نگرانی غرب از رزمایش مشترک روسیه و بلاروس

نگرانی غرب از رزمایش مشترک روسیه و بلاروس

در پی برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی درخصوص احتمال ورود مینسک به جنگ اوکراین، بلاروس و روسیه رزمایش‌های مشترک نظامی خود را از دیروز آغاز کردند.

پیش از این، معاون شورای امنیت ملی بلاروس گفته بود این کشور آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی اوکراین خواهد بود. وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای درخصوص این تمرین نظامی مشترک اعلام کرد که بلاروس و روسیه از 16ژانویه تا اول فوریه(26 دی تا 12 بهمن) رزمایش هوایی برگزار خواهند کرد و تمامی پایگاه‌های هوایی بلاروس در این تمرین نظامی مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد و رزمایش ارتش مشترک دو کشور با استفاده از یک زیرمجموعه تیپ مکانیزه آغاز شده است. به‌رغم آن‌که غرب ابراز نگرانی کرده است که مسکو از مینسک برای ادامه جنگ اوکراین استفاده کند، مقام‌های بلاروس تأکید کرده‌اند این رزمایش کاملا حالت دفاعی دارد و این کشور وارد جنگ اوکراین نخواهد شد. 
پاول موراویکو، معاون اول دبیر شورای امنیت بلاروس تصریح کرد: «ما همچنان خویشتنداری و صبر پیشه می‌کنیم و هوشیار و محتاط هستیم». وی با این حال ادامه داد اوضاع در مرز جنوبی بلاروس با اوکراین چندان آرام نیست و اوکراین در حال تحریک بلاروس است و ما برای هرگونه اقدام تحریک‌آمیز اوکراین آمادگی داریم.