مگاوات ساعت) رسید، در حالی که پیش از جنگ در همین حدود بود. رادیوی دولتی آلمان می‌گوید خریداران اروپایی به دنبال جایگزین‌هایی برای واردات گاز طبیعی مایع بودند و آمریکا هم یکی از همین کشورهاست. آلمان‌ها ناچار بودند پیش از شروع زمستان سرد 2023 حجم ذخایر استراتژیک LNG خود را افزایش دهند. تامین از محل صادرکنندگان متنوع کمک کرد تا قیمت گاز از 350 یورو در هر مگاوات ساعت به 75یورو برسد. اما این تغییر به معنای پایان بحران نیست. 
 
چشم‌انداز ژرمن‌ها در 2023
اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند با وجود بهبود چشم‌اندازهای اقتصاد جهان، رشد اقتصادی جهان در 2023 همچنان کند و حتی کمتر از انتظارات پیش برود. برای مثال آلمان که با چشم‌انداز رشد 2.5درصدی وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورها داشت حالا باید روی رشد یک‌درصدی حساب باز کند. در نتیجه این اتفاق شرکت‌ها هم چشم‌اندازهای امید خود را بسته‌تر می‌بینند. شاخص S&P 500 نشان‌دهنده این چشم‌انداز است. این شاخص وضعیت سهام 500شرکت برتر آلمان را نشان می‌دهد. این شاخص در آلمان از 4714واحد به 3874واحد سقوط کرده است. اوج شاخص سهام 500 شرکت برتر آلمان‌ها در سه‌سال گذشته مربوط به سال 2021 بود. در این سال شاخص به 4795 واحد رسید البته این بدتر از وضعیت برای آلمان‌ها در سه سال گذشته نیست، اما جزو بدترین‌هاست.