قوانینی برای تشدید برخورد با معترضان انگلیسی

قوانینی برای تشدید برخورد با معترضان انگلیسی

چند هفته قبل بود که ریشی سوناک با حمله به معترضان انگلیسی که برای استیفای خواسته‌های‌شان به خیابان آمده‌بودند، از برخورد پلیس با آنها حمایت کرد و اکنون اخباری که منتشر می‌شود نشان می‌دهد صحبت‌های نخست‌وزیر انگلیس تنها لفظ نبوده و دولت انگلیس با جدیت به دنبال تنگ‌تر کردن عرصه بر معترضان است.

دیروز رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند دولت به دنبال تصویب قانونی است که به پلیس این کشور اختیارات بیشتری در مقابله با اعتراضات و اغتشاشات ضد دولتی خواهدداد. براساس گزارش‌ها، دولت لندن تایید کرده براساس تدابیر جدید که قرار است در پارلمان تصویب شود، پلیس می‌تواند قبل از آن‌که اعتراضات به اخلال‌های گسترده منجر شود، مداخله و با آن مقابله کند. 
رسانه‌های انگلیسی افزودند این متمم که به قانون نظم عمومی اضافه می‌شود و در جلسه دیروز پارلمان ارائه شد، با هدف شفافیت بیشتر درباره این‌که چه زمانی پلیس می‌تواند علیه اعتراضات وارد عمل شود و از بسته شدن خیابان‌ها و مسیرها توسط معترضان جلوگیری کند، تدوین شده‌است. 
هدف اصلی این لایحه محدود کردن تاکتیک‌های چریکی برخی گروه‌های مخالف است. این طرح از حمایت نخست وزیر انگلیس نیز برخوردار است و توسط روسای پلیس درباره ابهامات قانونی در زمینه مقابله با معترضان مطرح شده‌است. اوایل آذر بود که پس از چند روز تجمعات اعتراضی مردم انگلیس، نخست‌وزیر این کشور، معترضان را اقلیتی خودخواه خواند و تاکید کرد اصلا پذیرفتنی نیست زندگی مردم با تظاهرات این عده مختل شود. وی همچنین خطاب به پلیس گفت در برخورد و سرکوب معترضان از پشتیبانی کامل او برخوردار هستند. ریشی سوناک که همواره از حامیان پر و پا قرص اغتشاشات در ایران بوده است در دیدار روسای پلیس این کشور از آنها خواست معترضان را در این کشور سرکوب کنند. وی پس از نشستی که با روسای پلیس داشت، گفت: با روسای پلیس نشست برگزار کردم تا به وضوح به آنها بگویم از اقدام قاطعانه برای سرکوب اعتراض‌های غیرقانونی حمایت می‌کنم.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل