زنگ خطر برای سابریست‌های ایران

نگاهی به عملکرد ضعیف شمشیربازان ایران در گرندپری تونس

زنگ خطر برای سابریست‌های ایران

نایب قهرمانی تیم‌ملی سابر ایران در جام‌جهانی الجزایر در حالی حدود دو ماه قبل برای ایران ثبت شد که حدود یک سال از درخشش این تیم در میان بزرگان جهان گذشته بود‌. این نایب قهرمانی دقیقا همان چیزی بود که مدت‌ها منتظر آن بودیم، اما پس از آن سابریست‌ها در جام‌جهانی فرانسه و حالا در گرندپری تونس عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشتند تا دوباره زیر ذره‌بین باشند و نگرانی بابت کسب سهمیه المپیک و درخشش آنها در بازی‌های آسیایی افزایش یابد. این در حالی است که بازی‌های آسیایی هانگژو، بعد از آن دستیابی به سهمیه المپیک۲۰۲۴ پاریس و کسب نتیجه در آن بازی‌ها سه اولویتی است که سابریست‌های ایران باید تمام تمرکزشان را روی آن بگذارند.

عملکرد ضعیف در گرندپری تونس
در دو ماه اخیر تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر در جام‌جهانی الجزایر و گرند‌پری فرانسه شرکت داشت. بعد از موفقیت قابل توجه در الجزایر، ملی‌پوشان اعزامی به فرانسه نتوانستند عملکرد قابل تحسینی داشته باشند به خصوص که هیچ یک از ۵ نماینده اعزامی نتوانستند از جدول ۶۴ نفره بالاتر بروند (پاکدامن، فتوحی و رهبری در این جدول حذف شدند و زاهدی و باهرارسباران اصلا به این جدول نرسیدند) این در حالی است که حالا باید عملکرد ضعیف گرندپری تونس را هم به این فهرست اضافه کرد. هنوز چند روز از حذف محمد رهبری و محمد فتوحی در این بازی‌ها نگذشته بود که علی پاکدامن نیز در نخستین دیدار خود برابر ویلیام دری از بریتانیا شکست خورد و حذف زودهنگامی داشت. البته اختلاف میان علیرضا پورسلمان سرپرست فدراسیون و امین قربانی، سرمربی تیم‌ملی سابر پیش از حضور سابریست‌ها در تونس برای اعزام پنج نفر یا سه نفر در این مسابقات برملا شده بود و حتی کار به تهدید لفظی سرمربی برای تغییر کادر فنی هم رسیده بود!
   
بدون بدن‌ساز، بدون سرمربی
یکی از مشکلانی که سابریست‌های ایران با آن درگیر هستند، غیبت بدنساز در کنار ملی‌پوشان است. تا جام‌جهانی الجزایر، مهدی چراغی به عنوان بدنساز درکنار شمشیربازان بود. او از زمان حضور پیمان فخری در راس کادر فنی تیم‌ملی اسلحه سابر در ترکیب این کادر حضور داشت اما پس از پایان این رقابت‌ها از ادامه همکاری امتناع کرد که مسائل مالی یکی از دلایل این اتفاق بود. پس از آن، تمرینات شمشیربازان ایران بدون بدنساز بود و امین قربانی سرمربی اسلحه سابر تنها مربی همراه ورزشکاران این تیم است که علاوه بر مسائل فنی و تکنیکی باید دغدغه بدنسازی آنها را هم داشته باشد! 
از سوی دیگر امین قربانی به عنوان سرمربی در چند بازی مهم سابریست‌ها از جمله گرندپری فرانسه حضور نداشت و دلایل این اتفاق، صرفه‌جویی مالی و مشکلات شخصی عنوان شد و این در حالی است که الباقی تیم‌ها با حضور کادر فنی، بدنساز و ترکیب کامل در مسابقات برای کسب امتیاز بالاتر در رنکینگ می‌جنگند!
   
سابریست‌ها را دریابید
تیم‌ملی اسلحه سابر ایران اوایل سال آینده باید به مجارستان، کره‌جنوبی و اسپانیا سفر کند تا با حضور در رویدادهای این کشورها بتواند جایگاه خود در رنکینگ جهانی را حفظ و ارتقا دهد و با بهترین موقعیت جهانی در رنکینگ وارد میادین تاثیرگذار در کسب سهمیه المپیک شود که اردیبشهت ماه برگزار می‌شود. با این حال و در شرایطی که کسب بالاترین امتیاز در تک‌تک مسابقات برای شمشیربازان اهمیت دارد، کسب این نتایج ضعیف زنگ خطری برای مسئولان شمشیربازی ایران است چرا که ستاره‌های سابر ایران ثابت کردند با کمی توجه و برخورداری از امکانات کافی توانایی رویارویی با بهترین تیم‌های جهان را دارند و می‌توانند با کسب مدال‌های رنگارنگ در هانگژو و درخشش در المپیک، به شرط کسب سهمیهتاریخ‌ساز شوند. 

یگانه عصاری - گروه ورزش