رویای روزهای خوش توپچی‌ها

آرسنال با پیروزی در دربی شمال لندن، یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

رویای روزهای خوش توپچی‌ها

تا قبل از دربی یکشنبه شب شمال لندن بین تاتنهام و آرسنال، خیلی‌ها از خودشان می‌پرسیدند که آیا تیم تحت هدایت میکل‌آرتتا می‌تواند در نیم فصل دوم لیگ جزیره همچنان در جنگ قهرمانی باشد. بعد از آن بازی و پیروزی 2 بر صفر توپچی‌ها، خیلی‌ها به جواب این سوال رسیدند. این تیم در بازی مقابل شاگردان کونته طوری بازی کرد که کاملا مشخص بود آرتتا برای تمام لحظات بازی یک استراتژی تعریف شده دارد. آرسنالی‌ها از همان دقایق ابتدایی نیمه نخست در کنار فشار زیاد به بازیکنان تاتنهام،  تمایل زیادی هم به گلزنی داشتند. نتیجه‌اش هم این شد که در همان نیمه نخست به دو گل بازی رسیدند.

با این نتیجه کاملا انتظار می‌رفت که این تیم در نیمه دوم بیشتر به سمت دفاع کردن برود. البته آنها برای این کار هم برنامه بسیار مشخصی داشتند و در لحظاتی که توپ در اختیارشان نبود بسیار منسجم بودند. وقتی هم توپ از دفاع می‌گذشت، با سدی همچون آرون رمزدویل رو‌به‌رو می‌شدند که توانست نهمین کلین‌شیت فصل خود را مقابل هواداران تاتنهام ثبت کند. این بازی بار دیگر ثابت کرد که آرسنال این فصل گرچه ستاره و بازیکن شاخصی ندارد، اما در تمام نقاط زمین منسجم و یکدست است. این تیم حالا بعد از 18 بازی، اختلافی 8 امتیازی با تیم دوم پیدا کرده و همچنان شانس اول قهرمانی این فصل به حساب می‌آید.
   
ذهنیت برنده
مساله مهم این است که حالا بازیکنان آرسنال می‌دانند چطور باید از مراحل سخت پیش رو عبور کنند. این تیم فصل گذشته و در هفته‌های پایانی بود که رقابت برای کسب سهمیه را از دست داد. اما توپچی‌ها از ابتدای این فصل کاملا متفاوت بودند و مشخص بود که ذهنیت تک‌تک آنها تغییر کرده است. علاوه بر این، آرتتا و تیم دستیارانش هم تجربه کافی در این مسیر را به دست آورده‌اند. 
یکی دیگر از نقاط قوت این فصل آرسنال این است که بازیکنانش به‌خوبی می‌توانند با محرومیت‌ها و مصدومیت‌های به وجود آمده 
کنار بیایند. نمونه مشخص آن گابریل ژسوس است که تا قبل از مصدومیت یکی از بازیکنان مهم این تیم به حساب می‌آمد. این بازیکن برزیلی پیش از شروع بازی‌های جام‌جهانی مصدوم شد و هنوز فرصت بازی پیدا نکرده است، اما ادی انکتیا به عنوان جانشین ژسوس توانسته عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. از لحاظ فنی این طور به نظر می‌رسد که آرتتا برای هر موقعیتی آماده است. او کاملا نسبت به تاکتیک‌های آنتونیو کونته آگاهی داشت و به همین دلیل به نظر می‌رسید آرسنال در نیمه اول یک بازیکن بیشتر از حریفش دارد. با این حال، این تیم برای محقق کردن هدف خود مسیر سختی را پیش روی خود دارد. آرسنال هنوز در این فصل با من‌سیتی رو‌به‌رو نشده و باید در دو بازی رفت و برگشت به مصاف پپ و شاگردانش برود. از طرف دیگر، این تیم هفته بعد میزبان منچستر‌یونایتد است. تیمی که تنها شکست این فصل آرسنال تا اینجا را در اولدترافورد رقم زد. از طرف دیگر، منچستر در هفته‌های اخیر به طور کل احیا شده و پیروزی این هفته‌اش مقابل من‌سیتی نشان داد در مسیر پیشرفت قرار دارد. آرسنال اگر در بازی هفته بعد بتواند پیروز شود، هم یکی از تعقیب‌کنندگانش را از دور خارج می‌کند و هم یکی از موانع مهم در مسیر قهرمانی را به خوبی رد کرده است.

47
آرسنال بعد از گذشت 18هفته از لیگ‌برتر، توانسته 47امتیاز کسب کند. این بیشترین امتیازی است که این تیم در تاریخ لیگ‌برتر بعد از گذشت این تعداد هفته کسب کرده است. 

8
حالا  فاصله توپچی‌ها با من‌سیتی به 8 امتیاز رسید. آخرین باری که این تیم توانست در صدر جدول چنین اختلافی با تیم دوم داشته باشد، در فصل 04-2003 بود که در پایان آن فصل هم قهرمان شد.

13
اودگار تا اینجای فصل و بعد از انجام 23 بازی برای توپچی‌ها، آمار بهتری نسبت به فصل گذشته به جا گذاشته است. او با زدن 8گل و 5 پاس گل، روی 13 گل این فصل تیمش تاثیر مستقیم داشته است.

7
اولین بار از فصل 14-2013 است که این تیم توانسته در دو بازی رفت و برگشت لیگ‌برتر، تاتنهام را شکست دهد.   همچنین  آرسنال در این فصل در تمام دربی‌های لندن پیروز شده است. 

حسین خلیلی - گروه ورزش